Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Flipping the classroom
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Welkom!.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorbereid op Stage Les 4.
Workshop Open Leercentrum
Informatie- avond groep 6
Actieonderzoek instructietafel.
Online seminar Take it easy
Toetsen: weet wat u meet
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Planborden en dag- /weektaken
Informatie-avond groep 4-5
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Docentendag
Werken met de Stercollecties
Workshop evalueren Dcp
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Differentiëren is te leren
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Veel werkwoorden hebben een vast voorzetsel
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouderavond klas 1, 26 aug 2015.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Ict-zaken in het mbo John Hanswijk, Kennisnet Over tabletgebruik, mobile devices en digitale middelen.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Thijs Maessen Wellantcollege MBO Houten Beheersbaar Differentieren.
? (Periode-) taak ?.
Wat is coöperatief leren?
Vaco’s
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vragen, wat voor vragen?.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Differentiatie in de klas
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Stappenplan werkwoordspelling
Transcript van de presentatie:

Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje en omschrijf met 3 woorden waarom u voor deze workshop heeft gekozen.

Differentiëren met Trabitour

Wat is differentiëren? Omgaan met verschillen en differentiëren horen bij elkaar maar zijn zeker niet hetzelfde! We moeten rekening houden met verschillen tussen leerlingen Differentiëren is bewust bezig zijn met de individuele leerling We gaan uit van convergente differentiatie

Kortom: Differentiëren is het bewust, doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of leerstof binnen een heterogene groep of klas leerlingen, op basis van onder andere hun prestaties.

Hoe begin ik? Verzamelen gegevens Analyseren (welke leerlingen kunnen meer/minder aan in de klas). Clusteren van leerlingen a.d.h.v. een data muur of RTTI. (reproductie, toepassing 1 en 2, inzicht) 4. Je kijkt dus naar de cijfers, je observaties (denk aan huiswerk, leervaardigheid, inzet, samenwerken, zelfstandigheid)

Instructieafhankelijk Instructiegevoelig Instructieonafhankelijk Clusteren in instructie- ondersteuningsbehoeften Instructieafhankelijk Instructiegevoelig Instructieonafhankelijk Je hebt dus de klas in 3 groepen verdeeld. Dat betekent dat je ruimte nodig hebt in de les voor extra begeleiding en het vereist dat leerlingen zelfstandig kunnen werken.

Opdracht Deel de klas in 3 groepen. Het doel van de groep is: zwakke werkwoorden in de tegenwoordige tijd kunnen vervoegen. Gebruik het aanbod van de opdrachten van Trabitour uit H3 en de studieplanner om te differentiëren. Instructieafhankelijk Instructiegevoelig Instructieonafhankelijk Studieplanner uitdelen

Vormen van differentiatie - In instructie In leertijd (taken plannen Trabitour) In leerstof In moeilijkheden/niveau (methode-licentie) In leervoorkeuren (In leerstijlen) (werkvormen) LAPTOP alle niveau’s en extra materiaal laten zien Hand- out leerstijlen, zelfstandig werken benadrukken, via beamer laten zien.

Verschillende werkvormen Aanbod Trabi Flipping the classroom Woordspin Spelletjes (bv kwartet) Cadeau enveloppen (Wörter-Bingo, Schreibecke) Plauderecke speeddaten Samenwerken Individueel met oortjes luisteropdrachten Samenwerken in tweetallen of met vier.