Meerdaagse Conflicthantering Dag 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hoe word je een ster? *.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Indien je vóór mij zou sterven,
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
Rolpatronen.
Artikel over transactionele analyse
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Interpreteren van data
18 november 2011.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Het herkennen van ego-toestanden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Communicatie en dementie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Conflicthantering 2 persoonlijke aspecten.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
CONFLICTHANTERING ‘15-’16 DT Bijeenkomst 3: Persoonlijke aspecten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Transactionele analyse
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Conflicthantering DT Bijeenkomst 2: Conflictstijlen. Hafida El-Gharbaoui Med.hro.nl/gharh.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Heel gewoon maar toch anders.
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Nee Zeggen!.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Meerdaagse Conflicthantering 2014-2015 Dag 2

Agenda conflicthantering 2 Feedback / beoordeling 7-I conflictanalyse. Thema vandaag: Persoonlijk aspecten Film: stress bij kinderen. Trio-gesprek: Tijdslijn: “wat heeft me sterker gemaakt, wat kwetsbaarder? Inleidende film “Tegen beter weten in (1)”… de transactionele analyse. Aansluitend gesprek: is mijn conflictstijl deels coping- strategie? Inleidende film: “Niet langer tegen beter weten in”; formuleren helpende gedachten. Feedback/beoordeling persoonlijke aspecten.

testjes https://www.123test.nl/integriteit-test/ (1) https://www.123test.nl/integriteit-test/ (1) https://www.123test.nl/conflict/ (bijeenk 1) http://test.e-gezondheid.be/hoe-agressief-bent-u/test/789 (3) http://transactional-analysis.org/test.htm (bijeenk 2) https://www.123test.nl/jung-persoonlijkheidstest/ (2) https://www.123test.nl/persoonlijke-waarden-test/ (4) http://www.reynaarde.nl/talentontwikkeling/test-je- competentie-onderhandelen.html (4) https://www.123test.nl/leary/ (1) eventueel is er ook: https://www.123test.nl/bigfive/

In trio: Feedback / beoordeling conflictanalyse. Deze week hebben jullie elkaars analyse gelezen, aanvullende vragen gesteld, feedback gegeven. Wissel in trio uit: wat heb je bijgesteld? Wat is je duidelijk geworden t.a.v. macht/afhankelijkheid, conflictstijl etc.? Invullen beoordelingsformulier: 2 (5 min. pp)

Uitwisseling: Ervaring met experimenteren in nieuwe conflictstijl Haaien Schildpadden Kwallen Uilen Teddyberen Check beoordelingsformulier 1.

Inleidende film: “Vroege emoties” I-schijf. Uitwisseling in 2 groepen. Bron: http://www.youtube.com/watch?v=Z5O 8PKDtPJE

Persoonlijke aspecten. Tijdslijn “vormende gebeurtenissen” Trek een lijn van 0–jaar tot nu. Beschrijf boven de streep bij een bepaalde leeftijd, met een enkel woord stress/angstvolle situaties / gebeurtenissen, die je (evt. met anderen) hebt overwonnen en die je sterker hebben gemaakt. Hetzelfde onder de streep over stressvolle situaties die je kwetsbaarder hebben gemaakt. In je trio hierover doorpraten: Hoe heb je geleerd/ geprobeerd de ‘kwetsbare situaties’ te hanteren?

Copinggedrag = de manier van omgaan met situaties, problemen, gedachten en gevoelens. Handel je adequaat of is er een teveel / te weinig? actief handelen: ‘t aanpakken van ‘t probleem en ‘t oplossen passief blijven: het probleem ontkennen of vermijden sociale steun zoeken: samen met anderen het probleem proberen op te lossen depressief gedrag: gevoelens van uitzichtloosheid ontwikkelen, piekeren, jezelf de schuld geven geruststellende gedachten hebben: geloven dat het probleem wel opgelost geraakt of dat het wel goed komt gevoelens uitdrukken: spanning, frustratie en agressie er uit gooien, wat komt opborrelen maar laten opborrelen palliatief reageren: zich richten op andere dingen buiten het probleem zelf, zoals bijvoorbeeld verslaving

Copingstrategie (gebaseerd op Conflictstijl Killman) metafoor gedrag Issue Relatie Haai Doordrukken Teddybeer Toegeven Schildpad vermijden Kwal Snel compromis Uil: doorpraten In trio: Herkenning van gedrag om stressvolle- situaties te hanteren / overleven?

