Week 2: de basisprincipes van Mintzberg Organisatie en beheer Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Vorige week Metaforen als hulpmiddel om organisaties te typeren en te onderzoeken De organisatie als machine, als organisme, als politiek systeem, als geestelijke gevangenis
Welke metafoor is op jouw werk van toepassing? Wat heb je gevonden over je eigen organisatie?
Vandaag: organisatiekunde volgens Mintzberg Henry Mintzberg is een Canadees managementwetenschapper. Hij geldt als een autoriteit op het gebied van organisatiestructuren en organisatie- ontwerp. Wikipedia Geboren: 2 september 1939 (75 jaar), Montreal, Canada Boeken: Organisatiestructuren, Strategie slaat terug!, meer Opleiding: McGill-universiteit, MIT Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology
Het verhaal van Leny de bruin Organisatie is het resultaat van verdergaande arbeidsdeling Hoe verder arbeidsdeling is doorgevoerd, hoe complexer de organisatie Arbeidsdeling leidt tot specialisatie (inkoop/verkoop, productie/administratie, ontwerp/uitvoering)
Tegenstrijdig mechanisme Het werk moet worden verdeeld in verschillende uit te voeren taken Al deze taken moeten worden gecoordineerd
Arbeidsdeling in jouw organisatie Welke functies kun je onderscheiden? Hoe worden de taken gecoordineerd?
Wat is een goede structuur van een organisatie? Overheersende managementopvatting: een goede structuur is gebaseerd op formele regels en vaststaande gezagsverhoudingen (hierarchie) Span of control (omspanningsvermogen – wat is nog te behappen): niet meer dan zes medewerkers aan wie direct leiding wordt gegeven
Mintzberg: vijf coordinatiemechanismen, vijf basisonderdelen en vijf basisconfiguraties
Mintzberg: configuraties Samenstellen van een product uit verschillende bouwstenen In de organisatiekunde: verschillende elementen, waaruit een organisatie kan worden samengesteld Vijf basisconfiguraties van Mintzberg Maar eerst de vijf coordinatiemechanismen
coordinatiemechanismen Gaan over de verschillende manieren om taakverdeling binnen organisaties te coordineren. Werkprocessen zijn gestandaardiseerd: montage instructie bij kinderspeelgoed: de fabrikant standaardiseert het werkproces van de ouders. De output is gestandaardiseerd: de weg van een taxichauffeur is niet gestandaardiseerd, maar het afleveradres van de klant wel Vaardigheden zijn gestandaardiseerd Combinaties van standaardisering zijn mogelijk
De vijf onderdelen van de organisatie Strategi-sche top Mid-denka-der Ondersteunen-de diensten Technos-tructuur Uitvoerende kern
Complexe organisaties
Strategische top Eindverantwoordelijkheid: het management Strategie en beleid Mensen die directe diensten verlenen aan de manager(s): Secretariaat, assistenten etc.
Middenkader Verbind de strategische top met de uitvoerende kern: Van manager, naar regiomanager, naar locatiemanager, naar afdelingsmanager, naar teamleider, naar medewerker Hierarchie: lijnverantwoordelijkheid
technostructuur Analisten, controleurs, kwaliteitsmedewerkers Technostructuur houdt zich bezig met het standaardiseren van bedrijfsprocessen (kwaliteitszorg, planning en control)
Ondersteunende diensten: selfsupporting (koninkrijkjes) ICT Salarisadministratie Postkamer Bedrijfskantine Schoonmaak Bewaking Beveiliging Medische dienst huisvestingszaken
De uitvoerende kern Het primaire proces: de medewerkers op de werkvloer In jullie organisatie?