Ed van den Berg AMSTEL UvA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
Werkelijk en schijnbaar vermogen
Ingrid Witteveen-Slabbekoorn
v.b. Licht gaat van lucht naar water
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Een manier om problemen aan te pakken
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
Experimenteel onderzoek
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Proefwerk Natuurkunde 4VWO
Ik hou van Holland spel!.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen
Ed van den Berg AMSTEL UvA
Relativiteitstheorie (4)
Experimenteel onderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
H7 Kracht.
LEREN LEREN & PAL.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Workshop evalueren Dcp
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Natuur en Techniek in de Basisschool
Keuzevak onderzoeksvaardigheden Tijdreeksen. Definitie  Een tijdreeks (historische reeks) is een reeks van cijfers die de ontwikkeling aangeven van een.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Presentatie kennisbank natuurkunde Ruud de Moor Centrum (RdMC) Pleincollege Eckart, Eindhoven Wim Maagdenberg Karel Stevens Huub van Wunnik Raimond Franssen.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Sleutels, codes en aanwijzingen
Verschillende rollen en stijlen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Woordjes leren.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Ontdekken Begrijpen Beheersen
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Vakdidactiek 30 september 2013
Voorbeeld: Krachtendiagrammen
Sleutels, codes en aanwijzingen
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De didactiek van vandaag
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Hoofdstuk 4- les 1 Stroomkringen.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN. Hoofdstuk 21 PROBLEEMOPLOSSEN.
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

Ed van den Berg AMSTEL UvA e.vandenberg@uva.nl Begrip is wat overblijft wanneer de feiten zijn vergeten Resultaat van 30 jaar onderzoek naar leren en begrip Ed van den Berg AMSTEL UvA e.vandenberg@uva.nl

Poincaré Natuurwetenschap is gebouwd met feiten, net zoals een huis gebouwd is met stenen. Maar een collectie van feiten is net zo min natuurwetenschap als een stapel stenen een huis is.

De kracht van begrippen : Vallend ei voorbeeld Trial and error of basisbegrippen? Remweg  (½ mv2) = F. s Of remtijd:  (mv) = F. t Spreiding van kracht

Verbreding Veiligheidsgordel Kreukelzone Helm Basketbal Voetbal Boksen

Private Universe Harvard studenten tijdens diploma uitreiking Geinterviewed over de oorzaak van seizoenen Zoek op internet The Private Universe

Voorbeelden

Ordenen van kleinst naar grootst b) 0.3 0.1 0.6 c) 0.55 0.8 0.14 d) 168 97 201 e) 0.37 0.1 0.23 f) 0.65 19 8.7 g) 0.07 0.23 0.1 h) 0.438 0.4 0.44 Welke opgaven zijn het moeilijkst en waarom?

Ordering Decimals Correctly Percentage Correct De Opgaven 2de 4de a) 6 9 5 97.4 98.6 b) 0.3 0.1 0.6 88.0 91.8 c) 0.55 0.8 0.14 16.3 25.8 d) 168 97 201 95.2 97.9 e) 0.37 0.1 0.23 84.3 85.6 f) 0.65 19 8.7 50.0 67.7 g) 0.07 0.23 0.1 17.5 40.2 h) 0.438 0.4 0.44 9.4 18.6

Decimal Point Ignored (DPI) 62.2% 41.6 61.9 68.9% 63.1 74.1 0.8 0.14 0.55 0.1 0.07 0.23 0.4 0.44 0.438 4de klas 2de klas Kleinste -Grootste Internationaal: TIMMS 24% 6 mogelijke volgorden, maar een is dominant Systematische fout!

Stuiterende bal Kracht versus impuls Impetus idee ook bekend van Aristoteles

Essentie van Lens Elk punt van lens ontvangt lichtstralen van elk punt van het voorwerp Uiteindelijk komen alle lichtstralen weer in een punt: beeldpunt PhET applet

Erfelijkheid

Lijstje Constante snelheid vereist constante netto kracht (ΣF = mv ipv ΣF = ma) Constante spanningsbron wordt gezien als bron die constante stroom geeft Stroom consumptie Ogen werken als radar (ook Euclides) Lichtsnelheid afhankelijk van kleur en hindernissen Golfsnelheid afhankelijk van frequentie

Misconcepties/preconcepties “Alternatieve” conceptuele voorstellingen met consistentie over situaties In alle gebieden van de schoolnatuurkunde Wereldwijd: onafhankelijk van taal, cultuur Soms ook in geschiedenis terug te vinden

Voorbeelden van werken aan misconcepties

POE van elektrische stroom lamp + I1 battery Consumptie model - I1 > I2 I2

Noodzaak voor model

Stroomkring animaties Duynstee Let op, gemaakt voor positieve ladingen ipv elektronen Apparaat

