WELKOM Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009
9 uur Welkom en bezinning Verslag uit de afstemmingsgroep begeleiding scholengemeenschappen 9.15 Het BVV binnen onze SG: deel 1 10 uur Pauze Het BVV binnen onze SG: deel Afronding en verder afspraken. AGENDA
Verslag afstemmingsgroep Op zoek om trainingen te organiseren i.v.m. functioneringsgesprekken? Om kosten te besparen denk je er aan om dit gezamenlijk te doen? Vanuit het VVKBaO worden trainingen georganiseerd (kosteloos). Dit jaar schreven zich hiervoor 50 SG’s in. Het project wordt volgend jaar verder gezet. Men kan ook trainers inhuren die ter plaatse komen.
Verslag afstemmingsgroep Over de verschillende functiebeschrijvingen werd nog even nagepraat. De functiebeschrijving VVKBaO van zorgcoörd. zou niet echt overeenkomen met wat er op de werkvloer gebeurt. Gaat het bijv. over een leerkracht met bijzondere taken (soort taaklkr.) of een echte coördinator?
Verslag afstemmingsgroep Gesprek over: Toekomstpersectief van de SG’s basisonderwijs Marc Van den Brande en Jo Coppens
Verslag afstemmingsgroep De verloning van directeurs De werkingsmiddelen De omkadering. Niet alles is gerealiseerd maar toch wel wat. cf Memoranda VVKBaO en DCBaO
Verslag afstemmingsgroep Een gelijke omkadering voor kleuter- en lager onderwijs is nodig. Ook in verband met het lerarentekort moet er een strategie komen: kwaliteit, geen versnipperde opdrachten, aantrekkelijk loon, verdere opleidingsmogelijkheden en de verloning daarbij.
Verslag afstemmingsgroep Verder nog een halvering van de wachttijd i.v.m. scholenbouw. Die gebouwen moeten duurzaam zijn en functioneel.
Verslag afstemmingsgroep Evaluatie van de maximumfactuur en van de algemene financiering.
Verslag afstemmingsgroep Hoe gekleurd mogen sommige enveloppes zijn? Soms is het beter dat bepaalde punten gedeeltelijk voor andere prioritaire zaken worden gebruikt… Willen we meer reglementering of juist niet? SG’n moeten hun deskundigheid kunnen verhogen en ook kunnen uitwisselen.
Verslag afstemmingsgroep De planlast van directies verminderen door beter te delegeren of naar niveau SG te brengen? Middenkader vanuit de SG voor de SG?
Verslag afstemmingsgroep En zo komen we bij: Het beleidsvoerend vermogen van en binnen een scholen- gemeenschap