Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Vandaag Focussen op waar je mee bezig bent Observatie-oefening Volgende week: Feedbackafspraken Theorie rapporteren Oefening rapporteren Consultatie
Focussen op waar je mee bezig bent Maak een gedichtje van 8 regels over de module ‘waarnemen, observeren en rapporteren’ waarin je zoveel mogelijk stappen/acties/activiteiten op een rijtje zet. A-a-b-b A-a-b-b-a A-b-a-b A-b-c-a A-b-b-a …….
Waar zitten we intussen? Plan gemaakt Plan uitgevoerd Resultaten geanalyseerd en geinterpreteerd Resultaten verwerken in rapportage En wat volgt er dan nog? Feedback geven, ontvangen en verwerken Evalueren van het hele proces en het resultaat Eindopdracht completeren en inleveren in week 9 voor 17.00 uur op vrijdagmiddag.
Theorie rapporteren Waarom rapporteren? Soorten rapportage Bedenk drie redenen waarom een SPH-er rapporteert Soorten rapportage Intern – extern Schriftelijk - mondeling Rapportage Intern Extern Mondeling Schriftelijk
Schrijfstijl 1. Concretiseer de volgende begrippen: Duidelijk schrijven Objectief schrijven Aandacht voor taal Aandacht voor lay-out 2. Wat zijn voorbeelden van ‘don’ts’/valkuilen? Rapporteren is de mondelinge of schriftelijke weergave van uit observatie verkregen gegevens toegankelijk maken voor derden met het doel verantwoord handelen mogelijk te maken (Timmers-Huigens, 2011).
Wat kan er beter?: Hij vond het heel erg dat hij haar geslagen had en zag dat ze erg veel pijn had aan haar arm. Samen zijn ze daarna erg lang in gesprek geweest met als resultaat dat ze het weer goedgemaakt hebben. Hij houd van dat muzieknummer en heeft het zeker vijf keer afgespeeldt. Het komt bestwel vaak voor. Hij kent dat meisje omdat die bij hem in het dorp woont. Me collega zei: ik vind het een goed plan. Marieke was om 9 uur klaar met onbijten, waarbij ze achter elkaar een glas melk opdronk en twee boterhammen met jonge kaas opat in gezelschap van Eduard, Karim en Oscar, terijl Kevin de ochtenddienst had en probeerde het gezellig te houden aan tafel door de bewoners over te halen om om de beurt een mop te vertellen, wat niet echt lukte omdat alleen Eduard er één wist. …..
Tips Maak korte zinnen, vermijd niet relevante informatie. Leg moeilijke woorden (vakjargon) uit of vermijd ze. Onderbouw je mening, interpretaties en conlusies met je observaties. Lees je rapportage nog eens door als het klaar is; is het voor iemand die er niet bij betrokken is geweest goed te begrijpen? Laat iemand anders jouw stuk nalezen op taalfouten en begrijpelijkheid. Besteed aandacht aan een verzorgde lay-out. Wees volledig.
Format in de studiehandleiding Rapportage-info/persoonsgegevens Inleiding Observatieplan Observatie en registratie Resultaten Conclusies Advies en afsluiting
Eindopdracht 1. Observatieplan (40%) 2. Rapportage 3. Bijlagen Registratie Analyse, interpretatie en referentiekader Feedback van 2 klasgenoten 4. Reflectie / Evaluatie Op het proces Op het resultaat Op de feedback van je klasgenoten En je voldoet natuurlijk aan de voorwaardelijke criteria: NL-taal, plagiaatcontrole via N@tschool, grootte vh stuk, APA.
Observatie-oefening Wat zie je gebeuren bij het kind? http://www.youtube.com/watch?v=vmE3NfB_HhE stillface experiment Wat zie je gebeuren bij het kind? Wat doet het kind verbaal? Wat doet het kind nonverbaal? Wat zie je in de mimiek? Wat zie je in de bewegingen? Wat valt jou verder op? Schrijf een rapportage van een half A-4 over je bevindingen. Observatie still-face-onderzoek Wat doet het kind? Verbaal Nonverbaal mimiek bewegingen Wat valt verder op?
Volgende keer Feedback geven op elkaars eindopdracht.