Starr methode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Instrumenten in het EVC-traject
Evalueren is een verzamelnaam van:
Talenten boven water krijgen
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Doelstelling van vandaag
Proces en Product.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Voor Aranka... Van Aart.
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Presentatie Bijeenkomst 3
Help Selina’s eerste les
Medmec04 Engagement.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Wees scherper dan je mes
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Pemprl.
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
SMART-leerdoelen. Competentiegebied 1: Ik wil na zes weken de zes VVE methodieken kunnen toepassen bij het opvoeden van jonge kinderen. S: het kennen.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Presentatie werkdruk aanpak op de Compositie
Gesprekstechnieken Les 4.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
ADL Les 1.
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Starr methode

Starr Situatie Taak Actie Resultaat Reflectie

situatie Beschrijf de o.a. situatie. Wat is er gebeurd? Wie waren de betrokkenen? Waar speelde het zich af? Waarover ging het precies? Wat was de aanleiding?

taak Wat was jouw taak als pem’er in de situatie? Wat was je rol? Wat was je functie? Wat moest je doen als pem’er? Wat werd er van je verwacht? Wat was je doel? Wat waren je doelen? Wat was je voornemen? Had je een plan?

actie Wat heb je werkelijk gedaan? Hoe heb je het aangepakt? Welke afwegingen hebben daarin op dat moment een rol gespeeld? Wat dacht je? Wat voelde je? Wat zag je voor je? Wat was precies jouw aandeel of inbreng?

resultaat Wat was het gevolg van jouw actie bij jezelf en wat was het gevolg bij andere betrokkenen? Wat was het gevolg op de sfeer? Wat was de invloed op het proces? Konden jullie nog goed verder werken? Wat was de invloed van jouw aandeel (van je actie) op het resultaat dat je wilde bereiken.

reflectie Was het resultaat van je actie dat wat je er mee wilde bereiken? Heb je er iets van geleerd als pem’er? Kun je deze situatie en je handelen daarin koppelen aan een competentie uit het profiel van de beroepsbeoefenaar? Als je dat kan, hoe scoorde je dan voor deze competentie?

Voorbeeld van verslag volgens de starr methode: Als voorbeeld een verslag uitgewerkt voor competentiegebied 3, kerntaak 3.1 prestatie-indicator E: Prestatie-indicator E luidt als volgt: Zorgt ervoor dat er voldoende tijd/gelegenheid is voor teamoverleg en dagelijkse afstemming tussen de medewerkers.

Situatie Op mijn huidige praktijkplek loop ik nu een half jaar stage. Al snel merkte ik op dat er niet eenduidig met de richtlijnen rondom de begeleiding die er voor de vve methode geldt wordt omgegaan. (je kan hier een duidelijk voorbeeld beschrijven) Daarbij merkte ik op dat de ouders vaak met negatieve feedback of onduidelijkheid ons benaderden. Door de werkdruk die er heerst op mijn praktijkplek en het feit dat er veel medewerkers parttime werken, zijn er bij een werkbespreking of vergadering meestal maar een aantal medewerkers aanwezig. Het komt zelden voor dat iedereen aanwezig is. Dit is de oorzaak waardoor iedereen zijn eigen werkwijze heeft en waardoor we als team zijnde niet op één lijn liggen met elkaar.

Taak Als rol van Pem’er zie ik het als mijn taak om hier iets mee te doen. Nadat ik op de werkvloer meerdere situaties heb gezien waarin ik merkte dat medewerkers niet op één lijn liggen voor wat betreft de werkwijze naar de kinderen toe, had ik me voorgenomen om naar mijn leidinggevende (praktijkbegeleider) te gaan en dit onderwerp te bespreken. Ik had een voorstel bedacht wat ik graag in dit gesprek toe wilde lichten. Het voorstel luidt als volgt: dat we in een teamavond onze bevindingen uitleggen en vervolgens aangeven dat er iedere dag een half uur werkoverleg plaatsvindt. Daarnaast geven we in de bijeenkomst aan dat er iedere week een vergadering wordt ingepland waarbij alle medewerkers verplicht zijn om naar toe te komen.

Actie Naar aanleiding van mijn bevindingen en voorstel heb ik een afspraak gemaakt met mijn leidinggevende om dit te bespreken. In het gesprek heb ik feitelijk aangegeven wat ik heb gezien op de werkvloer en mijn voorstel toegelicht. Mijn leidinggevende ging akkoord met het voorstel en ik mocht de teamavond en de organisatie hierop volgend (werkoverleg, planning teamvergadering) op me nemen. Tijdens de teamavond heb ik middels een powerpoint presentatie aangegeven wat ik feitelijk heb waargenomen op de werkvloer: wat de verschillen zijn v.w.b. het handelen naar de kinderen toe. Over dit onderwerp heb ik opdrachten/ oefeningen met het team uitgevoerd en collectief hebben we een besluit genomen hoe onze werkwijze behoort te zijn. Daarbij hebben we afgesproken dat per dit jaar iedereen zich dient te houden aan de afgesproken werkwijze. Vervolgens heb ik uitgelegd dat er een half uur eerder gestart wordt met werken en dat er in dat half uur een werkoverleg plaatsvindt. Daarnaast heb ik de planning gemaakt van de teamvergaderingen en deze op eenzelfde dag ingepland waarop iedereen werkzaam is en deze doorgenomen met het team. Tot slot heb ik benadrukt dat dit verplichte werkuren zullen zijn vanaf dit jaar.

resultaat Vanaf het moment dat de teamavond heeft plaatsgevonden, is er meer rust in het team gekomen. De collega’s weten waar ze aan toe zijn. Doordat er meerdere overlegmomenten zijn, kan onduidelijkheid die er heerst bij medewerkers gemakkelijk weggenomen worden. Behalve het bovenstaande resultaat merk ik dat er tegelijkertijd meer rust ontstaat bij de ouders. Ouders komen met minder negatieve feedback/ vragen naar ons toe. Tot slot heeft de actie geleid tot een duidelijke structuur v.w.b. de overlegmomenten en wordt de structuur positief opgepakt door de medewerkers. We liggen als team zijnde meer op één lijn v.w.b onze werkwijze, maar dit kan nog beter.

Reflectie Ik vind dat ik actief heb gehandeld in deze situatie. Ik heb iets gesignaleerd op de werkvloer en ik vind dat ik vanuit mijn rol als PEM’er hier iets mee moest doen. Het was zinvol om eerst een gesprek aan te gaan met mijn leidinggevende. Dit heeft mij de bevestiging gegeven dat datgene wat ik gesignaleerd hebt, daadwerkelijk wordt ondersteund door haar/ hem. Daarbij heb ik bruikbare tips gekregen hoe ik deze situatie kan aanpakken en hoe ik het best de teamavond kan organiseren. Door mijn actie heb ik ervoor gezorgd dat er voldoende tijd/gelegenheid is voor teamoverleg en dagelijkse afstemming tussen de medewerkers.

Omvang van starr verslag Omvang: Ongeveer 1 tot 1 ½ A 4