Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Onze kernwaarden.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Delegeren ZHV Ring Apeldoorn.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Hogescholen in Dialoog
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Leidinggeven en coachen
Reflectie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
INTERVENTIES IN GROEPEN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatie met ouders
Vergaderen.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Coach Academy Opbouw 2. Doel Leren hoe je op een trainingsplan komt met de punten van jeugdplan hoe maak je een individuele trainingsplan? Ervarigen met.
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Participerend Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wat is DRAMA??.
Een vergadering organiseren
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer

Ster en spinnenweb  De agenda van vandaag is ….  Wat gaan we vandaag doen ….?

Hf 6 Coaching van groepen Dimensies groepsproces en coaching: Procedureel (aanpak/ werkwijze van leer/werkproces irt taken) welke informatie en afspraken maken vergadering en agenda bijsturen Relationeel (interactie, normen, gedragsregels, gevoelens) Coach: belangrijk om bespreekbaar te maken HOE? Inhoudelijk Coach: motiveren en stimuleren van groep om met inhoud aan de slag te gaan HOE?

 l Relationeel  – Verhouding coach – student  – Verhouding studenten onderling  – Respect, vertrouwen, sfeer, veiligheid  l Procedureel  – Spelregels/afspraken  – Aanpak/werkwijze  – Rolverdeling  l Inhoudelijk  – Faciliteren leerproces  – Vraagbaak/ ‘kwaliteitscontrole’  – Uitleg/toelichting (indien nodig)

 Relationeel  – Creëer een veilig groepsklimaat  – Maak storingen bespreekbaar  – Evalueer het groepsproces  – Beken beperkingen  l Procedureel  – Gedraag je consistent met de gedragsregels  – Evalueer het groepsproces  – Verdiepingsvragen stellen  – Stimuleer een evenwichtige participatie  l Inhoudelijk  – Ondersteun en moedig aan  – Kaatsen  – Uitspelen  – Chargeren  – Advocaat van de duivel

Denk eens terug aan social work, PMG of andere groepsopdrachten Groepsontwikkeling  Hoe verliep het met de groep onderling?  Waarom de ene groep leuker en beter dan de andere?  Waarom het liefst altijd dezelfde groep?  Goede en minder goede vaardigheden begeleider?  Wanneer grijp je in als begeleider?

Groepsontwikkeling 4 fases:  1 e = oriëntatie  2 e = onvrede  3 e = oplossing  4 e = productiviteit

Beïnvloeden van de communicatie  Creëer veilig groepsklimaat  Gedraag je consistent met regels  Maak storingen bespreekbaar  Ondersteun en moedig aan  Stimuleer evenwichtige participatie  Evalueer groepsproces

Hf 7 Lastige situaties bij het coachen van groepen Soorten groepsproblemen Conflicten Verlies aan motivatie Besluiteloosheid

 Conflicten  – Verhitte discussie  – Ongeduld; niet uit laten spreken  – Persoonlijke aanvallen; verwijtende toon  l Verlies aan motivatie  – Kletsen of juist stiltes  – Gebrek aan voorbereiding; geen verantwoordelijkheid  – Snel tevreden; onverschilligheid  l Besluiteloosheid en oeverloosheid  – Te abstract  – Geen hoofd- van bijzaken kunnen scheiden  – Niet eens kunnen worden  – Stokpaardjes; langs elkaar heen

Lastige situaties Communicatie: best belangrijk... Lastige situaties in communicatie Hoe breng ik mijn boodschap over aan iemand die het gewoon niet wil snappen? Hoe krijg ik de ander zover dat hij naar mij luistert? Hoe spreek ik iemand aan die doorlopend elke discussie domineert? Hoe breng ik een boodschap over die de ander niet wil horen?

Eigen ervaringen met lastige situaties  Ga aan de slag met buurman/vrouw  Bedenk ieder een lastige situatie  Kies 1 van de 2 voorbeelden uit om te doordenken  Had het te maken met besluitloosheid, motivatie, conflict?  Welke interventie/interventies heeft de coach/begeleider toegepast?  Die ingreep werkte wel en bedenk waarom? Of:  Die ingreep werkte niet en bedenk waarom?

Conflicthantering Ga je als coach toegeven, oplossen, compromis sluiten, ontlopen, forceren?  Actief luisteren naar de groep  Eigen standpunt inbrengen  Gezamenlijk oplossing zoeken  Concrete afspraken maken

Motiveren groep  Hoge verwachtingen hebben  Succeservaringen bieden  Heldere instructies  Eigen enthousiasme  Ruimte voor interesse  Actieve participatie  Relevantie aangeven  Stimuleren nieuwsgierigheid en verantwoordelijkheid  Waardeer inspanning

 Motiveren van studenten  – Vertrouwen  l Hoge verwachtingen  l Succeservaringen  l Heldere instructie  – Waarde  l Eigen enthousiasme  l Ruimte voor interesse  l Actieve participatie  l Relevantie aangeven  – Resultaat  l Surfacelearner: waardeer inspanning  l Deep learner: stimuleer nieuwsgierigheid en verantwoordelijkheid

ocid= #  Plenaire discussie  l Wat vonden jullie van de film?  l Geef een metafoor van jezelf als begeleider  en bespreek deze onderling  l Sterke en zwakke punten van jezelf  l Wat heben jullie gemist/tips voor  verbetering?  l Wat heb hebben jullie geleerd? 

Volgende keer = week 6  Concept eindverslag meenemen naar de les