Pedagogische theorieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

BattleBots The school battle.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Informatie avond Groep 4\5
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
“De Speeltuinmethode”
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Informatie Groep 1 / 2 Augustus Dagritme Inloop: Vanaf 8.15 – 8.30 uur De kinderen kiezen via het activiteitenbord Kring: - Trefwoord (kalender,
Informatie Groep 1 / 2 September 2007.
Informatieavond groep 3 WELKOM
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
de Ontdekking Oosterhout
Voorlichtingsavond groep 3
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Presentatie Bijeenkomst 4
Vervang door auteursnaam en datum..
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Presentatie Bijeenkomst 1
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Welkom in groep 1/2B.
Welkom in groep 1!.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogische theorieën
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen
Informatieavond groep 2/3
Brede school De Muldershof… waar ieder zijn draai vindt
UITGANGSPUNT.
Vrijdag 17 februari 2017.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Voorlichtingsavond groep 3
Groep 1-2 op basisschool 't heibosch
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Welkom op het Saenredam College
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 2.
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Project gamemarket Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Pedagogische theorieën Week 6

Wat gaan we doen Presentaties! Power point spel en inrichting Start met opdracht inrichting Afronden en afspraken

Vrij spel Ruimte voor vrije keuze Speeltijd Eigen initiatieven Groot aanbod hoeken en materialen Ook in gesloten werkvorm mogelijk planbord

Vrije en geleide activiteiten Open werkvorm Gesloten werkvorm Onbeperkte keuze Beperkte keuze

Werkvorm veel keuze mogelijkheden Observeren Documenteren Kennis ontwikkelingspsychologie Kennis van techniek en materialen Keuzes-interventies Uitdagende leeromgeving Actieve interactie Plan-do-review Regels, afspraken en structuur

Betekenisvolle uitdagende leeromgeving Zelfstandig en vrij kiezen Activiteiten en materialen Uitdaging en avontuur Overzicht en rust Hoeken Picto`s en foto`s

huishoek Doen alsof, rollen spel Intieme besloten hoek materialen

Bouw en constructiehoek Fantasiespel Bouwen Avonturen Open en gesloten materialen

Nog meer hoeken Timmerhoek Zand en watertafel (zintuigen) Ontdekhoek Muziekhoek Lees en schrijfhoek Knuffelhoek Kring Klim en klauterhoek Buiten spelen

Fantasie spel Observeren Betrokkenheid en welbevinden. Hoe meten jullie dat? Rijk spel

spelbegeleiding Interventie- improviseer! Spel op gang brengen Spel structureren Spel verdiepen Spel verbreden Stimuleren van specifieke ontwikkelingsgebieden

Kinderen spelen eigen verhaal Paley Verhalen vertellen opschrijven en spelen In verwondering vragen stellen en onderzoeken Filosoferen met kinderen

interactievaardigheden Ruimte scheppen Revoicing Vragend verder gaan

Project werken (Reggio) Onderwerp ontdekken Brainstormen Activiteiten – verkenning Gesprekken Onderzoeken in activiteiten/ interactie Aan de slag

opdracht Bedenk een nieuwe hoek die aansluit bij de doelgroep van je peuterspeelzaal, groep nul en/of kinderdagverblijf.

Volgende keer Presenteer je hoek. Alle hoofdstukken gelezen? Neem het boek door en maak voor elk hoofdstuk een vraag die opgenomen zou kunnen worden in de toets.