Www.steunpuntSSL.be Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 7!
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
een didactiek voor opleiden op school
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Aanvang eerste leerjaar
Presentatie Procedure naar het VO
Overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs 27 oktober 2008
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het cito-leerlingvolgsysteem
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Laatste Scriptieseminarie
Met groep 8 op weg naar de brugklas
10 november 2014 klas go1b Welkom! Welkom in lokaal GN02.
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Karin (maandag en dinsdag) en Kees(woensdag, donderdag, vrijdag)
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Wiskunde C, A, B of B&D?.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
WELKOM.
1 Van der Meij College. 2 Inhoud en opzet examens VMBO 2011/ 2013 leerjaar 3.
Kwaliteitsvol leiding geven BUE als instrument voor reflectie en actie
Informatieavond Groep 6C
Verschillen tussen scholen en klassen
Ouderavond 4 havo 31 augustus uur aula locatie N.
Op de informatieavond van de groepen 5
Informatieavond groep 8
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
de verschillende soorten wiskunde
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Informatieavond groep 8
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Examens leerjaar 4.
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Emma
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
INFORMATIEAVOND GROEP 8
CENTRAAL EXAMEN 2017 WANNEER MAG EEN LEERLING EXAMEN DOEN?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Info avond voortgezet onderwijs & groep 8 algemeen
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Keuzemoment 2e klas BWI (Bouwen, Wonen & Interieur)
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Transcript van de presentatie:

Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen

Schoolfeedback ? 2 een schoolspecifiek rapport over resultaten van uw leerlingen in vergelijking met andere, gelijkaardige scholen vertrouwelijk

Waarom schoolfeedback ? 33 de school een spiegel voorhouden schoolbeleid baseren op gegevens (informatierijke omgeving / datageletterdheid) zelfevaluatie stimuleren hulp bij interne kwaliteitszorg

De Vlaamse situatie Geen centrale examens Groeiende behoefte bij scholen (& onderwijsinspectie) aan gegevens over de resultaten van leerlingen

Wat is het criterium ? Resultaten van leerlingen Toegevoegde waarde (rekening houdend met leerlingenpubliek) Toetsen met verschillende moeilijkheidsgraden => vaardigheidsscores

Rupsgrafiek Wiskunde – eind 2e jaar Vlaams gemiddelde Verwachte gemiddelde Uw feitelijk schoolgemiddelde

Rupsgrafiek Toegevoegde waarde betrouwbaarheidsinterval= 1.96 SE TW van uw school

Feitelijk gemiddelde Verwachte gemiddelde TW Vlaan- deren 107,9 0,0 Uw school 101,4105,2-3.8 Toegevoegde waarde

De plaats van cijfers … Wees kritisch Wat meet de toets ? Toetsafname correct verlopen? Uitzonderlijke gebeurtenissen in voorbije jaar? Passen onze modellen voor uw leerlingen? Natuurlijke schommelingen Als dat allemaal OK is, dan zegt de feedback u iets over … De effectiviteit van uw school …voor een bepaald leergebied

10 Lezen en bespreken Diagnose Planning Implementatie Evaluatie Ontvangen feedback Interpretatie

Feedback voor niet-LiSO-leerlingen / niet-LiSO-scholen Nederlands begrijpend lezen –1e & 2e graad, verschillende niveaus –3e graad in voorbereiding Wiskunde –1e & 2e graad, verschillende niveaus –Algemeen –Deelgebieden Getallenleer & algebra, Meetkunde Functies Data- & informatieverwerking / statistiek Zie

Vragen Feedback over niet-cognitieve resultaten (welbevinden, academisch zelfconcept, betrokkenheid, …) van leerlingen ? Feedback over school, vestigingsplaats, klas, studierichting, …? 12

Opmerkingen & vragen Opmerkingen, suggesties en vragen? 13