CONFLICTHANTERING ‘15-’16 DT Bijeenkomst 3: Persoonlijke aspecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Vlot vergaderen Welkom.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop Knallende ruzie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 4.
Om soms eens dieper over na te denken
Liefde en relaties.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Bijeenkomst 1: Diagnostiek van een conflict.
Meerdaagse Conflicthantering Dag 2
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Transactionele analyse
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
Thema 2. Met zilver bekleed Avraham de stoffenhandelaar was een goed mens. Hij stond altijd voor iedereen klaar. Totdat de zaken zo goed gingen dat.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Conflicthantering DT Bijeenkomst 2: Conflictstijlen. Hafida El-Gharbaoui Med.hro.nl/gharh.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Rauw en troosten.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Dagdeel 3 conflicthantering
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Keuzes maken.
Ruzie maken… een vak apart !?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Liefde en relaties.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gedragsproblemen en stoornissen
Liefde en relaties.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

CONFLICTHANTERING ‘15-’16 DT Bijeenkomst 3: Persoonlijke aspecten.

Agenda conflicthantering 3 Uitwisseling: bewustwording oude / ervaring nieuwe conflictstijl Beoordelingsformulier 7:I. Persoonlijk aspecten Film: stress bij kinderen. Verliesprocessen: vastlopen in relaties, verliezen (gedrag in rouwproces) Levenslijn: “wat heeft me sterker gemaakt, wat kwetsbaarder? Opdracht levenslijn / vastloop / verliezen.

Vandaag: Persoonlijke aspecten opdracht 2. Conflictstijlen komen niet uit de lucht vallen. * Wat is / was overwegend jouw stijl? In welke stijl waren je opvoeders voorbeeldfiguur? Waren er situaties waarin een copingsstijl effectief en noodzakelijk was? Zijn er gedachten of projecties, die jouw stijl in stand houden? Procedure: maak de testen en opdracht. Volgende week bespreek je in je groepje je conclusies.V ervolgens plaats je ‘t op

Inleidende film: “Vroege emoties” I-schijf / dag 2. Uitwisseling in trio’s. Bron: Voorbeeldgedrag van ouders of was jouw stijl in de thuissituatie noodzakelijk? (coping copingstrategie*) coping = zelfhandhaving: de wijze waarop je jezelf tracht te handhaven als je door omstandigheden uit je evenwicht dreigt te raken.

Verliesproces, bv. in relaties, je werksituatie, pleeggezin. I Het plezier wordt minder. Na tijd van enthousiasme volgt meer een soort werkklimaat. Kijken of de ander zich aan afspraken houdt; zelf zaken op zijn beloop laten.. II Er wordt een zondebok gezocht. “‘t is allemaal jouw schuld!” III De klachten worden met buitenstaanders besproken. Een (pleeg-)ouder of vriendin klaagt bij anderen. De eigen inzet wordt nog minder – de ander moét eerst…!! Herstel is nu nog mogelijk. Neem het initiatief tot overleg! Reflecteer: hoe reëel zijn beider verwachtingen? IV Het kritieke moment. Er gebeurt iets, de emmer loopt bijna over. V Het ultimatum.”Nog één keer, dan ga je eruit!”of “dan stop ik ermee!” VI De beslissing om te stoppen. Het ultimatum komt uit. Het (pleeg)kind houdt zich weer niet aan de afspraak. Je partner / baas overschrijdt weer jouw grens.

Zie voor gedrag1

Gedrag wat past bij fasen in het verliesschema, bv. bij scheiding: Schok- of ontkenningsfase:  Het hebben van vlakke emoties en geen teken van verslagenheid of andere gevoelens geven.  Heel inschikkelijk zijn, het anderen naar de zin willen maken en meewerken.  Weigeren te praten over wat er gebeurd is.  Weigeren te eten.  Slaapproblemen hebben.  Ritmische bewegingen maken als emotionele ontlading, zoals heen en weer schommelen of bewegen, stampen met de voeten, bonken met het hoofd of masturbatie.  Zich sterk aan een bepaald object hechten.  Echte ziektes of psychosomatische, ingebeelde ziektes ontwikkelen.

Onderhandelings- of redenatiefase:  In zichzelf praten of denkbeeldige gesprekken voeren met ouders, vrienden of begeleiders.  Ongepast gedrag vertonen om weggestuurd te worden naar de plaats waar ze graag willen zijn.  Zich perfect of goed gedragen om hun situatie ook perfect of goed te maken.  Zich schuldig voelen omdat ze opgelucht zijn doordat ze niet meer in de narigheid thuis zitten, of omdat ze denken dat zij de scheiding hebben veroorzaakt.

Gedrag (naar binnen en buiten) in de Woede of boosheidsfase: Niet gehoorzamen en uitdagen. * Zichzelf pijn doen. Tegenspreken, schelden / vloeken. * Zichzelf verwaarlozen. Fysiek vechten of verbaal de strijd aangaan. Sterke wisselingen in gemoedstoestand; zeuren en huilen. Alcohol of andere drugs gebruiken. Gedrag vertonen dat niet bij hun leeftijdsfase hoort. Wanhoop- of verdrietfase: Moete met eten en slapen. * Moeite met concentratie. Weigeren om deel te nemen in activiteiten/spijbelen. Denken aan zelfdoding. * Voortdurend huilen of zeuren. Dingen gemakkelijk opgeven. Over zichzelf praten in termen van waardeloos, dom of lelijk. Deze boosheid is dus een signaal van een negatieve spiraal. Herkenning? Boosheid kan boze reactie oproepen, maar helpend???

Tijdslijn “vormende gebeurtenissen” Trek een lijn van 0–jaar tot nu. Beschrijf boven de streep bij een bepaalde leeftijd, met een enkel woord stress/angstvolle situaties / gebeurtenissen, die je (evt. met anderen) hebt overwonnen en die je sterker hebben gemaakt. Hetzelfde onder de streep over stressvolle situaties die je kwetsbaarder hebben gemaakt. In je trio hierover doorpraten: Hoe heb je geleerd/ geprobeerd de ‘kwetsbare situaties’ te hanteren? Herken je die oude manier in het hier en nu?

Opdracht levenslijn of vastloop, of verliesschema Kies een thema uit wat bij een cliënt of bij een bekende speelt, ga daarover in gesprek. Beschrijf op 1 A4 tot welk inzicht het gesprek heeft geleid.

Afronding / Voor volgende week Wat neem je mee van vandaag? Verder uitwerken Persoonlijke aspecten Nadenken: Wat heeft verandering in reactief gedrag gestimuleerd?