Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Mijn stage bij Hamers Bv.
Bacteriologisch onderzoek
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een biologisch onderzoek
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
C ULTUURELEMENTEN & M ULTICULTURELE SAMENLEVING …. Docent LotteTessa AnkeDyantha JurElvis ThomasSieb LotteRimke KayJorn MandyLindy MateaIsa K LASSENOPSTELLING.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Mijn stage bij * Naam: *Sabine Balster Klas: *5B Jaar: *2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Interpreteren van data
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Zinnen die doen nadenken !
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Project “Horizon Verbreden”
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Altijd online!.
Onze doelen en visie in beeld
Kenmerken van organismen BIODOEN
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verbranding en Ademhaling
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Thema 2 Planten Basisstof 1 Levenscyclus van een plant Basisstof 6 Het doen van een onderzoeksexperiment.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Welkom.
Thema 2 Planten.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Project-les “de ontkieming”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
NSCCT Instructie groep 4
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Onderzoeken 1HV.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Organen en cellen.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken Thema 2 Planten Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken

Onderzoek doen: Op welke vraag wil je een antwoord vinden door je onderzoek? Je volgt altijd deze stappen: De rode moet je vandaag doen. 1. Onderzoeksvraag (=probleemstelling) 2. Hypothese (=veronderstelling) 3. Materiaal (=benodigdheden) 4. Methode (=werkwijze) 5. Resultaten 6. Conclusie 7. Discussie Welk antwoord verwacht je op de vraag (voordat je het onderzoek hebt gedaan). En waarom denk je dat? Zet alle spullen die je nodig hebt voor het uitvoeren van je onderzoek op een rijtje. Dit doe je pas na het uitvoeren van het onderzoek. Schrijf precies op wat je allemaal gedaan hebt om het onderzoek uit te voeren. Iemand anders moet het na kunnen doen.

Waar moet je op letten? De onderzoeksvraag goed omschrijven. Precies zeggen wat je wil weten. In een vraagzin. (Bv. geen ‘groeien’ zeggen als je ‘kiemen’ bedoelt) De hypothese is nooit ‘fout’. Vooraf bedenken. Na je onderzoek weet je of het klopt of niet. Je moet er wel goed over nadenken. Altijd erbij zetten waarom je iets denkt.

Waar moet je op letten? Bij materiaal alles opschrijven, ook spullen zoals tape, koelkast, water enz. Bij methode (werkwijze) altijd zorgen voor: Een proefgroep en een controlegroep. Tussen die twee groepen mag er maar één factor verschillend zijn, de overige omstandigheden moeten precies hetzelfde zijn. Je moet zorgen voor voldoende organismen in je proefgroep en controle groep (bv. niet 1 zaadje maar 10 zaadjes).

Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes. Welke factoren zouden het kiemen van tuinkerszaadjes kunnen beïnvloeden? Voorbeeld: kiemen tuinkerszaadjes zonder water? Controlegroep: met water Proefgroep: zonder water 3: geen water erbij 3: wel water erbij 2: 10 tuinkerszaadjes 1: watjes onderin

Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes Onderzoek naar het kiemen van tuinkerszaadjes. Welke factoren zouden het kiemen van tuinkerszaadjes kunnen beïnvloeden? Wat wil je onderzoeken? Overleg met je groepje. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit: Temperatuur (koud: 4 graden) Temperatuur (vriezer: -4 graden) Licht Water Aarde Lucht Kunstmest voor planten Zout Zuur Suiker Fruitsap, melk, spa rood Iets anders ??? Heb je iets gekozen? Maak een word-bestand op one-drive (gedeeld). Begin aan je verslag: -Bedenk samen de onderzoeksvraag en de hypothese en zet die in je verslag. -Bedenk hoe je het proefje moet uitvoeren. Laat je plan controleren bij de docent. -Verdeel de taken. Voer daarna je experiment uit.

Klaar? Plak op ieder buisje een stukje tape. Zet daarop: Datum. Klas. Eerste letters van jullie vier namen Bij de controlebuis: Controle Bij de proefbuis: Proef + wat je test, bv. 4 graden of zuur Zet je buisjes in een rekje en plak ze met een stukje tape aan elkaar. Ruim je spullen op. Maak afspraken over het verslag. Volgende les moet je verslag af zijn t/m methode (werkwijze)

De resultaten Bekijk je buisjes. Maak een foto of tekening van de buisjes Haal de zaadjes/plantjes uit het buisje en controleer of je alle 10 de zaadjes terug ziet. Tel van ieder buisje hoeveel zaadjes gekiemd zijn en hoeveel niet. Maak een tabel van wat je geteld hebt. Ruim je spullen netjes op. Maak daarna een staafdiagram van je resultaat (kan ook thuis). In je verslag komt: foto, tabel, staafdiagram, de datum van begin en eind van je proefje.

Conclusie Discussie Beschrijf in woorden wat je in de tabel en het staafdiagram en de foto ziet. Geef antwoord op je onderzoeksvraag. Ga na of je hypothese klopt. Als de hypothese niet klopt, waaraan kan dat dan liggen? Zijn er dingen die je anders of beter had kunnen doen? Is er iets verkeerd gegaan? Hoe hebben jullie de taken verdeeld? Hebben jullie goed samengewerkt? Vond je het een leuk onderzoek?