School en Samenleving schooljaar 2011-2012 bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Realisatie kindcentrum
Advertisements

Elske Revelman de Vries
Studieloopbaancoaching
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Samenwerken in burgerschap
Medmec04 les 3 Engagement.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Onderzoeksvaardigheden
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
Wis meso.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
TRENDS 2014 Hafida
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Visie ontwikkeling
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa

Programma bijeenkomst 1 Kennismaken - met de organisatie van de cursus: ‘onderwerp, leerdoelen, toetsing, voorwaarden’ - met inhoud van de cursus: ‘welke pedagogische verantwoordelijkheden en taken zijn er in onze maatschappij?’ Hoorcollege - introductie literatuur De Winter Werkcollege - Kolbtest - start bronnenonderzoek Afronding - terugblik - voorbereiding volgende week

Kennismaking ‘cursus’ Onderwerp: De verbintenis tussen school en samenleving (én opvoeding) Leerdoelen: klassikaal bespreken (blz. 4 SHL) Toetsing: Bronnenonderzoek & presentaties (werkcolleges) Kennistoets literatuur Voorwaarden: 80 % deelname (max. 1 x afwezig) Op tijd starten (12.10 uur) Actieve deelname tijdens hoor- en werkcolleges Voldoende beoordeling mede studenten (peer assesment: zie bijlage 1 in de SHL)

Kennismaking thema Prem bezoekt de wijk Katendrecht: pJpd41o Bespreek 2 aan 2: Wat gaat hier mis? Wat kunnen de maatschappelijke consequenties zijn als deze kinderen volwassen zijn? Welke pedagogische interventies zijn volgens jullie hier nodig? Klassikaal: uitwisselen ature=related

krantenstukje d/article/detail/ /2011/08/30/Ve rplicht-schooluniform-op-basisschool- Almere.dhtml

Hoorcollege – introductie literatuur Lees achterflap boek De Winter Waar gaat dit boek over?

Hoorcollege – vervolg Lees thuis voorwoord + inhoudsopgave Hoofdstuk 1 en 2 – geen examenstof; wel interessante theorieën Aantal begrippen en thema’s: Opvoeding: gedragstherapie Polarisatie Negatieve en positieve vrijheid (Berlin) Survival of the fittest – Sociaal darwinisme – sociaal hygiënisme Voorbeelden huidige jeugdbeleid: school-oudercontracten hangjongeren Survival of all children

Hoorcollege – vervolg Globale inhoud hoofdstukken 3,4 5 en 6 3: kindermishandeling (casus) en At Risk beleid; kindermishandeling en de context; interventies; pleidooi de Winter: op zoek naar moderne antwoorden 4: opvoedingskramp; opvoedingsexperts ‘specialists in indecision’; krampachtige ouderschap en krampachtige preventie; de pedagogische civil society als remedie; Vreedzame School/Vreedzame wijk 5: democratische samenleving; opvoedingsdoel = samenlevingsbelang; actief democratisch burgerschap; gezinsopvoeding; ouderschapsdeductie; het publieke kind; de pedagogische infrastructuur; het pedagogisch offensief 6: dehumanisering, haat, bronnen van haat; morele uitsluiting; pedagogische remedies; mensenrechten; beïnvloeding One-minute paper

Werkcollege KOLBtest Ieder doet de Kolbtest en neemt resultaten van deze leerstijlentest mee terug naar het laatste deel van de les Groepsindeling

5 thema’s Pedagogische afstemming Educatieve samenhang Samenwerking voor zorgkinderen Samenwerking aan een gezonde ontwikkeling Schooltijd en bioritme

Volgende week Huiswerk: Inhoudsopgave + Voorwoord Bestudeer hoofdstuk 3 Maak begrippenlijst en samenvatting Lees nogmaals de SHL met specifieke aandacht voor de onderzoeksvraagstukken onder het kopje ‘pedagogisch-didactische samenhang’ Zoek op internet naar sites van brede scholen en wat hun visie en (specifieke) werkwijze is.