Vrij-Katholiek Instituut voor Educatie (VKIE)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Heilig vrijen Jezus en onze seksualiteit
Advertisements

Een plek voor zingeving en spiritualiteit
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Spirituele rijkdom in de christelijke traditie
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Woord van Leven Januari 2014.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Pastoraal op school.
BOODSCHAP VAN PAUS BENEDICTUS XVI VOOR DE VASTEN VAN 2009
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Bijbelkring-inleiders-instructie
Presentatie Axel Liégeois
Een afgesloten fase… in Brieks leven ?. I.Geboorte.
een Idool VAN DALE: 1 afgod 2 aanbeden figuur CITAAT: verafgoding in deze ontkerkelijkte maatschappij.
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
De theoretische cultuur (3a)
Leiderschap in Nederland
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom 2009 – 2011.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
De Bestijging van de Berg van de Geest
Seks en religie – tussen sensatie of taboe Rituologische verkenningen
Competentiegericht leren vmbo
LITURGIE DEFINITIE: samen komen als missionaire geloofsgemeenschap
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Woord van Leven Juni 2014.
Welkom!.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Een vraag over de betrouw- baarheid van de bijbel.
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Gn 1,26a En God zei: ‘Nu gaan Wij de mens maken, als beeld van Ons, op Ons gelijkend;
Visie Marcel en Tjarda. Visie Visie geeft eenheid Joh 17: 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn,
De bijbel is Gods Woord Ook voor de levenswandel. Maar hoe dan?
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
1 Korinthe 12 BOUW MEE AAN GODS GEMEENTE “…en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
De bijbel van boven.
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Christus’ project: de kerk
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Totaalethiek – groei-ethiek
BEELDEN VAN EENHEID Les 6 voor 10 november 2018.
Huwelijksformulier Beamteam aanwijzingen: GK2017
geloofsgesprek Waarom het ‘geloofsgesprek’ op de agenda van de Ring?
Heb jij ballen voor scrummen?
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Parabool: levensstijl van winnen of verliezen
Transcript van de presentatie:

Vrij-Katholiek Instituut voor Educatie (VKIE) Overzicht Studie Gert Jan van der Steen, Coördinator, vkie@vkk.nl

VKK is ruim Zowel traditionele als esoterische, gnostische en mystieke elementen Uitdaging nu: bekend maken aan ongebonden spirituelen Ieder heeft eigen blikveld Taak geestelijkheid: dienstbaarheid Uitdaging voor geestelijkheid: ruim blikveld

5 aandachtsgebieden VKK Wijsheid Innerlijke ontwikkeling Liturgie Gemeenschap Leven

Aandachtsgebieden en onderwerpen, geordend volgens Wilber en Waaijmans Subjectief Objectief (“Het”) “Ik“ I innerlijke ontwikkeling: chakra’s mystiek inwijding transformatie dieptepsychologie II leven: menselijk leven: geboorte, groei, het huiselijk leven, het huwelijk, liefdadigheid, dood, piëteit, de naaste natuurleven: rivieren, heuvels, planten, bomen, dieren goddelijk leven: devas, engelen, heiligen, goden “Wij“ III gemeenschap en liturgie: spirituele gemeenschappen mysterieën ceremoniële magie liturgie IV wijsheid: geïnspireerde teksten esoterische filosofie; lagen van werkelijkheid symboliek kosmologie mythologie

Gelaagdheid, esoterisch objectief subjectief goddelijk monadisch goddelijk zelf of godsvonk of geest of monade geestelijk ziel of ego of hoger zelf wil intuitief intuïtie mentaal hoger denken (abstract) lager persoonlijkheid of lager zelf denken (concreet) astraal voelen fijnstof-felijk lichaam etherisch lichaam stoffelijk stoffelijk lichaam

Ontwikkeling door verdieping Alleen binnen een kwadrant verdiepen en verbreden Komt meeste voor

