Pedagogische theorieën Bijeenkomst 3/4
Wat gaan we doen? http://www.youtube.com/watch?v=fCHjvm8K6Pc Hoofdstuk 4 kijken en luisteren afsluiten
Een uitspraak: Juf, zij speelt gewoon mee en is niet eens een kind!
Interactie/ communicatie Wat houdt kinderen echt bezig. Kinderen leren kennen Is een middel tot welbevinden van de kinderen Leren, groeien en de wereld ontdekken
Basishouding communicatie Respect en bescheidenheid Aansluiten bij de mogelijkheden van het kind Echtheid, aanvaarding, empathie Vertrouwen, rust en zekerheid
Riksen Walraven Sensitieve responsiviteit/ emotionele steun Zelfvertrouwen Gevoel van eigen waarde
Werkvorm sensitieve responsiviteit Lees een boekje voor Vraag waar sensitieve responsiviteit herkend wordt Bedenk een werkvorm voor je team! Uitwisselen
luisteren Respecteer het proces van vertellen Actief luisteren Niet beperken/ censureren Gepast reageren
Actieve interactie tijdens spel Onderzoeken Observeer! Sluit aan Geef aandacht Verwoord Stel vragen Co - constructie
spel Samen spelen Suggesties geven Voorspelen Sluit/ verrijk Met en zonder begeleiding Respecteer autonomie van het kind
Vivian Gussin Paley Verhalen uitspelen Sociale interactie Open vragen, keten van ideeën begin een verhaal er was eens een student PEM.. http://www.youtube.com/watch?v=UkJl8dyzRQQ
Reggio Emilia Communicatie centraal Leer van de kinderen Belang van ouders 3 pedagogen (kind, volwassenen, omgeving) Werken vanuit betrokkenheid (projecten) Honderd talen Documenteren Actieve interactie Beeldend kunstenaar Inrichting essentieel
Reggio even kijken Reggioweb.flv http://www.reggiochildren.it/enti/?lang=en http://www.youtube.com/watch?v=HQKD5evdcrg honderd talen http://www.youtube.com/watch?v=BbbSg-iNHds
huiswerk Meenemen alles rondom pedagogisch beleid Lezen Hoofdstuk 5 en 7 pedagogisch kader http://www.youtube.com/watch?v=KzANAr1V82c