Copingstrategie ouders metafoor gedrag Issue Relatie Haai Doordrukken Teddybeer Toegeven Schildpad vermijden Kwal Snel compromis Uil: doorpraten In trio: Herkenning van gedrag van ouders a) individueel (bv. met buren, op ’t werk), b) in hun onderlinge relatie , c) in de rol van opvoeder. Welke stijl heb je gekopieerd? Waar (bewust) jezelf een alternatief aangeleerd?

Inleidende film Transactionele analyse “Tegen beter weten in” (I-schijf) Daarna beetje theorie Terugkoppeling in trio’s.

TA (transactionele analyse) -rollen De voedende ouder (geruststellend, verzorgend, aanmoedigend, begripvol, steunend etc.) De stem is vaak liefdevol, sussend, troostend, zacht, bezorgd. Ken je iemand in je omgeving met dit gedrag? Herken je dit gedrag bij jezelf? Hoe helpend is dit gedrag? De kritische ouder (moralistisch, oordelend, autoritair, eisend). De stem is doorgaans scherp, beslist, monotoon, uit de hoogte, ongeduldig. Berne spreekt over 2 ouder-rollen, de volwassen en 3 kinderrollen. Op zich zijn de termen discutabel. In coachingsgesprekken kunnen ze m.i. vervangen worden door termen van de persoon zelf. Bv. het gedrag van die persoon lijkt op “het manipulerende gedrag van mijn moeder” of “Ik voelde me toen miskent, net als zo vaak vroeger als kind”. Juist in conflictsituaties zal de houding van de ander als bv. belerend worden ervaren en oude situaties / gedrag triggeren. Overigens: de dramadriehoek of Karpman-driehoek is o.a. onderdeel van werken met systemen: Dit is een vrij bekend begrip afkomstig uit de TA. In de dramadriehoek wordt ervan uit gegaan dat een mens tijdens transacties één (of meer) van drie rollen kan vervullen: de Aanklager, de Redder of het Slachtoffer. Het is een methode voor het analyseren van bijvoorbeeld discussies of meningsverschillen en dus bij uitstek geschikt voor metacommunicatie. Desgewenst goed het uitstapje te maken: Een ouder spreekt een kind bij het ophalen van het dagverblijf fel aan (aanklager): “Opschieten nou, papa zit in de auto te wachten. Die spullen ruimt de leidster wel op….” Het kind is slachtoffer (zat nog lekker te spelen) groepsleidster denkt “doe niet zo abrupt, kom dan ook eerder etc.” en spreekt ouder daarop aan: “Hij ruimt heus wel op, zal ik je even helpen…mama heeft haast he…” Eigenlijk camoufleert de groepsleidster de boodschap als aanklager: “kom dan ook op tijd….”. De moeder kan zich vervolgens aanpassen of daar als kritische ouder op reageren. Bijzonder in dit voorbeeld is dat de rolverdeling ook anders kan lopen: b) De groepsleidster denkt “waarom ik?”(slachtoffer). c) Kind (redder) Nee mam, ik wil zelf opruimen, ga het snel doen.

Het aangepaste kind (gehoorzaam, passief, onderdanig, bedelend) Het aangepaste kind (gehoorzaam, passief, onderdanig, bedelend). De stem is vaak monotoon, huilerig, langzaam. Ken je iemand in je omgeving met dit gedrag? Herken je dit gedrag bij jezelf? Hoe helpend is dit gedrag? Het rebellerende kind (opstandig, klagend, eisend, manipulerend,). De stem is vaak fel, koppig, knorrig, luid, grommend. Ken je iemand in je omgeving met dit gedrag? Herken je dit gedrag bij jezelf? Hoe helpend is dit gedrag?

De stem is i.h.a. vast, zakelijk, gelijkmatig. Volwassene in jezelf: niet oordelend, realistisch ruimdenkend, geïnteresseerd, zelfverzekerd. De stem is i.h.a. vast, zakelijk, gelijkmatig. Ken je iemand in je omgeving met dit gedrag? Herken je dit gedrag bij jezelf? Hoe helpend is dit gedrag? Vrije kind in jezelf: nieuwsgierig, ontspannen, spontaan, grenzeloos. De theorie wordt vervolgens gekoppeld aan eigen situaties. Wie herkent dat hij/zij qua toon in de rol van een ouder of kind schiet? Wat roept dat bij de ander op? In een eerdere module was er irritatie over het moeten haasten voor een leslokaal op het academieplein terwijl er op het museumpark meerdere (niet ISO-) lokalen permanent leegstonden. Dit heeft in het kader van deze module geleid tot een actie richting directie. Ook zijn er als lesmateriaal verschillende concepten geschreven. De docent kan deze voorlezen: Vraag is: Vanuit welke rol is deze brief geschreven welk gevoel roept dit bij jou op als je de directeur zou zijn hoe zou je reageren? In welke rol past die reactie?

