Kind in ontwikkeling deel A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Advertisements

Ja, zeker vandaag!.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Focus op motivatie en communicatie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het begint bij het jonge kind
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
De peutertijd Ontwikkeling (p ).
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Kind in ontwikkeling deel A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 2
Psychologieles 3 lesweek 3 Kleuter + Schoolkind. Hoeveel toepassingen kun jij bedenken met een paperclip?
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Prikkelverwerking bij kinderen
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie 16september
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 1.2
De ontwikkeling van het kind !
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling deel A 9.00 -9.30 voortgang piaget-opdracht 9.30 – 10.15 johan en jans 10.15- 11.00 fysieke en cognitieve ontwikkeling en opdracht vergelijking piaget, vygotsky, informatieverwerkingstheorie 11.00-11.45 sociale ontwikkeling en opdracht genderidentiteit 11.45-12.00 focus taalontwikkeling 12.00-12.30 pauze 12.30 oetsiekoetsie kijken 13.00-13.15 nabespreken 13.15- 13.30 afsluiting en voorbereiding week 3 Thema 2 Jonge Kind

Terugblik babies: welke dingen moet de baby leren/ontwikkelen in de eerste 2 jaar van zijn leven? Lichamelijke ontwikkeling Groeien, met name de hersens, veel verbindingen, staan open voor ervaringen van buitenaf, gevoelige periodes Zintuigen en reflexen gericht op overleven en leren kennen van de wereld Cognitieve ontwikkeling Eerste tekenen van logisch redeneren, informatie verwerken Sociaal-emotionele ontwikkeling Scheidingsangt en angst voor vreemden, hechting, zelfbesef, temperament

Thema Jonge kind Peuter en Kleuter: fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling Actualiteit beeldmateriaal Focus Taalontwikkeling

Johan en Jans Wat valt je op aan: Fysieke ontwikkeling: groei, bewegen, spel, motoriek,... Cognitieve ontwikkeling: hoe denken Johan en Jans? Sociale en emotionele ontwikkeling: hoe zien Johan en Jans zichzelf? Hoe gaan ze om met anderen? Welke emoties herken je bij ze? Welke verschillen tussen Johan en Jans zie je? Hoe zou je die kunnen verklaren?

Fysieke ontwikkeling – Peuter/kleuter Zwaarder, langer, slanker, sterker Hersenen: meer verbindingen en betere isolatie, lateralisatie Ontwikkeling motoriek door oefenen! Genderverschillen Grootste bedreiging; ongelukken!

Fysieke ontwikkeling - Schoolleeftijd Langzame maar gestage groei, afhankelijk van genetische aanleg en maatschappelijke omstandigheden Verdere verbetering grove en fijne motoriek, fysieke competentie vergroot zelfvertrouwen en eigenwaarde. Bedreigingen door grotere bewegingsruimte (fysiek en virtueel)

Hoe kunnen ouders de fysieke ontwikkeling van kinderen bevorderen? Vraag voor pedagogen Hoe kunnen ouders de fysieke ontwikkeling van kinderen bevorderen?

Cognitieve ontwikkeling – Peuter/kleuter Verschillende visies op de cognitieve ontwikkeling verloopt: Piaget: verschillende stadia, kind leert door omgang met materiaal In deze leeftijd: intuitief denken en rudimentair redeneren Informatieverwerkingstheorie: focus op opslag en verwerking van informatie. Hoe werkt het geheugen / aandacht? Vygotsky: aard en voortgang van de cognitieve ontwikkeling van kinderen is afhankelijk van sociale en culturele context: je leert door sociale omgang met anderen.

Cognitieve ontwikkeling – schoolleeftijd Piaget: eerste logische gedachtenpatronen in concrete situaties Informatieverwerkingstheorie: toename geheugen en complexere verwerkingsprogramma’s. Vygotsky: actief leren via kind-volwassene en kind- kindinteracties

Thema-avond Ouders Howard Gardner Groepje van 4 1 intelligentie Praktische tips aan ouders Ontwikkeling van intelligentie Voorbeeld van een bekend persoon die intelligent is op een bepaald gebied

Focus Taalontwikkeling Baby - Wortels van de taal (6.3) Peuter en kleuter - Taalontwikkeling (9.2) Schoolleeftijd - Betekenis van woorden en tweetaligheid (12.1) en Lezen (12.3)

