Luchthaven Twente Blijspel of Drama? Laatste bedrijf? Nol Graas VOLT-Twente 14 mei 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Advertisements

LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Meerjarenbeleidsplan Coöperatie Ons Net Nuenen U.A. Nuenen, 17 december 2013.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Hoera, er is een overeenkomst!! Normaal gaat dan de vlag uit, of is er een etentje met de directe medewerkers die dit, met hard werken, voor elkaar gekregen.
Blijspel of Drama? Laatste bedrijf? Nol Graas VOLT-Twente 15 mei 2013
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Symposium Palliatief Netwerk
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Leergang bewegingsonderwijs de toetscommissie Zeist, 17 nov Chris Mooij.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
Staatssteun voor bvo's: ontwikkelingen en procedures Robert-Jan van Lotringen Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden Utrecht, 3 oktober 2012.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Treasurystrategie 2015 Raad april maart Opgenomen in collegeprogramma Aanzienlijke financieringsbehoefte 2015 Wettelijke kaders Kapitaalmarkt.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Stedendag verantwoording GSB III Verantwoording en controle Ad Marneffe.
Tussenstand Westelijke Dordtse Oever mei Inhoud presentatie Historie Westelijke Dordtse Oever (WDO): doelen, maatregelen, financiële afspraken anno.
HANGAR 11 Nol Graas VOLT-Twente 14 mei Hangar 11 Algemeen Geschiedenis Projectafwijkingsbesluit Conclusie.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Informatiemarkt 5 april 2012 Herstructureringsfaciliteit voor Sw-bedrijf Rijnstreek (SWA) Marjolein Buis Strategisch adviseur maatschappelijke ontwikkeling.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Voorlopige bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser.
Ondernemerschap E43.
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
LEIDINGGEVENDE OF TOCH NIET?
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding onderhoud technische installaties
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Marktconsultatie Krimpense Algeracorridor
Ervaringen met de nieuwe erkenningsprocedure
liquiditeitsbegroting
De Openingsbalans Bij een startend bedrijf bestaat de openingsbalans uit een investeringsbegroting en een financieringsbegroting.
Welkom Op de 91e landelijke raad.
Presentatie van ondernemingsplan
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
COMMISSIE CONVERSIE OPTIMALISATIE HOE ZEND IK MIJN CASE IN?
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Overleg omwonenden proces herontwikkeling Segaar/Arsenaal 18 april 2018.
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Evaluatie [Projectnaam]
Inhoud - Actualiteiten - Nieuwe bekostigingssystematiek - Vragenronde.
Transcript van de presentatie:

Luchthaven Twente Blijspel of Drama? Laatste bedrijf? Nol Graas VOLT-Twente 14 mei 2013

Thema’s voor vanavond: Financiële rapportages Staatssteun Planning Vliegroutes Prekwalificatie Conclusie

Financiële rapportages Jaarafsluiting 2012, inclusief 4 e kwartaal – Nog niet bekend, zelfs 4 e kwartaal niet! 1 e kwartaal rapportage 2013 – Elk deelproject is vertraagd – Indexatie rekenkundig onnavolgbaar: van 2,5 – 1% – Maar 3% van de jaaruitgaven en 11% van de jaarinkomsten in het 1 e kwartaal? – Jaaruitgaven zijn dan maar 12% = € – Is de gewijzigde begroting 2013 wel realistisch?

Financiële rapportages Begrotingwijziging 2013: – Relatie met (actuele) planning ontbreekt volledig – Geen onvoorzien opgenomen; strijdig met BBV! – Risico reservering onveranderd!!!(Staatssteun !) Conclusie: – Begroting 2013, met of zonder wijziging, is geen basis voor controle door Raad en Staten Inkomsten verhuur van TRONED terrein gaan naar SPV!! (antwoord 8 uit verslag NV Schiphol van en antwoord 9 van )

Staatssteun Er is zelfs sprake van meer dan E 16,2 mln! The €16,2 is an ADT delivery obligation to the SPV and a condition precedent. ADT have to find alternative routes and consult with the SPV on alternative ways to invest € 16,2 mln in the airport. (antwoord 12 uit verslag Egis ) Als het van Brussel niet mag dan moeten we, ADT, wel een oplossing vinden om dit bedrag, de investeringen, toch beschikbaar te stellen

Planning Politiek uitgangspunt, de politieke Ambitie Eind 2014 vliegen, maar wat betekent dit: – Een werkende luchthaven aan de Noordzijde – Of “technisch kunnen vliegen” vanaf de oude vertrekhal (recente uitleg door directeur ADT) Dat eerste is niet meer mogelijk – Er is nog niets getekend – Daarnaast is onduidelijk de: tijdsduur van Staatssteun, Luchthavenbesluit, bestemmingsplan enzovoort.

