Publiek/Private allianties Hoe organiseer je die succesvol? Forum Spoor en Infra 1 oktober 2015 De Bouwcampus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Onroerend Goed investeren en beheren
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Bestuurlijke relevantie
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
De organisatie en processen
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Maatschappelijk Aanbesteden
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Instrumenten voor vroege marktbetrokkenheid bij de planning van infrastructuur Wim Leendertse.
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Investeerders in duurzame energiesystemen
Ondernemen(d) in het onderwijs
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Nieuwe financieringsconstructies en PPS-transacties
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Deel II Samenwerking in de watersector
CB-NL Launch Event Omdat we informatie op orde willen krijgen!!
Juridische bescherming van dijkrelicten
Mark Slooijer Gemeente Losser Hans Boes Universiteit Twente
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Toekomst Financiële Functie
Cultureel Ondernemerschap
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
Slimmer investeren leidt tot hogere kwaliteit onderwijshuisvesting Met de huidige huisvestingsmiddelen tot een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van de.
Tafel dagbesteding gemeenten
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Hoogwater Beschermings Programma Contract Spagaat voor risico’s Kabels en Leidingen Hennes de Ridder.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
FLORIADE 2012 IN PERSPECTIEF Managen van verwachtingen, sturen van resultaten.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Publiek-Private Samenwerking in de energiesector 21 oktober 2016 Dr. Maurits Sanders.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Congres Podia & Festivals 13 september 2017
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
V.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Publiek/Private allianties Hoe organiseer je die succesvol? Forum Spoor en Infra 1 oktober 2015 De Bouwcampus

Inhoud presentatie PPS en de transitie naar de nieuwe economie PPS Samenwerking paradigma shift Praktische vertaling naar twee voorbeelden uit de Offshore industrie en Zero Emissie Busvervoer

PPS en de Transitie naar de nieuwe Economie? Wat!?! Hoe dan? De economie verandert en daarmee onze samenwerking

Het systeem verandert Financiële crisis verhult en versterkt systeemverandering in de economie: -Digitaal: techniek gooit oude business modellen op z’n kop -Duurzaam: lenigheid vereist voor aanpassing aan de omgeving. -Daadkracht: minder mensen/mindergeld voor meer complexe opgaven Ontwikkelingen veranderen de verhouding tussen publieke en private organisaties in de bouw en infrawereld.

Een nieuwe kijk op en behoefte aan samenwerken tussen publiek en privaat. Geen contract als doel, maar als resultante van een gezamenlijke ambitie met een verantwoorde toedeling van risico en beloning. (risk and reward) Gericht op gezamenlijk realiseren van maatschappelijke opgaven, stimuleren van innovatie, en het behouden en zo mogelijk uitbouwen van de Nederlandse concurrentiepositie. Nieuwe Governance structuren, die onzekerheid van transitie naar de nieuwe economie kunnen begeleiden, die transparant sturen op het rechtdoen aan de belangen van betrokken partijen en publiek private investeringen stimuleren en borgen. PPS-Allianties en transitie naar de nieuwe economie betekent:

Relatie publieke en private partijen aan herziening toe Dit vraagt van private partijen de bereidheid om te investeren Dit vraagt van publieke partijen om de voorwaarden te scheppen om investeringen mogelijk te maken

Complexiteit vraagt om een andere verhouding tussen opdrachtgever- en nemer en alle partners in de keten Samenwerken wordt cruciaal

Publiek-Private Samenwerking Rolverdeling Bestuurlijk opdrachtgeverschap Regie verantwoordelijkheid Ambtelijke uitvoer Functionele regie Werkverdeling Publiek-privaat Markt Functionele specificaties Financiële en politieke haalbaarheid Toetsing op: Kwaliteit Veiligheid Milieu Ontwerp Constructie Beheer en onderhoud Exploitatie

Paradigma shift Samenwerken verhoudt zich niet tot klassieke OG- ON relatie Andere toedelingen en beloningen geeft dat… Beide partijen eigen aandeel en beloning hebben… Bij realisatie, exploitatie, beheer & onderhoud Dit veronderstelt inzicht in elkaars Doelen en belangen Besluitvormingsstructuur Financiële belangen Daarmee adequate, nieuwe balans in eigen aandeel en verantwoordelijkheid Voorkoming van ‘A15’s’ Onafhankelijk procesmana- gement Transparantie in belangen Publiek-Private besluitvorming struktuur Transparantie financiële en maatschappe- lijke business- case

