H7 Organiseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfsverbetering met de Code
Advertisements

Projectplan schrijven & Financiën zoeken
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Definitiestudie.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Provinciaal stappenplan
Methodisch begeleiden
Hoofdstuk 4 De planning Waarom plannen? Begrippen Strokenplanning
De kern van projectmanagement
Projectmanagement Workshop 3 De wraak van GOKIT.
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
1. Opgraven 2. Archeologische begeleiding
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
De competente projectleider
Werkvergunningen.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Evenementencommissie RCU Zwolle
Personeelsessie LOKO.
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
Theorielessen in projectmatig werken
Werken in een arbeidsorganisatie H1 Organiseren van het werk Entreeopleiding Logistiek.
Mijn eerste stappen als ondernemer. Aan welke voorwaarden en formaliteiten moet ik voldoen? Frans Vanommeslaeghe 10u15 – 11u.
Plan van Aanpak.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Insights & Essentials Willem van Putten
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
Competent projectleiden
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
H2 Achtergrond.
H3 Inzicht.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Structuurborden. Visualisatie hulpmiddelen inclusief training en coaching op de werkplek. Om dagelijkse problemen vast te leggen, de voortgang te bewaken.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
KICK-OFF PRESENTATIE <Projectnaam>
P6-methode Projectaanpak in zes stappen Stappenplan
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Bestuursamenstelling
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
V.
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Rapportage van voortgang of status
Werken in een arbeidsorganisatie
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

H7 Organiseren

Wat organiseren Wát moet worden georganiseerd is afhankelijk van de scope en de netwerkplanning: Mensen: de projectmedewerkers Hoeveel Waar Wat moeten ze kunnen Tarieven Hoelang nodig Aantal uren per dag beschikbaar Welke middelen hebben ze zelf beschikbaar Informeren over wat moet worden gedaan Middelen: gereedschap, hulpmiddelen, materieel Materiaal: op het juiste moment, op de juiste plaats in de juiste hoeveelheid Facilitaire zaken voor eten, drinken, omkleden, verschonen Vergunningen om project te mogen uitvoeren

Mobiliseren Organiseren is een logistiek proces Wat en hoeveel moet waar, wanneer en van welke kwaliteit zijn?

Opstarten Met goed voorbereiden wordt geld verdiend Naleveren kost vaak een veelvoud van wat het oorspronkelijk zou kosten Niet alle delen van het project lopen volgtijdelijk en sommige zaken moeten langer vooraf geregeld worden vanwege levertijd Communiceer wie, welke bevoegdheden heeft Zorg ervoor dat partijen elkaar op tijd informeren over wat, wanneer nodig is

Inkoopcontracten Geld is niet alleen uitgaven maar ook loonkosten en andere kosten Leg duidelijke afspraken met toeleveranciers schriftelijk vast Neem toeleveranciers serieus Als contracten uit de kast moeten komen is er stront aan de knikker

Voorbereiden afronden met projectplan Achtergrond Scope Structuur Planning Risico’s Communicatie en rapportage

Projectplan In eerste instantie voor jezelf Ten tweede voor je projectteam en de deelprojectleiders Ten derde voor de projectmedewerkers Enkele delen zijn dynamisch: Planning Projectkaart Risico analyse Dit dynamische deel gesplitst up-to-date houden en verspreiden

Communicatieplan Projectachtergrond Initiële business case Projectdoelen Stakeholdersanalyse Projectkaart Communicatieschema Haalbaarheid

Kwaliteitsplan Kwaliteitseisen Bewaking kwaliteit Kwaliteitsmeting

Veiligheidsplan Veiligheid risico analyse

Risicomanagementplan Risico analyse

Projectstructurering Scope Resultaten/eindproducten, mijlpalen Work Breakdown Structure Projectorganisatiestructuur Benodigde resources

Fasering Managementfasering met no/no go momenten Projectfasering/ technische fasering

Initieel projectplan Balkenplanning Netwerkplanning Deadlines

Projectcontrolplan Beheersplan Rapportages

Financieel plan Geldbeheersing, in- en uitgaande geldstromen en kosten Financieringsplan, evenwicht ingaande en uitgaande stromen bewaken

PSU project start up Kick off met alle betrokkenen projectplan doornemen Mobiliseren van projectmedewerkers

Valkuilen Als je niet duidelijk vertelt wat moet worden gedaan, doet men niet wat moet worden gedaan Ingehuurde medewerkers zijn niet automatisch intrinsiek gemotiveerd Materiaal is niet onbeperkt op voorraad De planning van de opdrachtgever kan wijzigen en werkzaamheden van derden kunnen uitlopen Goedkoop inkopen is vaak voor korte termijn interessant. Logistieke taken moeten worden nagekomen Leveranciers en onderaannemers hebben hun eigen verantwoordelijkheden. Check daarom regelmatig de voortgang Ook goed gemotiveerde mensen zien niet altijd wat er gedaan moet worden