Planning Technisch kunnen vliegen: – Uitleg hiervan is: Alle vergunningen geregeld waardoor er gevlogen zou kunnen worden. – Maar wat is daarvoor nodig: Staatssteun geregeld: vraagt ca 18 maand Daarna luchthavenbesluit: vraagt 24 maand Voorwaarde LHB: duidelijkheid Brussel en een exploitant (onbesproken gedrag). Conclusie: ook technisch vliegen is eind 2014 niet meer haalbaar

Vliegroutes Uitgangspunt ADT: We vliegen niet over Duitsland Echter: In de bijlagen van de Structuurvisie wordt wel over Duitsland gevlogen Informatie bijeenkomst in Alte Weberei in Nordhorn toonde veel weerstand ook aan die kant van de grens Vandaar bovenstaande uitspraak van ADT Maar is dit realistisch, kan dit vliegtechnisch?

Vliegroutes Er circuleren nieuwe (concept) vliegroutes en: – Inderdaad op papier niet over Duitsland – Maar wie heeft routes gemaakt? ADT zelf? Consequenties van die nieuwe vliegroutes: – Meer vliegen over Enschede, met meer uitstoot boven de stad, meer risico’s – Aangegeven routes niet mogelijk voor B 737 De door ADT voorgestelde nieuwe vliegroutes zouden in Duitsland nooit toegestaan worden. Nederland wel?

Kwalificatie consortium Kwalificatie eisen op basis van de Kadernota: (niet op basis RFQ: is afgeleid intern ADT document en niet door Raad en Staten goedgekeurd!) Tenminste 3 jaar ervaring exploiteren luchthaven met > 1mln. Pax: Nee, geen ervaring exploiteren luchthaven, wel ervaring als service verlener, als bv. bagage afhandelaar (subcontractor rol) Ontwikkelen/exploiteren bedrijventerreinen afgelopen 5 jaar: er is maar 1 (één) referentie

Kwalificatie consortium Bewezen ervaring aantrekken vliegverkeer 5 jaar: nee geen enkele aantoonbare ervaring. Bewezen solvabiliteit/financiering: aangetoond (5a 1) van Reggeborgh Invest BV. Noodzaak marktconforme garantie? Good standing: onduidelijk, Bitumen affaire? Consortium agreement: niet overlegd Tenderboard: wat is beoordeeld? - niet de response van het consortium - niet de wijziging RFQ via Information Notifications 3

Kwalificatie consortium Voorlopige conclusie: (document hedenmiddag ontvangen) Aan meest essentiële kwalificatie criterium wordt vooralsnog niet voldaan: bewezen ervaring aantrekken vliegverkeer afgelopen 5 jaar; Het verlenen van meerdere diensten, als subcontractor, aan luchthaven directeur is niet hetzelfde als ervaring in het aantrekken van vliegverkeer; Marketing is wezenlijk anders dan verlenen van operationele diensten

CONCLUSIE Blijspel of drama: wat een blijspel had moeten worden, lijkt te gaan eindigen in een DRAMA Planning loopt volledig uit de hand Politieke ambitie: eind 2014 vliegen echt onmogelijk Vertragingen worden veroorzaakt door : HET ONMOGELIJKE, KOST WAT HET KOST, MOGELIJK TE WILLEN MAKEN !

CONCLUSIE Zijn Raad en Staten voldoende en/of volledig geïnformeerd over: – Planning? – Verplichting ADT om toch, bij afwijzen Staatssteun Brussel, de € 16,2 mln. toch beschikbaar te stellen? – Bijbehorende risico’s en financiële dekking? – Vliegroutes wel over Duitsland en dat procedure 2 – 4 jaar vertraging kan kosten? En zijn we aangekomen bij het einde van het laatste bedrijf, en is het drama compleet?

CONCLUSIE Is het consortium gekwalificeerd: Is er bewezen ervaring in het aantrekken van vliegverkeer in de afgelopen 5 jaar? Is er ervaring in het exploiteren van een luchthaven? Wel is er ervaring in het verlenen van diensten als subcontractor, o.a. bagage afhandeling; Maar een subcontractor/airport operator is nooit verantwoordelijk voor de marketing, ontwikkelen van een luchthaven! Consortium voldoet dus niet aan de eisen.