Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Woorden en tijd.....
ZAND EN STEEN.
Observeren en rapporteren
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Schrijven in passende stijl
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
CanDo Coaching.
Workshop “Beoordelen”
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Altijd online!.
Onze doelen en visie in beeld
Rouw & Verlies Les 3.
Observeren en rapporteren
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden
Kijken naar Kinderen Week 4
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Praktijkervaring & Reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Woordjes leren.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Communicatie 5e les.
Observeren en rapporteren
Burgerschap Samenwerkend leren
Loopbaan en burgerschap les 2
Thema 4: Zo bereik je meer
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Observeren en rapporteren
Gesprekstechnieken Les 1.
Rapporteren Methodiek Semester 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7

Vandaag Focussen op waar je mee bezig bent Observatie-oefening Volgende week: Feedbackafspraken Theorie rapporteren Oefening rapporteren Consultatie

Focussen op waar je mee bezig bent Maak een gedichtje van 8 regels over de module ‘waarnemen, observeren en rapporteren’ waarin je zoveel mogelijk stappen/acties/activiteiten op een rijtje zet. A-a-b-b A-a-b-b-a A-b-a-b A-b-c-a A-b-b-a …….

Waar zitten we intussen? Plan gemaakt Plan uitgevoerd Resultaten geanalyseerd en geinterpreteerd Resultaten verwerken in rapportage En wat volgt er dan nog? Feedback geven, ontvangen en verwerken Evalueren van het hele proces en het resultaat Eindopdracht completeren en inleveren in week 9 voor 17.00 uur op vrijdagmiddag.

Theorie rapporteren Waarom rapporteren? Soorten rapportage Bedenk drie redenen waarom een SPH-er rapporteert Soorten rapportage Intern – extern Schriftelijk - mondeling Rapportage Intern Extern Mondeling   Schriftelijk

Schrijfstijl 1. Concretiseer de volgende begrippen: Duidelijk schrijven Objectief schrijven Aandacht voor taal Aandacht voor lay-out 2. Wat zijn voorbeelden van ‘don’ts’/valkuilen? Rapporteren is de mondelinge of schriftelijke weergave van uit observatie verkregen gegevens toegankelijk maken voor derden met het doel verantwoord handelen mogelijk te maken (Timmers-Huigens, 2011).

Wat kan er beter?: Hij vond het heel erg dat hij haar geslagen had en zag dat ze erg veel pijn had aan haar arm. Samen zijn ze daarna erg lang in gesprek geweest met als resultaat dat ze het weer goedgemaakt hebben. Hij houd van dat muzieknummer en heeft het zeker vijf keer afgespeeldt. Het komt bestwel vaak voor. Hij kent dat meisje omdat die bij hem in het dorp woont. Me collega zei: ik vind het een goed plan. Marieke was om 9 uur klaar met onbijten, waarbij ze achter elkaar een glas melk opdronk en twee boterhammen met jonge kaas opat in gezelschap van Eduard, Karim en Oscar, terijl Kevin de ochtenddienst had en probeerde het gezellig te houden aan tafel door de bewoners over te halen om om de beurt een mop te vertellen, wat niet echt lukte omdat alleen Eduard er één wist. …..

Tips Maak korte zinnen, vermijd niet relevante informatie. Leg moeilijke woorden (vakjargon) uit of vermijd ze. Onderbouw je mening, interpretaties en conlusies met je observaties. Lees je rapportage nog eens door als het klaar is; is het voor iemand die er niet bij betrokken is geweest goed te begrijpen? Laat iemand anders jouw stuk nalezen op taalfouten en begrijpelijkheid. Besteed aandacht aan een verzorgde lay-out. Wees volledig.

Format in de studiehandleiding Rapportage-info/persoonsgegevens Inleiding Observatieplan Observatie en registratie Resultaten Conclusies Advies en afsluiting

Eindopdracht 1. Observatieplan (40%) 2. Rapportage 3. Bijlagen Registratie Analyse, interpretatie en referentiekader Feedback van 2 klasgenoten 4. Reflectie / Evaluatie Op het proces Op het resultaat Op de feedback van je klasgenoten  En je voldoet natuurlijk aan de voorwaardelijke criteria: NL-taal, plagiaatcontrole via N@tschool, grootte vh stuk, APA.

Observatie-oefening Wat zie je gebeuren bij het kind? http://www.youtube.com/watch?v=vmE3NfB_HhE stillface experiment Wat zie je gebeuren bij het kind? Wat doet het kind verbaal? Wat doet het kind nonverbaal? Wat zie je in de mimiek? Wat zie je in de bewegingen? Wat valt jou verder op? Schrijf een rapportage van een half A-4 over je bevindingen. Observatie still-face-onderzoek Wat doet het kind? Verbaal   Nonverbaal mimiek bewegingen Wat valt verder op?

Volgende keer Feedback geven op elkaars eindopdracht.