Wortels van de taal – van geluiden naar symbolen Fonologie – basisklanken Morfemen – kleinste taaleenheid met betekenis. Morfologie – vervoegingen van bijvoorbeeld werkwoorden Semantiek – betekenis van woorden en context

Wortels van de taal – vroege geluiden en communicatie 0-3 mnd prelinguistische communicatie – geluiden, gebaren, imitatie, non-verbale communicatie 3-12 mnd brabbelen – steeds complexere klanken, rond 6 mnd taalspecifieke klanken 10-12 mnd eerste woordje – holofrasen, eenwoordzinnen 16-24 mnd uitbreiding woordenschat van 50 naar 400 woorden Onderextensie – woorden te beperkt gebruiken Overextensie – woorden te algemeen gebruiken

Ontstaan van taalontwikkeling: Nature of nurture? Leertheorie – taal is aangeleerd, en wordt bekrachtigd door beloningen. Taal wordt gemodelleerd. Nativistische benadering – Noam Chomsky – aangeboren taalverwervingsmechanisme (LAD) Interactionele benadering – combinatie van nature en nurture; sociale interactie

Taalontwikkeling in Peuter en Kleutertijd Syntaxis breidt zich uit – zinsopbouw Fast-mapping - woordenschat – 10 woorden per dag – 16.000 woorden op 6-jarige leeftijd Egocentrisch taalgebruik - om eigen gedachten en gedrag te sturen Sociaal taalgebruik – meer nadruk op pragmatiek (effectief communiceren met anderen)

Taalontwikkeling in de schoolleeftijd Woordenschat blijft groeien – 11 jr +/- 19000 woorden Grammatica verbetert Luisteren kunnen ze nog niet goed, conversaties langs elkaar heen Metalinguistisch bewustzijn – besef van eigen taalgebruik, opheldering vragen bij ondeuidelijkheid, is de boodschap wel goed overgekomen? Tweetaligheid – cognitieve voordelen; grotere woordenschat, groter metalinguistisch bewustzijn, hogere score intelligentietests, hersenactiviteit

Oetsiekoetsie Bekijk de documentaire en noteer hoe je de besproken / gelezen begrippen terugziet.

Piaget, Vygotsky of informatieverwerkingstheorie? Vergelijk de verschillende visies met elkaar. Met welke theorie heb jij het meeste affiniteit? Noem 3 inhoudelijke argumenten. Ga uit van die visie: hoe zouden ouders en hoe zou het onderwijs vanuit deze visie de cognitieve ontwikkeling kunnen stimuleren? Licht toe met concrete voorbeelden. Vergelijk je voorbeelden met medestudenten die zijn uitgegaan van een andere visie. Waar zitten de verschillen?

Sociale en persoonlijkheidsontw. Peuters / kleuters Zelfbeeld volgens Erikson Seperatie vs. Individuatie Autonomie vs. Schaamte/twijfel Initiatief vs. Schuld Besef van gender: sociale stereotypen en verwachtingen over genderrol Sociale relaties: eerste echte vriendschappen en meer samenspelen Moreel besef Piaget: moreel realisme met externe, onveranderbare regels Sociale leertheorie: interacties tussen gedrag en omgeving

Sociale en persoonlijkheidsontw. Schoolleeftijd Zelfbeeld volgens Erikson Vlijt vs. Minderwaardigheid Beoordeling van jezelf op verschillende gebieden  eigenwaarde Relaties en vriendschappen Van gedeelde interesses naar waardering voor de persoon

Woensdag Expertgroep Sociale ontwikkeling Praktijkopdracht

Eefje trekt de aandacht van haar moeder door een grommend geluid te maken en dan naar de bal te kijken, die net buiten haar bereik ligt. Eefje’s poging om duidelijk te maken dat zij de bal wil, is een voorbeeld van: prelinguïstische communicatie semantiek taal brabbelen

Jan gebruikt holofrasen zoals ‘mama’, als hij eigenlijk wil zeggen ‘til mij alsjeblieft op, mama’. Waar Niet waar

Kleuters verwerven hun vocabulaire in een tempo van ongeveer elke twee uur een nieuw woord, 24 uur per dag. Ze bereiken dit door een proces, dat bekend staat als ..., waarbij nieuwe woorden al na een korte kennismaking aan hun betekenis worden gekoppeld. betekenisgeving spraakversnelling fast mapping speech mapping

Een van de belangrijkste ontwikkelingen in de schooltijd is het besef van eigen taalgebruik. Dit staat bekend als: metalinguïstisch bewustzijn metacognitie besef van (mis-)communicatie theory of mind