Informatie management HC2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
De marketing-omgeving
Bedrijfspresentatie Promavise
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Customer service en planvorming
Business concept SMART-consultants
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Een startersgids voor innovatie
Het innovatiemodel van IMEC
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Marketingplanning en strategie
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
Business Marketing Management
Business Marketing Management
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Het nut van Business Planning
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Welkom op het Virtualisatie Seminar Hotel Mitland, 8 Oktober 2009.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Naar een optimaal HR - beleid
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
Ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Internationale marketing
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marketingplan [Productnaam]
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Internationale marketing
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Kluwer The end of Publishing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Presentatie van ondernemingsplan
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Informatie management HC2 Ernst Phaff Med.hro.nl/phaec

IT-Scan Vereisten verslag Strategic fit Modellen Van analyse naar strategie Bronnen Project besprekingen Med.hro.nl/phaec

Probleemstelling “Hoe kan Informatie technologie bijdragen aan het succes van een bedrijf?” Med.hro.nl/phaec

Branches De studenten kunnen onderzoek doen in de verschillende branches: Logistiek & transport Retail Productie Eventueel kunnen de studenten onderzoek doen naar nieuwe producten of diensten die door IT mogelijk worden gemaakt. Hiervoor moet het grove idee eerst door de begeleidend docent worden goedgekeurd. Med.hro.nl/phaec

Vereisten Verslag Inleiding DESTEP (zie powerpoint) Branche Product (Boonstra, 2002; ICT, mensen en organisatie hfst 2) DESTEP (zie powerpoint) Porter’s waardeketen (Porter, 1985: Concurrentievoordeel, hfst 2) Porters 5 krachtenmodel SWOT analyse (zie powerpoint) Verantwoording keuze applicatie Kosten / baten analyse (Boonstra, 2002; ICT, mensen en organisatie hfst 2) Opsplitsing investering / gebruikskosten Mogelijke valkuilen Opbrengsten Effectiviteit: bereik markt etc. Efficiency: kosten bespaard, tijd bespaard etc. Uitvoering (Boonstra, 2002; ICT, mensen en organisatie hfst 5) Impact op organisatie en strategie (Boonstra, 2002; ICT, mensen en organisatie hfst 1 en 2) Med.hro.nl/phaec

De IT Scan Uitgangspunt: “Strategic Fit” (Porter,1990) Dwz. Interne factoren sluiten aan op de externe realiteit Med.hro.nl/phaec

Extern Megatrends (zie HC1) Branche trends Branche structuur (vijfkrachten model) Med.hro.nl/phaec

Branchetrends Gebruik DESTEP (of PEST) Bv. Wat is de impact van slechte economie? Technologie trends? Wetgeving? Med.hro.nl/phaec

Branchestructuur Med.hro.nl/phaec

Product / dienst Digitaliseerbaarheid Formaliseerbaarheid Nut persoonlijke relatie Transporteerbaarheid High touch / low touch Med.hro.nl/phaec

Value Chain Med.hro.nl/phaec

Value Chain Laat zien hoe (en waar in het systeem) er waarde wordt “toegevoegd”. Wordt in de scan gebruikt om verbeterpunten te identificeren. Med.hro.nl/phaec

Voorbeeld Motor Mercuur Med.hro.nl/phaec

Motor Mercuur Kleine Garage ten midden van grote bedrijven zoals SAFE en Motoport Zwakke punten: weinig schaal > operationeel beperkt reclame budget > marketing Sterke punten Goodwill (beperkt aantal merken) Expertise (beperkt aantal merken) Grote voorraad originele onderdelen Med.hro.nl/phaec

Mogelijkheden Richten op Core Competency’s CRM CRM verschaft info over klanten Mogelijkheid specifieke klanten te bereiken (bv via nieuwsbrieven) Planningssysteem werkplaats Efficiëncy Med.hro.nl/phaec

Med.hro.nl/phaec

Mogelijkheden Incourante onderdelen. Meer mee doen? Webwinkel (marketing & sales) Med.hro.nl/phaec

Mogelijkheden Know how Gebruiken op website om klanten aan de website te binden “stickyness” Tips en tricks (service) Gratis marketing Med.hro.nl/phaec

Waar kijk je naar? Efficiency Lage kosten > lage prijs Klant beter (sneller) bedienen Effectiviteit bv. De juiste klanten bereiken Flexibiliteit Het aan bieden van customized producten Creativiteit In kunnen spelen op veranderingen / trends Med.hro.nl/phaec

Verbeterpunt > oplossing Med.hro.nl/phaec

Verantwoording Lange termijn doelen Toegevoegde waarde Waardeketen Trade offs: Wat zijn de nadelen? Fit: Hoe past oplossing binnen bedrijf en branche? Continuïteit: Hoe lang doe je ermee? Zie boxout: Six principles of strategic positioning, Porter Med.hro.nl/phaec

Effecten Strategie Impact op de organisatie Complementair? Frame breaking? Impact op de organisatie welke processen veranderen? Hoe erg? Mensen weg? Med.hro.nl/phaec

Kosten / baten Kosten Implementatie (€) Vs. Baten (raming in €) Pakket Onderhoud Hardware Vs. Baten (raming in €) Bespaarde kosten Extra klanten Extra waarde Zie boek ICT, mensen en organisatie Med.hro.nl/phaec

Informatiebronnen Wikipedia.com (voor begrippen) Brancheportals (via zibb.nl of MKBnet.nl) E-business portals (emerce.nl) Artikelen + boek Med.hro.nl/phaec

Volgende week Groepsbesprekingen 4 personen per groep e.c.phaff@hro.nl Feedback op: Onderzoeksplan DESTEP analyse Branchetrends Deadline maandag voor bespreking Med.hro.nl/phaec