in trio verder: Herken je deze houdingen bij jezelf? Dominante ouder: “Je moet het Zó doen”. Beschermende/pamperende ouder “Kijk ik laat je even zien hoe…” Rebellerende kind: “Jij weet ‘t toch zo goed, nou dan…” Aanpassende/afhankelijke kind. “Help, ik weet echt niet hoe…” Wat is het effect??? Time for change??

Persoonlijke aspecten: RET Film: ‘Niet langer Tegen beter weten in’ over A-B-C model, De storende/belemmerende Belief s(overtuiging) die tot herhaling en stagnatie leiden. Onderzoek wat duidelijk kan maken dat het geen feit maar slechts een gedachtegang was. Patronen die je in ‘t hier en nu als volwassene kunt wijzigen.

Voor de liefhebbers thuis Nog meer RET (15 min). https://www.youtube.com/watch?v=yTazNQnp7s0

RET / herkenning? Hoe gaat je huidige ‘waarheid’ verder? Ik (zelfbeeld) kan er niets aan doen, want…. Bv. Ik ben… (strijdbaar, stom, onhandig) Ik moet… (presteren, de beste zijn) Ik mag niet… (boos worden, moet de wijste zijn…) Jij (relatie-beeld) bent en doet ook altijd…… Bv. Hij/zij is (egoïstisch, arrogant, looser) Hij/zij moét …(beleefd zijn, rekening houden met mij) hij/zij is gewoon beter / sterker / slimmer /knapper dan ik. Het is gewoon zo… (maatschappij-beeld)……. Bv. Het gaat nou eenmaal altijd zo (gewoonten, wetten). Het moet gewoon aangenaam, goed geregeld en comfortabel zijn “ambtenaren zijn …. “. “de opleiding is…” “Het is Gods wil…” In trio: stap 1: Bevragen op waarheid of ?

In trio: stap 1: Onderzoek de belemmerende gedachte. Is de gedachte waar? Voor iedereen? Altijd? In alle omstandigheden? Of? Waarom moet het absoluut op die manier gaan? Of? Is het echt onoverkomelijk als het anders zou gaan? Of juist ‘t proberen waard?

Belemmerende gedachten achter ‘t gedrag: - passen bij het aanpassende of rebellerende kind, de beschermende en kritische ouder. - zijn normerend, eisend, oordelen, overheersend, star. Zo gaat het altijd... Zo zal het dus ook blijven gaan! Helpende gedachten achter gedrag: luister naar de volwassene en het vrije kind in jezelf: creatief, ziet de uitzondering, minder kokervisie, biedt meer inzicht, schept kansen, meer initiatief, minder faal- en schuldgevoelens, meer balans, …. Niet langer: zo zal het dus ook blijven gaan; het kan ook anders!!

In trio: formuleer een helpende gedachte In trio: formuleer een helpende gedachte. Stel je eens voor…Hoe zou ‘t gaan als je bijv: Je je minder aantrekt van wat anderen vinden… Het gewoon zegt…en probeert… (vrije kind) Je mening uit ….(waarom zou die onjuist zijn?), en vraagt hoe de ander dat ziet? (volwassene) Bespreek in je groepje hoe dat een situatie zou kunnen beïnvloeden. Noteer je nieuwe constructieve gedachte. Verwerk die in “Persoonlijke aspecten”.

Spreek je uit!! (In houding en woord) Rondlopen, Uitstralen en laat je nieuwe gedachte HOREN.

beoordelingsformulier Persoonlijke aspecten. 3

Voor volgende week 7-I op N@tschool geplaatst? Persoonlijke aspecten op N@tschool? Testen met reflectie op N@tschool. Lezen: 5 en 6. Nadenken en afspreken: gesprek over ‘omgaan met gevoel van agressie’. Meenemen schriftelijk in paar regels: een conflict-onderhandelingssituatie, jouw positie en comflictstijl.

Afronding Wat neem je mee voor jezelf? Kijk je nu anders naar de mens (jij en de ander) in het conflict? Succes met ‘t verdere uitwerken. Komende week: agressie. Is er sprake van agressie (bv. intimidatie, pesten, binnen je stage-instelling? (hv-client; hv onderling, in team; in de organisatie), is er beleid?)