Pedagogische theorieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mediërend leren op bs. Theresia
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Autonomie in de derde graad
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ouders en Kinderen Centraal
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Tips voor een vlotte start!
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Het Mebra Kollege Informatieavond.
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Wat gaan we leren in groep 5
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Autonomie in de derde graad
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Presentatie Bijeenkomst 2
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie Bijeenkomst 1
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Een prachtige kans voor uw kinderen
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Opvoeden.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Pedagogische theorieën
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Hoe pedagogisch handelen?
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Pedagogische relatie in VO en MBO
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
BOM-model PV 25/03/2014.
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Pedagogische theorieën Bijeenkomst 3/4

Wat gaan we doen? http://www.youtube.com/watch?v=fCHjvm8K6Pc Hoofdstuk 4 kijken en luisteren afsluiten

Een uitspraak: Juf, zij speelt gewoon mee en is niet eens een kind!

Interactie/ communicatie Wat houdt kinderen echt bezig. Kinderen leren kennen Is een middel tot welbevinden van de kinderen Leren, groeien en de wereld ontdekken

Basishouding communicatie Respect en bescheidenheid Aansluiten bij de mogelijkheden van het kind Echtheid, aanvaarding, empathie Vertrouwen, rust en zekerheid

Riksen Walraven Sensitieve responsiviteit/ emotionele steun Zelfvertrouwen Gevoel van eigen waarde

Werkvorm sensitieve responsiviteit Lees een boekje voor Vraag waar sensitieve responsiviteit herkend wordt Bedenk een werkvorm voor je team! Uitwisselen

luisteren Respecteer het proces van vertellen Actief luisteren Niet beperken/ censureren Gepast reageren

Actieve interactie tijdens spel Onderzoeken Observeer! Sluit aan Geef aandacht Verwoord Stel vragen Co - constructie

spel Samen spelen Suggesties geven Voorspelen Sluit/ verrijk Met en zonder begeleiding Respecteer autonomie van het kind

Vivian Gussin Paley Verhalen uitspelen Sociale interactie Open vragen, keten van ideeën begin een verhaal er was eens een student PEM.. http://www.youtube.com/watch?v=UkJl8dyzRQQ

Reggio Emilia Communicatie centraal Leer van de kinderen Belang van ouders 3 pedagogen (kind, volwassenen, omgeving) Werken vanuit betrokkenheid (projecten) Honderd talen Documenteren Actieve interactie Beeldend kunstenaar Inrichting essentieel

Reggio even kijken Reggioweb.flv http://www.reggiochildren.it/enti/?lang=en http://www.youtube.com/watch?v=HQKD5evdcrg honderd talen http://www.youtube.com/watch?v=BbbSg-iNHds

huiswerk Meenemen alles rondom pedagogisch beleid Lezen Hoofdstuk 5 en 7 pedagogisch kader http://www.youtube.com/watch?v=KzANAr1V82c