Week 2: de basisprincipes van Mintzberg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Organisatie en beheer Week 2.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Organisatiestructuren
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
Agentschap voor Natuur en Bos
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
De fundamenten van de organisatiestructuur
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
ICT in een dynamische context
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Communicatie in organisaties
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
H2 Organisatiestructuur
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Informatica Presentatie Organisatievormen
Werken in een arbeidsorganisatie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Insights & Essentials Willem van Putten
Schpa 2.57 Organisatie en beleid.
Organisatie en beleid
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
l2.416 Organisatie en beleid l2.416.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Werken in een arbeidsorganisatie
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
De ideeën van Henry Mintzberg over management
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Differentiatie en Specialisatie
Werken in een arbeidsorganisatie
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Week 2: de basisprincipes van Mintzberg Organisatie en beheer Week 2: de basisprincipes van Mintzberg

Vorige week Metaforen als hulpmiddel om organisaties te typeren en te onderzoeken De organisatie als machine, als organisme, als politiek systeem, als geestelijke gevangenis

Welke metafoor is op jouw werk van toepassing? Wat heb je gevonden over je eigen organisatie?

Vandaag: organisatiekunde volgens Mintzberg Henry Mintzberg is een Canadees managementwetenschapper. Hij geldt als een autoriteit op het gebied van organisatiestructuren en organisatie- ontwerp. Wikipedia Geboren: 2 september 1939 (75 jaar), Montreal, Canada Boeken: Organisatiestructuren, Strategie slaat terug!, meer Opleiding: McGill-universiteit, MIT Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology

Het verhaal van Leny de bruin Organisatie is het resultaat van verdergaande arbeidsdeling Hoe verder arbeidsdeling is doorgevoerd, hoe complexer de organisatie Arbeidsdeling leidt tot specialisatie (inkoop/verkoop, productie/administratie, ontwerp/uitvoering)

Tegenstrijdig mechanisme Het werk moet worden verdeeld in verschillende uit te voeren taken Al deze taken moeten worden gecoordineerd

Arbeidsdeling in jouw organisatie Welke functies kun je onderscheiden? Hoe worden de taken gecoordineerd?

Wat is een goede structuur van een organisatie? Overheersende managementopvatting: een goede structuur is gebaseerd op formele regels en vaststaande gezagsverhoudingen (hierarchie) Span of control (omspanningsvermogen – wat is nog te behappen): niet meer dan zes medewerkers aan wie direct leiding wordt gegeven

Mintzberg: vijf coordinatiemechanismen, vijf basisonderdelen en vijf basisconfiguraties

Mintzberg: configuraties Samenstellen van een product uit verschillende bouwstenen In de organisatiekunde: verschillende elementen, waaruit een organisatie kan worden samengesteld Vijf basisconfiguraties van Mintzberg Maar eerst de vijf coordinatiemechanismen

coordinatiemechanismen Gaan over de verschillende manieren om taakverdeling binnen organisaties te coordineren. Werkprocessen zijn gestandaardiseerd: montage instructie bij kinderspeelgoed: de fabrikant standaardiseert het werkproces van de ouders. De output is gestandaardiseerd: de weg van een taxichauffeur is niet gestandaardiseerd, maar het afleveradres van de klant wel Vaardigheden zijn gestandaardiseerd Combinaties van standaardisering zijn mogelijk

De vijf onderdelen van de organisatie Strategi-sche top Mid-denka-der Ondersteunen-de diensten Technos-tructuur Uitvoerende kern

Complexe organisaties

Strategische top Eindverantwoordelijkheid: het management Strategie en beleid Mensen die directe diensten verlenen aan de manager(s): Secretariaat, assistenten etc.

Middenkader Verbind de strategische top met de uitvoerende kern: Van manager, naar regiomanager, naar locatiemanager, naar afdelingsmanager, naar teamleider, naar medewerker Hierarchie: lijnverantwoordelijkheid

technostructuur Analisten, controleurs, kwaliteitsmedewerkers Technostructuur houdt zich bezig met het standaardiseren van bedrijfsprocessen (kwaliteitszorg, planning en control)

Ondersteunende diensten: selfsupporting (koninkrijkjes) ICT Salarisadministratie Postkamer Bedrijfskantine Schoonmaak Bewaking Beveiliging Medische dienst huisvestingszaken

De uitvoerende kern Het primaire proces: de medewerkers op de werkvloer In jullie organisatie?