Meerdaagse Conflicthantering Dag 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Technieken 3: de-escaleren
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Met handen en voeten geloven 1
PAD Mindfulness en Yoga
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Klassenmanagement en orde
Communicatie en dementie
Workshop klassenmanagement
Weerstand kan je opvatten als feedback
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Meerdaagse Conflicthantering Dag 2
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Conflicthantering DT Bijeenkomst 2: Conflictstijlen. Hafida El-Gharbaoui Med.hro.nl/gharh.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Dagdeel 3 conflicthantering
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Agressie Intern en Extern
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Connectief Connectief.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Meerdaagse Conflicthantering 2015-2016 Dag 3

Conflicthantering bijeenkomst 3 Aanwezigheid/ inleveren: conflict-onderhandel.-situatie. Terugblik / inleiding Wat is agressie, vormen van - , omgaan met agressie (Mijn) rode knop… De boksbal (loslaten van agressie-gevoelens) De gedragsinstructie Agressiebevorderende (geïnstitutionaliseerde) situaties. Hanteren van eigen agressie (thermometergesprek). Groepen verdelen voor onderhandelingscasus

Inleveren persoonlijke aspecten

Wat is agressie Eigen voorbeelden van agressief gedrag In of naar jezelf Tegenover anderen Van anderen naar jou. Impact van agressie.

Vormen van agressie Frustratieagressie (bv. iets verwacht, maar niet gekregen). Instrumentele/functionele agressie ( (bv. dreigen, afreageren, pesten, intimidatie om iets gedaan te krijgen) agressie o.i.v. alcohol, drugs, stoornis, groepsdruk e.d. https://www.youtube.com/watch?v=QBhZCmJLEZA (ook op I-schijf)

a) Herkenning van jouw “manipulatie” a) Herkenning van jouw “manipulatie”?? (2 drietallen) B) wat doet het als iemand dit bij jou doet? Je reactie?? Opsparen van irritaties en dan ontploffen? Psycho-analyse: “Je zegt dat wel, maar volgens mij…” Er van afmaken: “Ok, goed hoor, je hebt gelijk” Etiketteren: “Ach ja, jij bent nou eenmaal…” Dreigen met atoombom:”als je niet..,dan.....” Negeren/mokken. Vastpinnen: “Je zei toen…, dus…!!” Stekels opzetten: “Jij moet mij toch altijd hebben” Schuldgevoel oproepen:” Door jou kan ik nooit…” Slachtoffertje:”ik kon er niets aan doen…” Bliksemafleiden: ander issue, of het belachelijk maken Iets anders?

Agressie is niet altijd agressie Filmpje ‘kinderen van de Hondsberg” (I-schijf)

Omgaan met… Wat is nodig bij frustratie-agressie? Bij functionele / instrumentele agressie? Bij agressie ‘onder invloed’?

(trio) Instrumentele agressie Uitwisseling van manipulaties / dreigen / chantage…. Is dat wat je wilt doen / ervaren? Wat is een eerlijker alternatief? Wat houd je tegen?

‘Onder invloed’ (middelen, groepsdruk etc). Uitwisseling. Invloed van de omgeving.

Mijn rode knop (in 2 trio’s) Welke herken je? Frustratieagressie? Hoe reageer je op: * steeds iets goed maken * ongevraagd iets “lenen”, de beterweters, * afspraken niet nakomen belachelijk maken * alsmaar uit willen praten oneerlijkheid, * zuchten, * klikken, * slijmen roddelen, * smoezen * dreigen, * vloeken vooroordelen * ongeduld * afkraken, * liegen, Samenspannen * luie reters, * …. Lijkt je reactiegedrag op teddyberen, haaien, schildpadden, uilen, kwallen. Effect (voor jou en de ander)? Alternatief?

De boksbal Frustraties zetten zich vast in je lijf... Zoeken ontlading... Hoe doe jij dat? Is het op je werk georganiseerd?

Agressie-bevorderende omstandigheden - wat maakt je onmachtig en opstandig op bijvoorbeeld stage, school? wat maakt cliënten onmachtig? Hoe uiten ze dat? Wordt daar (bv. beleid, klachtenregeling etc.) iets aan gedaan? Uitwisseling van opvallend heden.

Maak contact op een positieve manier. 2. Zeg wat bv. de leerling Eric van Bruggen: de STAPPEN vd CORRIGERENDE INSTRUCTIE (toon van de ‘volwassene’): Maak contact op een positieve manier. 2. Zeg wat bv. de leerling goed deed. 3. Zeg wat de leerling niet 4. Zeg wat goed is in deze situatie (noem gewenst gedrag). 5. En waarom dat zo is. 6. Vraag of de leerling het heeft begrepen. He Joop, wacht eens. Goed dat je laat merken dat je ‘t er niet mee eens bent. De manier waarop: met schreeuwen maakt dat ze niet gaat luisteren. Probeer ‘t rustiger te zeggen. Van jouw kant… met argumenten… Snap je?

de STAPPEN v.d. WAARSCHUWINGS- of STOP INSTRUCTIE: (toon volwassen-leidend) He Joop. (wacht op oogcontact), (wil je) even stoppen?! Nu! 2. Je scheldt en schreeuwt. 3. Zo doen we dat hier niet! 4. Als je ‘t ergens niet mee eens bent, dan zorg je dat je rustig wordt en dan zeg je ‘t met argumenten. 5. OK? 1 Maak contact. 2 Zeg wat de leerling niet goed doet of nalaat. 3 Zeg dat dit gedrag onacceptabel is. 4 Noem het adequate gedrag In deze situatie. 5 Sluit af.