Ontwikkeling door verbinding Kwadranten verbinden is moeilijker Overschrijdt de grenzen tussen binnen-buiten en ik-wij. Vgl. Indisch: “ik ben dat”, Thomas Evangelie: “maak buiten gelijk aan binnen“

Spiraalsgewijze ontwikkeling door verbreding, verdieping en verbinding

Christus De werkelijke kracht achter de ontwikkeling is Christus. Hij verbindt lager-hoger, ik-wij en binnen-buiten. Wijzelf als “Imitatio Christi”

Rol geestelijkheid Dienaren van Christus In modern jargon: Ontwikkelingswerkers Dienstverleners Vrijwilligers

Eindtermen Innerlijke Ontplooiing een eigen pad volgen van innerlijke ontplooiing en daarbij verbindingen leggen naar Goddelijke Wijsheid, de inwijdingsweg van de H. Mis, gemeenschap en leven. zich inleven in de paden die anderen volgen.

Eindtermen Leven bijdragen aan pastoraal werk. inzichten toepassen vanuit verschillende psychologische benaderingen anderen helpen en begeleiden d.m.v. een helpend gesprek waarbij hij/zij vaardigheden kan toepassen.

Eindtermen Gemeenschap bijdragen aan gemeenschapsvorming. groepsactiviteiten opzetten en leiden de VKK vertegenwoordigen in de samenleving

Eindtermen Wijsheid omgaan met symbolen en spirituele beeldentaal in de literatuur gericht zoeken naar antwoorden hoofdelementen van christendom, esoterie, spiritualiteit en mystiek helder verwoorden en in hun onderlinge samenhang hanteren. relaties leggen tussen de Vrij-Katholieke visie en die van andere religies en Christelijke denominaties voordrachten houden over de benaderingswijzen van de VKK.

Eindtermen Liturgische Viering in het ceremoniële werk vanuit een eigen actieve spirituele houding functioneren. beschikken over christelijke, esoterische, mystieke en praktische kennis en vaardigheden over de achtergronden van de rituelen en de eigen plaats daarin. liturgisch handelen als diaken en priester

Aandachtsgebieden ingevuld met modules   Subjectief Objectief (“Het”) “Ik“ I innerlijke ontwikkeling: Algemeen: Psychologie Parapsychologie Ontwikkelingspsychologie Mystiek VKK specifiek: Mysteriën en symboliek Chakra’s en Kundalini, ook in het Christendom Het kerkelijk jaar als inwijdingsweg Onze innerlijke weg, de voorwaarden tot inwijding Training: Innerlijke Ontwikkeling II leven: (De Fasen van het leven) (Vormen van spiritualiteit) Esoterische genezing Doop, huwelijk en uitvaart Pastoraal werk Pastorale gespreksvoering “Wij“ III gemeenschap: Gemeenschapsvorming V liturgie: Geschiedenis van de liturgie Liturgie, VK benaderingen van de H. Mis De wijdingen Liturgisch handelen, achtergronden Overweging en presentatie Muziekkennis Stemvorming, zang IV wijsheid: Godsdienstwetenschap Godsdienstfilosofie Christendom: De Bijbel, met interpretaties Christendom: andere bronnen, met interpretaties Christendom: geschiedenis Christendom: theologie Gnosis en Hermetica Esoterische filosofie Esoterie in de Bijbel VKK: leer VKK: geschiedenis en organisatiestructuur VKK: beeldtaal en symboliek Argumentatie

Cursisten aan het werk Groep A: belangstellenden Groep B: altaardienaren, vooral liturgische training; ook door EA Groep C: voor hogere wijdingen

Groep C individuele begeleiding door docent en EA intakegesprek vaststellen takenlijst, prioriteiten zelfstudie en studieweekends voortgangsgesprekken wijdingen niet los van studievoortgang

Noteer verbindingen op oefenvel Cursisten wordt gevraagd te noteren en in de groep te bespreken: 1. Waar ben ik het meest mee bezig? 2. Welke verbindingen leven voor mij? 3. Welke onderwerpen en verbindingen zou ik meer willen ontwikkelen?