Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
LEAN Management in Parker
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Een startersgids voor innovatie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Facility management en inkoop
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Les 1 M&O.
Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak
Ondernemen met informatie
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Interne organisatie Organisatie en leiding
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
De aard en effectiviteit van management
De competente projectleider
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Common SenS ! Schoenmakers Industrial Engineering.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Rapportering en monitoring
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
planning analyse voorbereiding actie
Inerpreteren van een jaarversalg
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Methoden om te werken aan continue verbetering
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6

Vorige week Invloed en macht Conflicthantering Organisatiecultuur Planning Budgettering Beheersingsproces en control 17/12/2015 drs. S. van der Geest2

Deze week Hoofdstuk 9 Vervolg: Operationele planning en controle MBO Six sigma TQM EFQM / INK Benchmarking Kengetallen Kritische succesfactoren Balanced Business Scorecard Hoofdstuk 10 Procesbeheersing 17/12/2015 drs. S. van der Geest3

17/12/2015 drs. Sander van der Geest4 Management by objectives (iedereen verantwoordelijk voor eigens stukje planning)

17/12/2015 drs. Sander van der Geest5 Voordelen MbO Motivatie tot werken aan kernresultaten Gunstige voorwaarden tot delegeren Accepteert gestelde normen eerder Kan belemmerende factoren ter sprake brengen

17/12/2015 drs. Sander van der Geest6 Verkorting wachttijden Capaciteitsverhoging Concentratie van dezelfde soort bewerkingen Regelmatig uitgiftepatroon van werkorders Prioriteitsregels Fifo

17/12/2015 drs. Sander van der Geest7 Six sigma Kwaliteitsbeheersing staat centraal Gebaseerd op statistische foutenmaat Klant bepaalt kwaliteit Define Measure Analyse Improve Control

17/12/2015 drs. Sander van der Geest8 Vervolg

17/12/2015 drs. Sander van der Geest9 Total Quality Management Kwaliteitszorg Goede dingen in 1 keer goed doen Besparing tijd op correcties Procesoriëntatie Mensoriëntatie Normoriëntatie

17/12/2015 drs. Sander van der Geest10 Kernelementen voor continue verbetering Evenwicht creëren tussen top-down en vrijheid Uitvoeren van pilotprojecten Adequaat omgaan met ideeën Individueel en organisationeel leren Individuele en team bijdragen

17/12/2015 drs. Sander van der Geest11 EFQM en INK Kwaliteit is belangrijke strategische optie voor concurrentievoordeel Stimuleren en ondersteunen van de ontwikkelingen op kwaliteitsgebied Kwaliteitsbeheersing Kwaliteitssturing

17/12/2015 drs. Sander van der Geest12 INK

17/12/2015 drs. Sander van der Geest13 Doel: continue verbetering check act plan do improvement erratic satisfactory good excellence

17/12/2015 drs. Sander van der Geest14 Benchmarking 1. Te vergelijken functies analyseren 2. Bedrijven selecteren met superieure prestaties 3. Gegevens verzamelen en analyseren 4. Prestaties of resultaatdoelen vaststellen 5. Plannen implementeren en resultaten bewaken

17/12/2015 drs. Sander van der Geest15 Kengetallen Hulpmiddel bij controle Managementgereedschap bij procesbeheersing Verhoudingscijfers tussen bedrijfseconomische verschijnselen Voorbeelden: Rentabiliteit Omloopsnelheid Efficiency

17/12/2015 drs. Sander van der Geest16 Verklaren of voorspellen

17/12/2015 drs. Sander van der Geest17 Kritische succesfactoren 3 tot 8 factoren bepalen het succes of falen Geeft informatiebehoefte weer Onderscheiding verschillende KSF’s Structuur van de betreffende bedrijfstak Positie van de organisatie in de branche Sociaal economische verhoudingen Bijzondere omstandigheden

17/12/2015 drs. Sander van der Geest18 Balanced Business Scorecard

17/12/2015 drs. Sander van der Geest19 Vervolg BBS 1. Hoe zien de klanten ons (klantperspectief) 2. Waarin moeten we uitblinken (interne businessperspectief) 3. Hoe kunnen we doorgaan met het verbeteren en creëren van toegevoegde waarde (innovatieperspectief) 4. Hoe kijken we naar aandeelhouders (financieel perspectief)

17/12/2015 drs. Sander van der Geest20 Spinwebmodel

17/12/2015 drs. Sander van der Geest21 Vervalt

17/12/2015 drs. Sander van der Geest22 Hoofdstuk 10 Procesbeheersing Beslissingen nemen, op basis van de volgende hoofdonderwerpen: Positionering van de organisatie Organisatorische opzet Dagelijkse procesregeling

17/12/2015 drs. Sander van der Geest23 Informatie Gegevens / data Informatie Kennis

17/12/2015 drs. Sander van der Geest24 Type informatie Formeel / informeel Informatiedriehoek Strategisch Tactisch Operationeel

17/12/2015 drs. Sander van der Geest25 Interne controle / voortgangscontrole Tijdige signalering Bij delegeren Meetpunten (norm en werkelijkheid) Directe controle Indirecte controle

17/12/2015 drs. Sander van der Geest26 Van controle naar control Controle: opstellen van normen en planning Control: beheersen, onder controle houden, corrigeren van voortgang van planning

17/12/2015 drs. Sander van der Geest27 Informatievoorziening Toekomstige activiteiten Huidige activiteiten

17/12/2015 drs. Sander van der Geest28 Gegevensbehandeling Verzamelen Transformeren Communiceren Wijzigen Analyseren Organiseren Opbergen Opzoeken

17/12/2015 drs. Sander van der Geest29 Doelstelling gegevensbehandeling Tijdsoverbrugging Afstandsoverbrugging Min of meer complexe informatie verschaffen voor geinformeerde conclusies

17/12/2015 drs. Sander van der Geest30 Informatievoorzieningseis Tijdigheid Volledigheid Juistheid Continuiteit

17/12/2015 drs. Sander van der Geest31 Informatievoorziening Afstemmen op beslissingspunten Probleemgericht Actueel Eenvoudig en niet voor velerlei uitleg vatbaar Makkelijk toegankelijk

17/12/2015 drs. Sander van der Geest32 Bestuurlijke informatieverzorging Bepalen van de informatiebehoefte De informatievoorziening

17/12/2015 drs. Sander van der Geest33 17/12/2015 drs. S. van der Geest33