Evaluatierapport Terugkomdagen 2014 Nationale Opleiding MediaCoach Februari 2015 www.nomc.nl De terugkomdagen Najaar 2014 van de Nationale Opleiding MediaCoach.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Schoolpartnerschappen in Europa
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Hogescholen in Dialoog
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Sociale media op school
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Definitie Mediawijsheid
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Het werken met portfolio
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Stagecoördinatie op De Rank
Aan de slag met de BETERapp
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Motivatie & differentiatie
Magister voor ouders.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Transcript van de presentatie:

Evaluatierapport Terugkomdagen 2014 Nationale Opleiding MediaCoach Februari De terugkomdagen Najaar 2014 van de Nationale Opleiding MediaCoach werden als ‘goed’ en zelfs ‘uitstekend’ beoordeeld, door onder andere de praktische toepasbaarheid, het enthousiasme van de trainers, de actualiteit en trends… © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Conclusies evaluatierapport januari 2015 De algemene conclusie is dat de terugkomdagen door de deelnemers goed en soms zelfs uitstekend wordt beoordeeld. De terugkomdagen werden vooral gewaardeerd vanwege de volgende eigenschappen: 1. De praktische toepasbaarheid 2. Het enthousiasme van de trainers 3. De inhoud van de sessies 4. De actualiteit en trends 5. De interactiviteit en ontmoeting 6. Het hernieuwd bezig zijn met de materie Tijdens elke sessie wordt opnieuw geëvalueerd en worden de aangedragen verbeterpunten besproken in het team. Ons doel is om alle verbeterpunten goed te analyseren en zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de deelnemers. Zie onze evaluatieprocedure.evaluatieprocedure Voor meer informatie: Nationale Academie voor Media en Maatschappij Website: Telefoon:

Achtergrondinformatie In 2005 heeft de Raad voor Cultuur het advies ‘Mediawijsheid, op weg naar nieuw burgerschap’ uitgebracht aan de Tweede Kamer. Daarin adviseert de Raad om in Nederland MediaCoaches op te leiden met als doel het verbeteren van de mediawijsheid van de jeugd. Naar aanleiding van dit advies is in 2006 op initiatief van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij een expertisegroep samengesteld, die het curriculum van de Nationale Opleiding MediaCoach heeft opgesteld. Op dit moment zijn er al meer dan Nationaal MediaCoaches opgeleid in het onderwijs, bibliotheek/mediatheek, jeugdzorg, jeugdhulpverlening, media en overige jeugdinstanties. De Nationale Opleiding MediaCoach is een post-HBO opleiding, die wordt georganiseerd door de non-profit Nationale Academie voor Media & Maatschappij met als doelstelling het verbeteren van de mediawijsheid van professionals die in hun eigen werkomgeving met jeugd in aanraking komen. Mediawijsheid is de combinatie van kennis, vaardigheden en mentaliteit die mensen nodig hebben om zich bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in deze fundamenteel gemedialiseerde wereld. De Europese Commissie ondersteunt de opleiding vanuit het Leonardo Da Vinci fonds met als doel het aanbieden van professionele en innovatieve beroepstrainingen, die deelnemers van hoogwaardige kennis, vaardigheden en kwalificaties voorzien. Zie de studiewijzer van de Nationale Opleiding MediaCoachstudiewijzer © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Keurmerken Na het behalen van het officiële Certificaat ‘Nationaal MediaCoach’, heeft de deelnemer recht op het voeren van het keurmerk en logo. Zolang een instantie een gecertificeerd Nationaal MediaCoach in dienst heeft, krijgt zij het recht om het ‘Nationaal Keurmerk Mediawijsheid’ te voeren. Voor meer informatie over deze keurmerken.keurmerken © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Nationale Opleiding MediaCoach geselecteerd als inspirerende Good Practice in Europa De Evens Stichting streeft naar verbetering van mediawijsheid in Europa. Ze initieert en ondersteunt talrijke educatieve media projecten, in samenwerking met organisaties uit heel Europa.Evens Stichting De recente publicatie "Media Literacy in Europe: 12 good practices that will inspire you" geeft een weergave van 12 inspirerende projecten die door hun zijn geselecteerd als goede voorbeelden. Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij zijn trots dat hun Nationale Opleiding MediaCoach één van de 12 geselecteerde projecten is, die de Evens Stichting als voorbeeld stelt voor de verbetering van mediawijsheid in Europa. In Nederland zijn al meer dan Nationaal MediaCoaches opgeleid, die mediawijsheid in hun werkomgeving op de agenda zetten door middel van inspirerende projecten. Wilt u contact met zo'n MediaCoach, ga naar Klik hier voor de PDF (engels). © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Evaluatierapport terugkomdagen 2014 Dit evaluatierapport is gebaseerd op de evaluatieformulieren die tijdens 8 terugkomdagen van de Nationale Opleiding MediaCoach najaar 2014 zijn ingevuld door gemiddeld 57 deelnemers per terugkomdag. De terugkomdagen vonden plaats in Assen, Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Eindhoven, Tilburg, Utrecht (2x). Daarnaast worden de kwalitatieve evaluaties van de deelnemers ook weergegeven in dit rapport. De opleiding is gericht op mensen die werkzaam zijn of willen zijn in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, bibliotheek of mediatheek, jeugdzorg of –hulpverlening, mediaorganisaties, overheden of Centra voor Jeugd en Gezin. Meerdere deelnemers hebben zich na de opleiding gevestigd als zelfstandig Nationaal MediaCoach. De Nationale Opleiding MediaCoach wordt door de studenten beschouwd als aanvullend beroepsonderwijs, maar vaak ook als een voorbereiding op een nieuwe carrièrestap. De opleiding is maatschappelijk breed georiënteerd en is gericht op een samenwerking tussen alle betrokken partijen. Deze samenwerking komt tijdens de opleiding al tot stand omdat de deelnemers afkomstig zijn uit allerlei vakgebieden. Zie de studiewijzer van de Nationale Opleiding MediaCoachstudiewijzer © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Algemeen Resultaten gebaseerd op 456 evaluatieformulieren © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Docenten Resultaten gebaseerd op 456 evaluatieformulieren © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Opdrachten Resultaten gebaseerd op 456 evaluatieformulieren © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Wat is jouw het meest bijgebleven van de terugkomdag? Prima georganiseerd Heel leerzaam Praktisch toepasbaar De presentatie over de ouderavond ‘Pesten’ Film van Kees van Kooten met de Virtuele Helm Het stuk over mediaweerbaarheid is interessante toevoeging cq verdieping Filmpje over #LeukGenoeg De sessie over Gamen De manier van presenteren, actief en toehoorders laten nadenken. Heel goed! De leuke lessuggesties Er is nog zo veel voor ons om te leren! Prettig om weer een hele middag alleen maar met deze materie bezig te zijn Goede middag! Dat je op een creatieve manier je doelgroep kan laten nadenken over het probleem pesten Jezelf zichtbaar maken als MediaCoach Het TED-X filmpje over gamen Dat ik als MediaCoach een rolmodel ben De impact van digitaal pesten Het labelen van kinderen, de campagne Resultaten gebaseerd op 456 evaluatieformulieren © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Wat heb je tijdens de terugkomdag gewaardeerd? Het panklare materiaal voor de ouderavond over Pesten Dat het een goed update geeft De info van beide presentaties Jullie zijn altijd weer betrokken en enthousiast, leuk! De tips en praktijkervaringen De actualiteit en trends De duidelijkheid en informatiewaarde Het is leuk om steeds weer geactiveerd te worden De humor tijdens de presentaties! Fijn om weer even bij te praten Helder, actueel, bruikbaar en het netwerken De relaxte manier van presenteren en de goede voorbeelden Toch weer vernieuwende dingen gehoord! Ik krijg een andere kijk op dingen Motivatie en inspiratie Diversiteit De gamification van de maatschappij Weer even een focus op deze onderwerpen De kundigheid van de trainers blijft fijn Continu interactie Resultaten gebaseerd op 456 evaluatieformulieren © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Wat zijn je aanvullende opmerkingen? Zeer informatief, meer nut dan afgelopen congres in maart j.l. In plaats van informatie over campagnes graag nog een actueel thema Ik ga een nieuwe stap maken in mijn carrière, graag een keer sparren daarover Ik krijg te veel niet relevante mails van de Academie, graag iets minder Ik mis koekjes bij de koffie (Assen) Films graag controleren voor de presentatie, het werkte niet Het was veel gericht op basisschool leerlingen Ik volg ook de Anti Pest Coördinator opleiding, dus het stuk over pesten was beetje herhaling Fijn dat het een keer in Brabant is! Jammer dat er geen tafel was om op te schrijven Altijd tijd tekort voor informeel overleg Ik hoorde weinig nieuws Beter dan vorig jaar, graag weer zo’n praktische invulling Fijne leerzame en leuke middag Volgende week geef ik les over gamen. Dit kwam goed uit! Ik vond het allemaal weer prima! Resultaten gebaseerd op 456 evaluatieformulieren © 2015 Nationale Academie voor Media & Maatschappij