Pedagogische theorieën Week 6
Wat gaan we doen Presentaties! Power point spel en inrichting Start met opdracht inrichting Afronden en afspraken
Vrij spel Ruimte voor vrije keuze Speeltijd Eigen initiatieven Groot aanbod hoeken en materialen Ook in gesloten werkvorm mogelijk planbord
Vrije en geleide activiteiten Open werkvorm Gesloten werkvorm Onbeperkte keuze Beperkte keuze
Werkvorm veel keuze mogelijkheden Observeren Documenteren Kennis ontwikkelingspsychologie Kennis van techniek en materialen Keuzes-interventies Uitdagende leeromgeving Actieve interactie Plan-do-review Regels, afspraken en structuur
Betekenisvolle uitdagende leeromgeving Zelfstandig en vrij kiezen Activiteiten en materialen Uitdaging en avontuur Overzicht en rust Hoeken Picto`s en foto`s
huishoek Doen alsof, rollen spel Intieme besloten hoek materialen
Bouw en constructiehoek Fantasiespel Bouwen Avonturen Open en gesloten materialen
Nog meer hoeken Timmerhoek Zand en watertafel (zintuigen) Ontdekhoek Muziekhoek Lees en schrijfhoek Knuffelhoek Kring Klim en klauterhoek Buiten spelen
Fantasie spel Observeren Betrokkenheid en welbevinden. Hoe meten jullie dat? Rijk spel
spelbegeleiding Interventie- improviseer! Spel op gang brengen Spel structureren Spel verdiepen Spel verbreden Stimuleren van specifieke ontwikkelingsgebieden
Kinderen spelen eigen verhaal Paley Verhalen vertellen opschrijven en spelen In verwondering vragen stellen en onderzoeken Filosoferen met kinderen
interactievaardigheden Ruimte scheppen Revoicing Vragend verder gaan
Project werken (Reggio) Onderwerp ontdekken Brainstormen Activiteiten – verkenning Gesprekken Onderzoeken in activiteiten/ interactie Aan de slag
opdracht Bedenk een nieuwe hoek die aansluit bij de doelgroep van je peuterspeelzaal, groep nul en/of kinderdagverblijf.
Volgende keer Presenteer je hoek. Alle hoofdstukken gelezen? Neem het boek door en maak voor elk hoofdstuk een vraag die opgenomen zou kunnen worden in de toets.