twee bijzondere weken… …om 3 redenen
1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten roosterwijzigingen, want: – klassen die hun docent missen – docenten die hun klas missen check Zermelo
2. informatiemiddag/-avond: woensdag 11 november verkort lesrooster (tot uiterlijk 14 uur) concept: – 3 rondes – leerlingen: 2 lessen: 1 KC + 1 AVO – ouders: presentatie – informatiepunt VIPLounge conceptdraaiboek rondg d: aanpassingen voor dit weekend mailen
3. inspectiebezoek: woensdag 18 november inspectie beoordeelt kwaliteit van de school aan de hand van uitgebreid waarderingskader gegevens: lesbezoek, stukken, gesprekken, harde data (waaronder examenresultaten en rendementcijfers) inzet Arte: behoud basisarrangement kbt, tl, havo, vwo prognose: – verbeterafspraken kwaliteit onderwijs – afspraken over verdere ontwikkeling leerpleindidactiek volgens visie, incl. toetsing – afspraken over borging examenresultaten vmbo + vwo – pittige discussie havo
programma 18 november uurlesbezoeken vanaf uurdiverse panelgesprekken 3 leerlingpanels 3 docentenpanels panel leerlingzorg schoolleiding vanaf uurlesuitval panelleden uurnagesprek met schoolleiding + CvB
voorbereiding samenstelling panels diverse stukken, o.a.: – eindexamenanalyse – verbeterplan vmbo – verbeterplan Havo/Vwo – vakwerkplannen (ter inzage) voorbereiding onderwijs (állen!)
belangrijkste ontwikkelingen Arte het gaat in vele opzichten (nog) beter dan vorig jaar we voeren onderling en in de teams het goede gesprek examenresultaten sterk verbeterd (m.u.v. havo) uitgebreide analyse eindexamenresultaten + verbeterplannen afdelingen vakwerkplannen en verbeterplannen per sectie cultuurprofiel maken we waar visie op leerpleinonderwijs, uitvoering voortdurend in ontwikkeling
lesbezoek Inspectie zal letten op: relevante zaken doelgerichte opbouw effectieve lestijd time-on-task feedback differentiatie: les (in instructie en verwerking) afstemmen op verschillen tussen leerlingen
zichtbare quick wins (1-3) Doel: sturen op leerrendement wordt in woord en gebaar duidelijk in de les. 1.Ontvang leerlingen gezamenlijk op het leerplein. 2.Zorg gezamenlijk voor de werksfeer op het plein, ondersteun elkaar daar waar nodig. 3.Gebruik de ruimte functioneel: instructieruimtes voor instructie, op het leerplein aan het werk
zichtbare quick wins (4-6) 4.Maak op het bord zichtbaar wat je lesdoel is: Je leert deze les…… 5.Geef gedurende les zichtbaar feedback op leren aan leerlingen: wat heb je geleerd, wat snap je al, waar heb je vragen over… 6.Evalueer aan het eind van de les de gestelde leerdoelen: Heb je deze les geleerd….? 3. Inspectiebezoek: woensdag 18 november
en wat minder quick (8-9) 8.Bewust inzetten van differentiatie 9.Verdere onderwijsontwikkeling op het plein volgens de kenmerken & ambities leerpleindidactiek
houvast je staat er niet alleen voor; we doen het samen het gaat stap voor stap beter we werken vanuit een visie, een collectieve ambitie om leerlingen met een stevige basis de maatschappij in te laten gaan door middel van eigenzinnig, creatief en uitdagend onderwijs