Welkom IB-netwerk bijeenkomst 17, 18, 19 november 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
Ouders en Kinderen Centraal
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
Lianne Ringoir, projectmanager
Ondersteuning bij leven met een beperking
Handelingsgericht werken
Uw gemeente & mensen met een beperking
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatiebijeenkomst
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
Zorg op het Schoter Informatie voor ouders/verzorgers september 2015.
Welkom IB-netwerk bijeenkomst 15, 16, 17 september 2015.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Welkom IB-netwerk bijeenkomst 17, 18, 19 november 2015
Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Jeugdgezondheidszorg in Almere
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Divisie Kind & Jeugd Amerpoort Werkgebied: provincies Utrecht, Flevoland en in ‘t Gooi.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Taalklassen Wereldwijzer
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Integratie IVH en JAT.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Cliëntenraad Sociaal Domein
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Welkom w.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Welkom IB-netwerk bijeenkomst 17, 18, 19 november 2015

Welkom

Programma Welkom Presentatie ‘Het jonge kind’ door Integrale Vroeghulp en JGZ Pauze Vervolg presentatie ‘Het jonge kind’ door Integrale Vroeghulp en JGZ Koppeling naar de praktijk: intake op school Mededelingen Afsluiting Deze netwerkbijeenkomst is regiospecifiek vanwege sprekers uit de eigen regio:  Dinsdag 17 november 2015 (Pijnacker –Nootdorp)*: Emelie Sloots (Integrale Vroeghulp) en Jeltje Goudriaan (CB arts);  Woensdag 18 november 2015 (Lansingerland)*: Jitske Doodkorte, Fatima el Haddaoui, (Stichting Vroeghulp Rotterdam) en Annieke de Jong (Jeugdverpleegkundige Lansingerland);  Donderdag 19 november 2015 (Delft en Midden Delfland)*: Emelie Sloots (Integrale Vroeghulp) en Petra Dillingh (CB arts). Hoe ziet het programma eruit: Graag staan we stil bij de aanmelding en intake van jonge kinderen op jullie school. Vragen als “wat willen we weten bij aanmelding, welke informatie mag wel/niet gedeeld worden vanuit peuterspeelzaal etc en wat is zorgplicht” komen hierbij o.a. aan de orde. Uitgangspunt blijft “Wat heeft dit kind, van deze ouders, op deze school, met deze leerlingen en met deze leerkracht nodig?” Dit onderwerp is voortgekomen uit de IB-netwerk voorbereidingsgroep (volgende dia)

Voorbereidingsgroep Voorbereidingsgroep: Anja de Regt – SBO de Prinsenhof Cocky Verleg – Gabrielschool Karin Zeestraten – Cornelis Musiusschool Louise Treffers – De Keizerskroon Janneke Noordam – Het Galjoen Martine Brunt, Gerda Hoogendam, Marijke de Roos – Maurice Maeterlinckschool Ellen Buys – Rembrandtschool Ineke van Wiggen – De Klipper Jiska Bjorkman – De Oosthoek 24 november is weer de volgende bijeenkomst van de voorbereidingsgroep De volgende bijeenkomst zal ook regiogebonden zijn vanwege het onderwerp: cluster 2 (Kentalis, Auris) Heb je wensen/vragen betreft de inhoud die wij mee kunnen nemen in de voorbereiding, geeft ze aan 1 van de leden van de voorbereidingsgroep door of aan de LOA’s.

Presentatie ‘Het jonge kind’ Integrale Vroeghulp en JGZ

Jeugdgezondheidszorg (JGZ) 0-19 jaar Annieke de Jong Jeugdverpleegkundige

Ontwikkeling JGZ Voor 2012: 0-4 Het consultatiebureau 4-19 GGD: Schoolarts/Schoolverpleegkundige 2012: Centrum voor Jeugd en Gezin 0-19 Vanaf 2012 contactmomentenschema veranderd: Contactmomenten naar behoefte ouders Contactmomenten naar inschatting professional Meer tijd voor samenwerken met andere professionals Voor 2012 twee deling 2012 Centrum voor Jeugd en gezin. Nadruk wordt gelegd op samenwerken. 1 gezin, 1 plan. 0-19 korte lijnen, medewerkers werken nu 0-19. Naar behoefte ouders (1e kind / meerdere kind) Inschatting professional  Meer tijd voor risico kinderen dmv contactmomenten/huisbezoeken/telefonisch contact Samenwerken met andere betrokken  (KDV, PSZ, hulpverlening)

