Hoe start je je onderzoek?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Sollicitatiegesprek.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
De oudere stagiaire.
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Vergaderen.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Dagdeel 3 conflicthantering
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Reken je (niet) rijk.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Deel 4: Spreken en gesprekken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Lio-praktijkonderzoek
S/k/l interviewen.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Nee Zeggen!.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
Transcript van de presentatie:

Hoe start je je onderzoek? Maak een algemene probleemomschrijving waarin je omschrijft wat je wilt weten. Dit is het uitgangspunt van je vooronderzoek. Dit is hoofdstuk 1 van je verslag Bedenk deelvragen of deelonderwerpen, die helpen om te komen tot een antwoord op je algemene probleemomschrijving. Hier eindig je hoofdstuk 1 mee of benoem het in hoofdstuk 2 Ga na welk meetinstrument het beste past bij je probleemstelling. Dit werk je verder uit in hoofdstuk 2 of 3 en geef daarbij aan en beargumenteer hoe betrouwbaar en valide je onderzoek is In jullie geval is dat bronnenonderzoek en diepte-interviews

Dataverzameling en instrumenten Middelen om je data zo eenduidig mogelijk te verzamelen Schema (kijkkader) om bronnen te bestuderen Wetenschappelijk? Betrouwbaar? Recent? Denk aan de APA-norm Maar ook: Logboeken Behandelplannen Protocollen Verslagen van vergaderingen

Dataverzameling en instrumenten Middelen om je data zo eenduidig mogelijk te verzamelen Observatieschema Participerend of niet? Direct (meekijken) of indirect (film)? Gestructureerd? Checklist / Interviewleidraad semi-gestructureerd

Dataverzameling en instrumenten Middelen om je data zo eenduidig mogelijk te verzamelen Checklist / Interviewleidraad Gestructureerd?

Oefenen…………… 2x een vragenlijst.

Oefenen…………… Goedemorgen, fijn dat u gekomen bent. We gaan een gesprek voeren over uw studie. Dit zal ongeveer 10 minuten duren. Ik wil graag uw persoonlijke mening weten. Alles wat u zegt is goed, er zijn geen foute antwoorden. Ook als u denkt dat vinden ze vast vervelend om te horen, mag u het gerust zeggen. Het is uw mening en daar nodigen we u voor uit. Kunt u eerst wat over uzelf vertellen? Int: check studie U studeert dus SPH, wat komt er in u op als ik SPH zeg? Het is de bedoeling dat u niet nadenkt, maar gewoon roept wat er in u opkomt. …………….. U noemde … als eerste, waarom is dat? Leg eens uit. En … <het volgende wat genoemd is> Ik ben benieuwd waarom u voor deze studie gekozen hebt. Kunt u dat uitleggen? U bent nu in het 2e jaar, als u nu terugkijkt, wat vindt u nu van de studie? Wat spreekt aan? Wat minder? Overweegt u wel eens om te stoppen met studeren? Zo ja, waarom is dat? Int check redenen. Dank u wel voor uw mening Goedemorgen, ik ga u nu enkele vragen stellen, u kunt reageren met de antwoorden die ik daarna oplees. Noemt u wat u het meest passende antwoord vindt. Uw naam: Welke studie doet u op dit moment, is dat Pedagogiek CMV SPH MWD Waarom bent u deze studie gaan doen, is dat U kende mensen die dit ook deden U heeft ervaring met de hulpverlening en wil iets daarin gaan betekenen U wil graag met groepen mensen werken U heeft zomaar wat gekozen Wat vindt u nu van de studie, is dat heel interessant Interessant Neutraal Minder interessant dan verwacht Dank u wel voor uw mening

Reacties Wat vonden jullie ervan? Wat zijn de ervaren verschillen tussen beide dataverzamelingstechnieken? Bij welke vorm voelden jullie je prettiger? Waarom? Wat vinden jullie van de informatie die eruit kwam? Wat is het verschil bij beide dataverzamelingstechnieken?

Het kwalitatieve interview http://dokument.ncrv.nl/ncrvgemist/26-5-2011/3doc-reclassering Fragment 22.11-27.00 min

Het interview is geen cliënt gesprek! Een onderzoeksinstrument Personen worden doelbewust geselecteerd De onderzoeker leidt het gesprek, stelt doelgericht thema’s vast en verkent die diepgaand

Theorie checklist maken

Een interview = een gesprek Focus op luisteren en niet op vragenstellen! Dat betekent dat je aansluit op de gedachtegang en belevingswereld van je respondent. En Je start met een duidelijke introductie. De volgorde van en de onderwerpen van je deelvragen zijn niet altijd een logische volgorde voor je respondent.

Een interview = een gesprek De introductie leer je uit je hoofd! Normaliter kost dit 5-10 minuten I) Introductie: Welkom heten van de respondent, stel jezelf voor. Uitleggen (globaal doel) van onderzoek Uitleggen regels van gesprek Gesprek duurt 20 minuten Jij houdt de tijd in de gaten Alle antwoorden zijn goed, het is geen kwiz Het gaat om de persoonlijke mening, alles mag gezegd worden, zo creëer je ruimte om geen sociaal wenselijke antwoorden te geven. Rol interviewer is ook extra doorvragen of juist afremmen ivm begrip en tijd Toelichten/toestemming vragen bandopname Uitleg vertrouwelijkheid gegevensverwerking Introductie respondent II) Start met eerste vraag

Een interview = een gesprek Een gesprek = dus niet: vragen stellen Om een interview als een gesprek te laten verlopen is het van belang om een juiste flow te hebben in de checklist. Door: Niet van de hak op de tak, onderwerp voor onderwerp afhandelen Logische samenhang van onderwerpen Binnen een onderwerp volgen de vragen logisch op elkaar. Maar maak het niet star (‘Zie les interviewtechnieken’) <Onderwerpen geschikt voor individueel interview> Bij het rangschikken van de onderwerpen in de juiste volgorde, moet je nadenken over: Wel of geen voorkennis geven?