Drivers voor samenwerking Van…Naar… TraditioneelTegenwoordig Taak gestuurdProces en output gestuurd Probleem georiënteerdOplossingsgericht Volgens de regelsBinnen de kaders AfwachtendProactief Open dialoog (willekeur)Voorspelbare, gesloten dialoog Praten met klant/leverancierIn dialoog met partner Werk/taakWaarde/rol RisicoOnzekerheid

Nieuw paradigma = andere regels Een verantwoorde verdeling van risico’s en beloning (Risks en Rewards) tussen OG en ON. Dit veronderstelt inhoudelijke kennis van zaken bij OG en ON over de risico profielen en effecten in relatie tot een faire prijsstelling Praktijk van vandaag is echter: Het ontbreekt aan deze verantwoorde verdeling Een verantwoorde invulling van rollen onvoldoende georganiseerd

Consequenties Verhouding met Publieke sector vanuit Privaat perspectief nieuw definiëren Nieuw perspectief over; verantwoorde risico verdeling en beloningsstructuur, Voorwaarden voor toepassing innovaties door privaat (overheid als launching customer) Verkrijgen inzicht in Belang, Besluitvorming en Financiën Conflict hantering in de praktijk

Introductie PPS in Nederland nu; PPS is geen DBFMO! DBFMO is vooral een methodiek voor getrapte overheidsfinanciering in Nederland (PFI) Verschil tussen Private Financial Initiative (PFI) (DBFMO) en Public Private Partnership (PP Allianties) is afwezigheid van partnership o.b.v. verantwoorde toedeling van risk en rewards) PPP komt in Nederlandse context bijna niet voor.

Waarom zou je een alliantie moeten willen? Wat overwegingen:  Verantwoorde risico verdeling/ toedeling naar risico beheersing?  Investeringen van private partijen aantrekken voor een publieke opgave (Infrastructuur bijv.)?  Innovatie vanuit Private sector inzetten in plaats van inzet op beheersen wat je al weet?

Hoe verdeel je risico’s in een alliantie Let op: perceptie van risico is voor publiek en privaat heel anders;  Niet betalen versus niet functioneren  Kamervragen versus lastige aandeelhoudersvergadering  Dit vraagt inhoudelijke kennis over het realiseren beheren en onderhouden van de “”opgave””.  Begrijpen wij elkaar?!?

Ontstaat er een betere samenwerking door PP allianties? Ja, kijk naar de vooraanstaande export positie van de Nederlandse Offshore Aannemerij. Ontstaan na “CRINE” initiatief 1992, gevolgd door ontwikkeling van Functioneel Specificeren en zgn. EPIC/TURNKEY Contracten. Kosten transparantie, Verzekerbaarheid, Financierbaarheid en Onafhankelijke Toetsing is Key tot succes van de samenwerking

Offshore industrie en EPIC contracten Rijnlandsmodel vs Anglo Amerikaans Knock for knock Back to back Functioneel specificeren Verzekeringen/financiering Onafhankelijke toetsing

Transitie naar Zero Emissie Busvervoer Een alliantie inrichtingsvoorbeeld Financierbaarheid? Verzekerbaarheid? Rollen van Overheid en Vervoerders Key: kosten transparantie van allen in de transitie naar Zero Emissie

19 Stichting Zero Emissie Busvervoer TCO – Nationaal Programma © 2013 Stichting Zero Emissie Busvervoer

Conclusie Hiermee collectieve leeropgave Publieke en private partijen moeten in gedrag, proces en procedures zich dusdanig naar elkaar verhouden zodat: Er een juiste risicoverdeling plaats vindt OG’s condities genereren waarin ON’s kunnen excelleren ON’s zich bepalend kunnen manifesteren ook in initiatief- fase Partijen dienen dus te leren werken in nieuwe verhoudingen

Noodzaak voor ondersteuning “De Bouwcampus”” OG’s en ON’s moeten nieuwe werkwijzen zich eigen maken Idealiter creëren we een nieuwe realiteit waarin: OG’s en ON’s gericht worden gesteund en begeleid in hun transitie Via neutraliteit focus wordt gecreëerd Er een geïntegreerd aanbod wordt gemaakt Het aanbod onafhankelijk is Kosten voor de gebruikers aanvaardbaar zijn Alleen op bovenstaande wijze ontstaat een nieuwe, uniforme taal en handelingsinstrumentarium

Meer Informatie? Mr. Ellen Lastdrager Partner Twynstra Gudde Directeur Mobiliteit en Infrastructuur bv Tel Of gewoon via De Bouwcampus!