De rode draad in opleiden binnen AAOS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Presentatie introductie BGL
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Begeleiden van het B-leerproces
Presentation Of Learning
Les 7: het voorbereiden van een les
3e bachelor Agogische wetenschappen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ho 8: Portfolio.
Reflectie.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Onze doelen en visie in beeld
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijkervaring & Reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Verdieping Timemanagement
Rollen binnen het werkplekleren
Anders kijken, anders doen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Mijn visie op onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

De rode draad in opleiden binnen AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool De rode draad in opleiden binnen AAOS Grondig doorlopen van een leerproces, hoe gaat dat?

Begeleidingsstructuur AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool 2

Competentiegericht leren AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Competentiegericht leren Competent zijn betekent: Ik kan het Ik weet waarom ik het zo doe Ik kan erop reflecteren Om zo ver te komen moet je gericht bezig zijn met een leerproces van overdenken-handelen-reflecteren

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool De rode draad Er loopt een rode draad binnen de volgende hulpmiddelen om te leren: Je leerdoelen en voornemens (ontwikkelingsprofiel, POP, PAP, uitkomst portfoliogesprek) De voorbereiding en uitvoering in praktijk van onderwijsactiviteiten met eigen leerdoelen De evaluatie in de onderwijsvoorbereiding en reflectie op leermomenten in logboek Het portfolio en het portfoliogesprek

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Jouw professionele ontwikkelingscyclus; een voorbeeld Ik ben nieuwsgierig en ga uitproberen dat wat op school belangrijk is in onderwijsactiviteiten ..... Vanuit de opleiding ga ik met literatuur en theorie bijvoorbeeld een vakdidactische opdracht vertalen naar de praktijk door ..... Volgens mijn ontwikkelingsprofiel blijkt dat ik nog meer aandacht mag besteden aan ....... Ik heb in de praktijk ervaren en ontdekt dat ik in het contact met leerlingen nog ... POP PAP Activiteiten uitvoeren en evaluatie Reflecties in logboek Materiaal in portfolio Bijstellingen door overwegen en keuzes maken Ontwikkelings-profiel

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Leercyclus Leercyclus: 1. handelen/ervaren 2. terugblikken 3. nagaan wat voor jou de essentiële ervaringen en leerpunten zijn, 4. nagaan hoe het m.b.t. die punten beter/anders zou kunnen 5. vervolgens begint de cirkel weer opnieuw met (verbeterd) handelen/ervaren enz. Zie ook bijlage E ‘reflectie en logboek’

Jaarritme AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Startgesprek: Kort overzicht voorgaande stages Startdocument: Ontwikkelingsprofiel 1e keer invullen POP opstellen + PAP maken Twee keer een portfoliogesprek (tussentijds en eind): Logboeken + andere bronnen Ontwikkelingsprofiel + verantwoording Portfoliogesprek over (vak)competenties Leerdoelen voor het komende halfjaar Afsluiting (bij eindgesprek)

Weekritme AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Grondige voorbereidingen op onderwijs- en lesactiviteiten (bijv. met lesplanformulier) Eigen leerdoelen (bijvoorbeeld met PAP) Evaluatie (na elke activiteit) in lesvoorbereiding Reflectie (op ervaringen en leermomenten) in logboek Logboek (1x in twee weken)

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Het portfolio

Inhoud portfolio AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Het (eventueel digitale) portfolio bestaat uit twee mappen: In de map Competenties/ontwikkeling Het startdocument (ontwikkelingsprofiel, POP en PAP) De logboeken met reflecties 3X ontwikkelingsprofiel met verantwoording 3X kort verslag van het portfoliogesprek met leerpunten Zelfevaluatie stage Zelfbeoordeling stage In de map Producten: 1X presentatie van de prestatie op werkplaats Intervisieverslagen Allerlei bewust gekozen producten en verslagen Een verrassingspakket: andere producten en beelden waar je trots op bent

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Het portfoliogesprek

Werkwijze portfolio + gesprek AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Werkwijze portfolio + gesprek Ik maak in een presentatie zichtbaar wat ik kan, weet, graag doe, belangrijk vind, wat ik geleerd heb in de afgelopen periode, Ik maak de tussenbalans op: wat heb ik bereikt?, wat moet ik nog leren? Ik laat ook anderen naar mij kijken. Ik vraag anderen om een oordeel. Ik vergelijk hun oordeel met mijn gezichtpunten. Ik formuleer leerpunten en vertaal die naar concrete acties.

Voorbereiding op het portfoliogesprek AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Voorbereiding op het portfoliogesprek Je maakt in de week voorafgaand aan het portfoliogesprek jouw portfolio in orde. Belangrijkste onderdeel is het ontwikkelingsprofiel met de verantwoording als een soort zelfbeoordeling. De leer- en werkmeester (en instituutsopleider) bestuderen het portfolio, vooral het ontwikkelingsprofiel met de daarbij geschreven verantwoording en beoordeling. Ze stellen vragen op. De leer- en werkmeester vullen vooraf of tijdens het gesprek het beoordelingsblad van hun student in.

Waarom zit het leerproces zo in elkaar? AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Waarom zit het leerproces zo in elkaar?

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool Ui van Korthagen Als het gaat om de ontwikkeling van persoonlijke kwaliteiten heb je te maken met 5 lagen (ui van Korthagen), van buiten naar binnen: Gedrag: een persoon vertoont specifiek gedrag Bekwaamheden: gedrag wordt bepaald door wat hij weet en kan Overtuigingen: iemands bekwaamheden worden beïnvloed door zijn overtuigingen Identiteit: specifieke overtuigingen hebben te maken met wie iemand is Betrokkenheid/zingeving: wie iemand is wordt beïnvloed door welke plek iemand voor zichzelf ziet in een groter geheel, wat is de persoonlijke missie, welke waarden zijn daarin belangrijk

AAOS Almeerse Academische Opleidingsschool