TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits 12-11-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
De drie stappen van systeemontwikkeling
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Onroerend Goed investeren en beheren
Inkopen en aanbesteden
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Digitale duurzaamheid en bewaarstrategieen
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Handboek Weesfietsen Jan Fokkema November 2009.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Integraal informatiemanagement
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Archieven op de Antillen
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Beheers je informatie en je organisatie! Kennisnetwerk informatiemanagement 19/5/2015.
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Archiefwet? Informatiewet!
Organogram gemeente Bunnik
Integraal Informatiebeheer maart 2005
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Informatieplanning vervolg I-atelier GMT 7 juni 2013
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Toekomstige veranderingen:
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Organogram gemeente Bunnik
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Het E-depot van Rotterdam
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Governance in Sociale Zekerheid
“Omgeving in beweging”
Organogram gemeente Bunnik
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Transcript van de presentatie:

TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits

My Baseline Is Lower Than Yours … Much Lower

De Baseline als normenkader voor informatiebeheer belangrijke aspecten: 1.consensus over wat ‘op orde zijn’ eigenlijk is 2. bepalen van de manier hoe we daar toe komen 3. met name de kwaliteit van het ‘beheer’ als ambtelijke verantwoordelijkheid

Baseline doel In te zetten: bij meten en sturen van de kwaliteit van de informatiehuishouding bij inrichting en verbetering van de informatiehuishouding bij digitalisering van bedrijfsprocessen als toetsingskader voor de gemeentelijke auditdiensten

Baseline doelgroep gemeenten burgers en bedrijven

Norm 1: verantwoordelijkheden Bestuur en Beleid

Norm 2: Inrichting organisatie

Norm 3: Informatiebeleid

Norm 4: Informatie-ontwerp Ordening Metadata

Norm 5: Informatiesysteem Duurzaamheid Toegankelijkheid Authenticiteit

Norm 6: Creatie en gebruik van informatie kwaliteitszorg

Norm 7: Beheer van informatie Digitale vervanging (substitutie) Verwijdering Overdracht en vernietiging