Overdracht JGZ 0-4 naar JGZ 4-19 én school Overdragen van problematiek/aandachtsgebieden Doel is dat JGZ 4-19 en school aansluiten bij situatie van kind Vorm en inhoud van opdracht is uitgewerkt door een werkgroep: Jeugdverpleegkundige, jeugdarts en manager 0-19 Intern begeleiders Schoolmaatschappelijk werk

Proces JGZ 0-4 bepaalt vanuit haar professie samen met ouders of en hoe de overdracht plaatsvindt. Enkelvoudige problematiek kan telefonisch Meervoudige of langduriger problematiek voorkeur voor gesprek met ouders en betrokken professionals. Betrokken professionals moeten toegevoegde waarde hebben tijdens gesprek.

In de praktijk 3 jaar consult bij de arts Geen problematiek  Geen overdracht 4 jaar visus/vaccinatie en groep 2 consult Arts Wel problematiek / aandachtsgebieden  overweging overdracht Enkelvoudig  evt. tussenafspraak en 4 jaar consult  aanwezigheid problematiek in de loop van 3e levensjaar bepaald overdracht. Meervoudig  Streven met 3,5 jaar overdracht in gang zetten. Voor 4e verjaardag overdracht in plannen.

Stichting Vroeghulp Rotterdam Sinds 1997. De samenwerkende organisaties: ASVZ MEE Rotterdam Rijnmond Pameijer Rijndam revalidatiecentrum Stek, organisatie voor jeugdhulp, locatie De kleine Plantage

DOELGROEP Ouders met een kind van 0 tot 6 jaar met een ontwikkelingsachterstand en/of beperking

ONTSTAAN Klachten ouders: verhaal steeds weer samenwerking niet goed adviezen tegenstrijdig vragen niet opgepakt missen deskundigheid coördinatie ouders niet aan tafel

UITGANGSPUNTEN VROEGHULP Vraag ouders centraal Kind en ouders In samenhang Ouders regie Coördinatie Flexibel Zo vroeg mogelijk

KENMERKEN Vroeg = snel Geen wachtlijst Geen verwijzing Geen indicatie Gratis Preventief Integraal

WERKWIJZE Aanmelding bij het Wijkteam/of via MEE Rotterdam Hulpvraagverduidelijking door wijkteammedewerker Team Vroeghulp Multidisciplinair advies Trajectbegeleiding door wijkteammedewerker

AANMELDING Ouders met hulpvraag Verwijzers Toestemming ouders Telefonisch Schriftelijk

HULPVRAAGVERDUIDELIJKING Wijkteammedewerker Huisbezoek Vraagt gegevens op Maakt verslag Aanspreekpunt Steun naast ouders

TEAM VROEGHULP Met ouders en kind Andere betrokkenen Een kinder- en jeugdpsycholoog/GZ-psycholoog Een kinderrevalidatiearts Een ouder- of gezinsbegeleider Wijkteammedewerker Een voorzitter Expertise en ervaring komen samen

WERKWIJZE TEAM Lezen vooraf verslagen Luisteren (H)erkennen Informeren Observeren kind Hardop denken Adviseren Afspraken maken Geen onderzoek Geen behandeling

MULTIDISCIPLINAIR ADVIES Integraal Ouders kiezen

TRAJECTBEGELEIDING Samen met ouders Opstellen plan met ouders Ouders ondersteunen bij uitvoeren advies

BEËINDIGEN DIENSTVERLENING Hulpvraag beantwoord Kind op juiste plek Overdracht indien nodig naar gespecialiseerde hulp