Chinn & Brewer 1993 Wat doen wetenschappers en kinderen met afwijkende gegevens? Metingen over doen Negeren Wegmoffelen Als apart geval wegzetten Theorie aanpassen

Lokaal of Sequentieel denken Begin: I1 > I2 36% I1 < I2 8% I1 = I2 57% Na verkleining R I1 verandert niet 64% I1 wordt groter 28% I1 wordt kleiner 8%

Concept cartoons Redeneren met bewijsmateriaal

Benaderingen Confrontatie, vervangen van misconcepties….”bekering” Predict-observe-explain, etc. Ondersteun met visualisatie, analogie, model Uitgaan van voorkennis en preconcepties en uitgekiende leerstrategie opzetten: “evolutie” Metacognitie…..bewust leren

Conceptuele ontwikkeling Voorkennis inclusief preconcepties is vertrekpunt Nieuwe informatie wordt door voorkennis geinterpreteerd, dus vaak misinterpretatie Vervangen van misconcepties blijkt niet goed te werken Conceptuele ontwikkeling vereist andere manier van leren Ontwikkeling volgen!

Onderwijzen en Leren INTERACTIE Leren is constructie, NIET kopiëren Constructie gaat vaak fout Continu monitoren is essentieel INTERACTIE

Diagnostische Toetsing Toetsing/meting TIJDENS het leerproces om leren en onderwijzen bij te sturen Grote leereffecten indien op de juiste manier gebruikt Moet niet-evaluatief (geen cijfer) Moet zinvol zijn voor leerling Moet snel zijn, dus gedurende het leren

Diagnose en feedback zijn essentieel voor leren en onderwijzen Hoe kan dit worden gedaan zonder nakijkwerk? Snelle feedback methoden!

Hoe kun je begripsconstructie volgen in echte klassen?

Volg begripsvorming in de klas: grafieken maken In het gegeven coördinatensysteem, schets de grafieken van: 1. f1(x) = x 2. f2(x) = 2 x 3. f3(x) = ½ x 4. f4(x) = ½ x -2 5. f5(x) = -x f(x) x

De grafieken f2(x) = 2x f1(x) = x f(x) f3(x) = ½ x x

Eerste interventie f(x) x

Werkwijze Zorg eerst dat iedereen aan het werk is Ga rond en zie 15 - 20 grafieken in een minuut Interview één of twee leerlingen over hun grafieken Desnoods even uitleg voor die twee Plenaire follow-up en volgende taak

Voorbeeld: Krachtendiagrammen

Voorbeeld: Krachtendiagrammen Fearth on rock F string 1 on rock F string 2 on rock 1 2

Afspraken Veranker krachten in het object waar ze op werken Label bv. Ftafel op boek (normaal kracht) Maak verschil tussen krachten, componenten, en resultanten door verschillende pijlen. Evenzo voor v, a, p

Teken en label de krachten

Correcte en “alternatieve” resultaten Populaire fout

Zwart: leerling Rood: docentcorrectie Leerlingvoorbeeld

Teken en label de krachten Val met constante (terminale) snelheid Constante snelheid

Teken en label de krachten

Arafat en Rabin 1. Teken en label de krachten op Arafat 2. Teken en label de krachten op Rabin

Snelle feedback in stappen met verbetering Onderzoek Katrina Emmett in Utrecht, zie artikel in Physics Education

Snelle feedback zonder stappen Onderzoek Katrina Emmett in Utrecht, zie artikel in Physics Education Snelle feedback zonder stappen

Voorbeeld : Kort antwoord of Meerkeuze (leerlingtaal) Wanneer water kookt, dan zijn er grote bellen in het water. Waar bestaan die bellen uit? A. lucht B. stoom C. warmte D. zuurstof en waterstof

VS Intellectual Engagement Grote natuurkunde klassen 1ste jaars studenten, niveau bovenbouw havo/vwo Intellectual engagement Predict-observe-explain demo’s Peer teaching (Mazur) Begripsvragen Tutorials

Peer teaching Klassen van 200 – 300 studenten Voorbereiding met 2 inhoudsvragen en waar heb je moeite mee? Korte mini-lectures Meerkeuzevragen met stemkastjes Onderlinge discussie (peer discussion)

Wat heeft onderzoek opgeleverd? Methoden om begrip te meten Vuilnisbakken vol remediatie modules en onderzoek Beter begrip van natuurkunde (docent, onderzoeker, maar leerling ook??) Aandacht voor begrip in veel leerboeken Metacognitieve strategieen (in gebruik?) Een volle trukendoos: concept cartoons, POE demos, werkbladen, toetsvragen, peer teaching Verschuiving in examens

“Mr. Osborne, may I be excused? My brain is full.”