Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Advertisements

ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Excellent Financieel Plan
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Huidige pagina.
Klassieke AO Leseenheid1
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Henk Kersten Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
Masterproef huisartsgeneeskunde
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Workshop ‘Competenties’
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
GKC-project Ruggengraat
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Competentiemanagement in de techniek
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
2014 EVALUATIES N+1.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Onderzoekend vermogen van masterstudenten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren.
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
it’s about learning to dance in the rain’
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs (standaardcurricula) of tijdsduur Niveaubeschrijving leerresultaten (learning outcomes) in termen van competenties studentgecentreerd, niet docentgecentreerd

Dublindescriptoren: leerresultaten Leerresultaat* Een beschrijving, in termen van competenties, van wat een succesvolle student zou moeten kennen, begrijpen en/of kunnen op het einde van een studieperiode. Competentie Drukt het vermogen van een persoon uit om door een combinatie van kennis, vaardigheden en/of attitudes te handelen volgens bepaalde verwachtingen in een specifieke context. Competenties kunnen aangetoond en dus beoordeeld worden. (cognitief / functioneel / gedragsmatig / ethisch) Het competentieniveau wordt bepaald door de mate van zelfsturing. * Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren / Towards a European Qualifications Framework for lifelong learning; zie ook overzicht in EUA Bologna Handbook, B Introducing Bologna objectives and tools.

Dublindescriptoren: 5 descriptoren 1.Kennis en inzicht 2.Toepassen van kennis en inzicht 3.Oordeelsvorming 4.Communicatie 5.Leervaardigheden Voor niveaus Ba / Ma / Doc Uitwerking: zie en referentiekader VLIRwww.jointquality.org Aandachtspunt: academisch gericht versus professioneel gericht

Dublindescriptoren: Ba  Ma Ba [Een Ba] functioneert doorgaans op een niveau waarop met ondersteuning van specifieke leermiddelen, enige aspecten voorkomen waarvoor kennis van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied vereist is Ma [K&I bieden] een basis of een kans om een originele bijdrage te leveren aan het ontwikkelen en/of toepassen van ideeën, vaak in onderzoeksverband 1. Kennis en inzicht

Dublindescriptoren: Ba  Ma Ba... voor het opstellen en verdiepen van argumentaties en voor het oplossen van problemen in een breed georiënteerd vakgebied Ma … en probleemoplossende vermogens in nieuwe of onbekende omstandigheden binnen een brede multidisciplinaire context 2. Toepassen van kennis en inzicht

Dublindescriptoren: Ba  Ma Ba... [door] relevante gegevens te verzamelen en te interpreteren (meestal op het vakgebied) Ma … op grond van onvolledige of beperkte informatie en rekening houdend met … verantwoordelijkheden die verbonden zijn aan het toepassen van de eigen kennis en oordelen 3. Oordeelsvorming

Dublindescriptoren: Ba  Ma Ba... [van] informatie, ideeën en oplossingen... Ma... [van] conclusies, evenals de kennis, motieven en overwegingen die hieraan ten grondslag liggen Communicatie

Dublindescriptoren: Ba  Ma Ba... die noodzakelijk zijn om een vervolgstudie die een hoog niveau van autonomie veronderstelt aan te gaan Ma... om zich verder te ontplooien en een vervolgstudie aan te gaan met een grotendeels zelfgestuurd of autonoom karakter 5. Leervaardigheden