OUDERS OVER INTEGRALE VROEGHULP Toekomst onzeker Iemand naast me Ouders voelen zich serieus genomen Eigen weg kunnen kiezen

Verwijzers CJG’s Kinderarts/specialisten Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis KITS-spreekuur Auris Peuterspeelzalen, kinderopvang Voorscholen (VVE) Basisonderwijs Website Integrale Vroeghulp

Verwijzers Behandelaars (logopedie, fysiotherapie, ergotherapie) Koninklijke Auris Groep Molenspreekuur Erasmus Universitair Medisch Centrum Neonatologie Erasmus MC/Sophia Kinderziekenhuis Lucertis/GGZ Infant-poli Erasmus MC/kinderpsychiatrie Wijkteam

Vragen die ouders stellen Moet ik me zorgen maken? Diagnostiek Informatie en advies Ontwikkelingsstimulering Opvoedingsvraag/ontwikkelingsstimulering Opvoedingsondersteuning Dagopvang Schoolkeuze Trajectbegeleiding

Uitstroom Voorliggende voorzieningen Reguliere kinderdagverblijven Reguliere basisonderwijs Speciaal basisonderwijs Speciaal onderwijs (clusterscholen) Rijndam revalidatiecentrum Dagbehandeling voor jonge kinderen Jeugdhulpverlening Eerste lijnszorg Diagnostisch Centrum Verstandelijk gehandicapten zorg Stek/Klavertje Vier

Soorten problemen Algehele ontwikkelingsachterstand Spraak-/taalachterstand Gedragsproblemen Contactname Leerproblemen Hersenbeschadiging Medische problemen Motorische achterstand Sensorische integratie problemen Sociaal emotionele ontwikkeling

Contact Stichting Vroeghulp Rotterdam Manager : Nel Hofman Adres : Schiedamse Vest 154 3001 AE Rotterdam Telefoon : 010-282 11 11 E-mail : vroeghulp@meerotterdam.nl Website : www.integralevroeghulp.pleio.nl/Rotterdam

Praktische verwerking Koppeling naar de praktijk: aanmelding op school Aan de hand van werkblad je eigen intakeprocedure onder de loep nemen: (ongeveer 30 minuten totaal?) Eerst zelfstandig formulier invullen (5 min.) 4 velden: Wat heb je ontdekt? Wat was een eye-opener? Wat zou je willen toevoegen in je procedure bij aanmelding? Wat waar ben je al tevreden over? Vragen aan de IV-medewerker of JGZ-medewerker? Vragen aan collega-IB’ers? To do: Daarna in kleine groepjes uitwisselen/delen (2x 10 minuten) Als centrale afsluiting per veld reacties vragen.

Mededelingen en afsluiting Passend Onderwijs Mededelingen en afsluiting Creatieve ontw. Zintuiglijke ontwikkeling Soc.em.ontw. Toelichting prent Elmer: Welke informatie heb je nodig om het kind (Elmer) te ondersteunen in het bieden van passend onderwijs? Mededelingen: - Input, ideeën mail ze naar de leden van de voorbereidingsgroep Volgende week gaat de voorbereidingsgroep weer aan de slag met de voorbereiding van de volgende bijeenkomst met als onderwerp cluster 2. Hebben jullie specifieke vragen voor cluster 2, mail ze deze week zodat we ze kunnen meenemen in de voorbereiding. 16 februari studiedag PPO Delflanden. De gemeentes zullen deze dag ook aansluiten net als vorig jaar (1 uurtje). Waar hebben jullie behoefte aan voor deze dag? Wat willen jullie van het Team Jeugd / Kernteam / Jeugdconsulenten? Graag naar PPO mailen dan kunnen wij dat meenemen in de voorbereiding met de gemeentes. Graag dit naar de helpdesk mailen. Zorgplicht info op website PPO + uitgeprint om mee te nemen Volgend schooljaar: IB netwerken op dinsdag en donderdag. Woensdag vervalt. Cognitieve ontwikkeling Motorische ontwikkeling Taal INFORMATIE