School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa
Programma bijeenkomst 1 Kennismaken - met de organisatie van de cursus: ‘onderwerp, leerdoelen, toetsing, voorwaarden’ - met inhoud van de cursus: ‘welke pedagogische verantwoordelijkheden en taken zijn er in onze maatschappij?’ Hoorcollege - introductie literatuur De Winter Werkcollege - Kolbtest - start bronnenonderzoek Afronding - terugblik - voorbereiding volgende week
Kennismaking ‘cursus’ Onderwerp: De verbintenis tussen school en samenleving (én opvoeding) Leerdoelen: klassikaal bespreken (blz. 4 SHL) Toetsing: Bronnenonderzoek & presentaties (werkcolleges) Kennistoets literatuur Voorwaarden: 80 % deelname (max. 1 x afwezig) Op tijd starten (12.10 uur) Actieve deelname tijdens hoor- en werkcolleges Voldoende beoordeling mede studenten (peer assesment: zie bijlage 1 in de SHL)
Kennismaking thema Prem bezoekt de wijk Katendrecht: pJpd41o Bespreek 2 aan 2: Wat gaat hier mis? Wat kunnen de maatschappelijke consequenties zijn als deze kinderen volwassen zijn? Welke pedagogische interventies zijn volgens jullie hier nodig? Klassikaal: uitwisselen ature=related
krantenstukje d/article/detail/ /2011/08/30/Ve rplicht-schooluniform-op-basisschool- Almere.dhtml
Hoorcollege – introductie literatuur Lees achterflap boek De Winter Waar gaat dit boek over?
Hoorcollege – vervolg Lees thuis voorwoord + inhoudsopgave Hoofdstuk 1 en 2 – geen examenstof; wel interessante theorieën Aantal begrippen en thema’s: Opvoeding: gedragstherapie Polarisatie Negatieve en positieve vrijheid (Berlin) Survival of the fittest – Sociaal darwinisme – sociaal hygiënisme Voorbeelden huidige jeugdbeleid: school-oudercontracten hangjongeren Survival of all children
Hoorcollege – vervolg Globale inhoud hoofdstukken 3,4 5 en 6 3: kindermishandeling (casus) en At Risk beleid; kindermishandeling en de context; interventies; pleidooi de Winter: op zoek naar moderne antwoorden 4: opvoedingskramp; opvoedingsexperts ‘specialists in indecision’; krampachtige ouderschap en krampachtige preventie; de pedagogische civil society als remedie; Vreedzame School/Vreedzame wijk 5: democratische samenleving; opvoedingsdoel = samenlevingsbelang; actief democratisch burgerschap; gezinsopvoeding; ouderschapsdeductie; het publieke kind; de pedagogische infrastructuur; het pedagogisch offensief 6: dehumanisering, haat, bronnen van haat; morele uitsluiting; pedagogische remedies; mensenrechten; beïnvloeding One-minute paper
Werkcollege KOLBtest Ieder doet de Kolbtest en neemt resultaten van deze leerstijlentest mee terug naar het laatste deel van de les Groepsindeling
5 thema’s Pedagogische afstemming Educatieve samenhang Samenwerking voor zorgkinderen Samenwerking aan een gezonde ontwikkeling Schooltijd en bioritme
Volgende week Huiswerk: Inhoudsopgave + Voorwoord Bestudeer hoofdstuk 3 Maak begrippenlijst en samenvatting Lees nogmaals de SHL met specifieke aandacht voor de onderzoeksvraagstukken onder het kopje ‘pedagogisch-didactische samenhang’ Zoek op internet naar sites van brede scholen en wat hun visie en (specifieke) werkwijze is.