Opbouw van de checklist Start met een eenvoudige algemene vraag Ga wel op je doel af, draai er niet om heen Moeilijke of gevoelige vragen in het midden Rond af met een afsluitende simpelere vraag

Opbouw van de checklist Start met basisbegrip: Vakantie: waar denk je dan aan? Van breed naar smal Van open naar gerichte vragen Goede rubricering van onderwerpen/ thema’s Gebruik gesprekstechnieken om alléén rationele antwoorden te omzeilen Zoom in op onderwerp 1(deelvraag) Een gezamenlijke vakantie:… Zoom in op onderwerp 2 (deelvraag) Organisatie? Zoom in op onderwerp 3 (deelvraag) Verplichte deelname? Afronding: vaak tips.

Hoe begin je nu? Opbouw van de checklist Bekijk per deelvraag of je een onderwerp kan vaststellen En of je andere kennis nodig hebt Bijvoorbeeld: Waardering folder Keuze Maar ook: Huidige kennis over gevolgen meeroken Huidige thuissituatie meeroken Zet de onderwerpen in een logische volgorde voor een gesprek Huidige kennis meeroken Keuze f Maak dan per onderwerp gespreksvragen. Huidige thuissituatie Hoe is het bij jullie thuis? Wie rookt er? Hoeveel? Waar wordt er gerookt? Check: buiten, in huis, in auto, slaapkamers? Ook als de kinderen erbij zijn? Zijn er huisregels m.b.t. roken? Welke? Waarom? Verandering zwangerschap tot nu?

De opbouw van de checklist is klaar Voor de betrouwbaarheid van je onderzoek, is het uitschrijven van een vragenlijst belangrijk. Zeker als je met meerdere onderzoekers werkt. SAMENVATTEND: Je hebt de introductie Je deelvragen zijn omgezet in onderwerpen Je hebt een logische volgorde gemaakt van deze onderwerpen En nu nog de juiste vragen stellen per onderwerp!

Wat is een goede vraag? In een kwalitatief interview stel je zoveel mogelijk open vragen! Goede open vragen zijn: Helder, eenvoudig en eenduidig Enkelvoudig (dus geen 2 in 1) Objectief (dus niet sturend) Zijn onafhankelijk (biedt geen opties) Dus niet suggestief, maar waardevrij Helder, eenvoudig en eenduidig: Fout: Vond u het kamp ook zo leuk? Goed: Wat vond u van het kamp? Enkelvoudig Fout: Wat vond u van het eten en van de begeleiding bij het eten? Goed: Wat vond u van het eten? Goed: Wat vond u van de begeleiding bij het eten? Objectief Fout: Vind u het ook zo vervelend dat de prijzen voor het eten zo duur waren? Goed: Wat vond u van de prijzen die voor het eten gevraagd werden? Onafhankelijk Fout: Stemt u links of rechts? Goed: Op welke partij heeft u gestemd?

Wat is een goede vraag? Open versus gesloten of sturende vraagstelling Open: “Wat vind je van onze dienstverlening?” Gesloten: “Vind je onze dienstverlening van goede kwaliteit?” Sturend/suggestief: “Vind je ook niet dat…?” Bent u ook positief over de dienstverlening? Vuistregel: Gebruik formuleringen die beginnen met: Wat, waarom, wanneer, hoe(zo), geef eens een voorbeeld, omschrijf eens? OEFENING OPEN EN GESLOTEN VRAGEN Groep bep. Onderwerp

Wat is een goede vraag? Directe versus indirecte vragen. Directe vragen stevenen direct op het doel af. Het is duidelijk wat de interviewer wilt weten. Wat is je mening over de samenwerking binnen het team? Wat zou je willen veranderen? Maar soms is een directe vraag te pijnlijk of te bedreigend / confronterend. Je kan dan gebruik maken van indirecte vraagstelling: Als je iemand anders iets over de samenwerking binnen het team moet vertellen, wat zou je dan vertellen? Of zelfs: Als één van de teamleden iets over de samenwerking zou vertellen, wat zou deze dan noemen denkt u? Stel dat u het voor het zeggen had, wat zou u dan binnen ons team veranderen? OEFENING OPEN EN GESLOTEN VRAGEN Groep bep. Onderwerp

Voor de zekerheid: Type vragen Beginvragen Hoofdvragen Doorvragen Vervolgvragen

Het gaat om de toelichting! Doorvragen, vervolgvragen zorgen hiervoor. Als ik het ‘rode kaartensysteem noem, wat zegt u dan? Wat vindt u er positief aan? In welke gevallen werkt het? Van de positieve beoordelingen: welke zijn het belangrijkste (max. 3)? Waaraan ligt het dat deze zo positief worden beoordeeld door u? Wat vindt u er minder of niet positief aan? In welke gevallen werkt het (volgens u) niet? Van de minder positieve beoordelingen: welke zijn het belangrijkste (max. 3)? Waaraan ligt dat aan? Wat zouden we moeten doen om van een 6 en 8 te maken?

Afsluiting Mogelijkheid bieden om contact op te nemen Vragen beantwoorden over het interview Bedanken Hier worden ook wel eens zaken ‘off the record’ gezegd. Hoe ga je hiermee om?

Huiswerk Stel met je groep een concept checklist op. In week 4 De les gaat over het over het afnemen van een diepte-interview. Je hebt je checklist bij je, die gaan we bespreken