TIPS T.A.V. HET HANDELEN van de DOCENT BIJ INCIDENTEN en CRISES Straal zoveel mogelijk rust uit, Stop ongewenst gedrag aan ‘t begin van een keten Geef duidelijke gedragsinstructies, Ga bij herhaling over naar de verkorte gedragsinstructie beloon kleine stapjes gewenst gedrag (bijv. even stil zijn, oogcontact, ‘t lopen richting de gewenste plaats) Geen bestraffende toon, maar vriendelijk doch autoritair Bij bedreiging; seintje naar collega (bijv. een leerling hulp laten halen) Bij het niet oplossen van incident/crises; seintje naar collega

BIJ HET OPTREDEN VAN LICHAMELIJKE DREIGING/GEWELD: Ga nooit terug vechten, weer enkel af Blijf rustig praten Geef duidelijke gedragsinstructies Vermijd stiltes, blijf gedragsinstructies herhalen Ga tussen leerling + de bedreigde persoon of voorwerp staan 'Volg‘ de leerling (op 1 meter) en blijf gedragsinstructies herhalen Probeer de leerling niet aan te raken Geef complimentjes voor het opvolgen van de gedragsinstructie Laat leerling tot rust komen Bron: “Werken met het sociaal competentiemodel in het onderwijs” door Erik van Bruggen.

5-stappenplan Ury Benader d’ander rustig,neem afstand,tel tot 10 ‘Ontwapen’ de ander, ga ernaast staan. (niet in discussie, toon begrip, erken en vraag door). Herframen: Vraag door naar oplossingen die de ander voor het gezamenlijk probleem ziet. De brug: creatieve benadering van mogelijke oplossingen voor alle belangen. Bespreek voor- en nadelen, kom tot beste opties.

Omgaan met agressie Film 30 minuten pedagogiek-DT-studenten over hun ervaringen Na 15.10 min.: Uitwisseling in trio: ervaringen met agressie op jullie werk/stage…. Wat het met je doet…. Hoe er met die ander + jou wordt omgegaan... Vervolg film (15.10 – 23.40) een moeder over omgaan agressie van haar zoon (oa PMT-training). 23.40 – 24.56 discussievragen. 24.56-29.00: een klacht….

Desgewenst voor thuis: Over PMT: http://www.therapiehulp.nl/therapie/psychotherapie/lichaamsgerichte/ps ychomotorische-therapie Over radar: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/opleiding-en-beroep/112864- controle-fysieke-beheersing-agressiepreventie-in-de-zorg.html

In gesprek over je eigen agressie (voor meer beheersing en respectvol omgaan met elkaar) voorbeeldfilmpje op I-schijf. de thermometer. Explosie Woede Boos RET: Herken het patroon Irritatie en je kunt Frustratie (als volwassene) Relaxed kiezen voor een Boosheid in andere reactie!

Een voorbeeld…begin bij neutraal “waaraan kan iemand zien dat je het redelijk naar je zin hebt?” emotie gedrag gedachte woede Met vuisten er op inslaan, ondertussen verrot schelden. Ik maak ‘m helemaal… Erg boos Dodende blik, gebalde vuisten, harde stem met dreiging. Nog 1 woord, en ik pak ‘m boos Dreigende blik, priemende vinger, harde stem, kan de ander nog wel ontvangen. Hij moet nu echt !! goed naar me luisteren irritatie Wegkijken, hard praten, alert luisteren, vingertikken, Hij beseft niet wat hij me aandoet, dat moet ik m dus duidelijk maken! neutraal Samen iets doen en overleggen Het is oke om iets samen te doen. Meningsverschillen kunnen. baal Stil, teruggetrokken. Stom dat ik zo heb gedaan schuld groots goedmaakgedrag, zichzelf pijn doen, afzonderen. Depressieve gedachten: ik faal in alles.

Explosie Woede Boos Irritatie Frustratie Relaxed Boosheid in Thermometer- ‘fasen’. welk gedrag herken je in de fasen? B) Welk non verbaal gedrag zien anderen (bv houding, stem, blik) C) Welk gedrag is slecht voor jou, de ander, de relatie, de oplossing? D) Handelingsalternatief: hoe kun je de signalen eerder herkennen, en wat kun je dan doen? Zie studiehandleiding-bijlage (in groepje 3) Leg deze begrippen in volgorde oplopend van ontspannen tot explosie. Explosie Woede Boos Irritatie Frustratie Relaxed Boosheid in

stap c en d. welk gedrag is niet wenselijk, zoeken naar alternatieven: het opstellen van de eerste hulpkaart Bedenk samen met de cliënt zoveel mogelijk alternatieven (1e hulp). De cliënt kiest vervolgens een volgorde van de meest behulpzame tot minst behulpzame alternatieven en nummert deze. Het is belangrijk een divers aanbod aan alternatieven voorhanden te hebben. Gebruik je creativiteit en helpende gedachten!

Oefenen in gesprek. duo’s. Maak je eigen thermometer + EHBO. Voer een gesprek met iemand buiten de lesgroep over boosheid beheersen (of voor de “inhouders” irritaties laten merken. Beoordelingsformulier 4

Voor volgende week Bestudeer Hoofdstuk 5 en pp dag 4. Kijk naar verdere pp van deze les ivm projectie van agressie en positie als derde persoon. Gesprek over ‘omgaan met agressie’ (bijl.3). Werk m.b.v. bijlage 4 je conflict-/ onderhandelingscasus uit (en mail naar je maatjes voor feedback). Groepen verdelen voor onderhandelingscasus