College 6; Kind tussen de kinderen.  Bespreken Klasgenoten,Leerkracht en Thuis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Levensvragen Over geluk…..
Workshop Relationele en seksuele vorming
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opvoeden van drukke kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Een haperend geheugen.
Kinderen en hun sociale talenten
Autisme in de dagelijkse praktijk
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Open de wereld themadag FODOK en JC
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Aanpak problematisch gedrag
Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ontwikkeling en de basisschool
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Ontwikkeling van het jonge kind
Proeftoets quiz ding.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Wat is DRAMA??.
Kan je zien of iemand holebi is?
Liefde en relaties.
H2 Een leven lang leren.
Jongeren en seks Plaatje.
Begeleiden Les 5.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Liefde en relaties.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

College 6; Kind tussen de kinderen

 Bespreken Klasgenoten,Leerkracht en Thuis

 Sociale cognitie; mensenkennis  Sociale vaardigheid; met mensen omgaan  Sociale competentie; begrip dat interactie en relatie nodig is

 Wat kan hij of zij waarnemen?  Wat kan hij of zij weten?  Wat kan hij of zij voelen?  Wat kan hij of zij bedoelen?

Hangt af van de plaats waar iemand staat. Perspective taking Zich verplaatsen in het standpunt van een ander (niet egocentrisch meer) Piaget’s three mountain experiment

Recursief denken Na kunnen denken over wat een ander zou kunnen denken. 1 lus: ik denk dat hij denkt dat… 2 lussen: ik denk dat hij denkt dat ik denk dat…

Meest ingrijpende verandering tussen 6 en 11 jaar. Jonge kinderen denken dat bij een ervaring bij iedereen dezelfde emoties ontstaan. Oudere kinderen weten dat de emoties die ontstaan na een gebeurtenis afhangen van de betekenis die iemand eraan geeft.

Jonge kinderen kijken niet naar de bedoeling van bepaald gedrag. Oudere kinderen houden bij het inschatten en beoordelen van gedrag rekening met het motief, de bedoeling, de intentie.

Niveaus van sociaal perspectief:  Wat ik denk en zie, dat denkt en ziet iedereen  Een ander denkt anders, maar wat kun je niet weten  Als je hetzelfde meemaakt, beleef je het ook hetzelfde  Je beleeft niet hetzelfde, maar hoe anders weet je niet  Je kunt je inleven in hoe iemand iets beleeft en zich voelt  Je kunt begrijpen waarom iemand iets zo beleeft en zich zo voelt

Vanaf een jaar of 9 is er een positief verband tussen de mate waarin een kind zich in het gezichtspunt van de ander kan verplaatsen en de mate waarin het zich prosociaal gedraagt. Self monitoring De sturing van het eigen gedrag, waarbij men meer vanuit de situatie of meer vanuit zichzelf kan denken.

Een klas krijgt de opdracht om tekeningen te maken die op de ouderavond worden verkocht. Sommigen maakten veel tekeningen, anderen weinig. Sommige tekeningen waren mooi, andere tekeningen niet zo. Sommigen werkten heel hard, anderen niet heel erg hard Hoe moet de opbrengst worden verdeeld? Meest? Mooist? Hardst gewerkt?

Equality Iedereen krijgt zonder meer evenveel Equaty Iedereen krijgt wat naar bijdrage en inspanning Need Iedereen krijgt wat hij of zij nodig heeft

Doordat leeftijdgenoten elkaars gelijken zijn, moet iedereen zijn eigen plekje veroveren. In de schoolleeftijd wordt het fundament gelegd van erbij willen horen. In de schoolperiode hebben kinderen een hekel aan anders zijn en opvallen.

Er zijn 3 formaties te onderscheiden als we het hebben over groepsvorming:  De groep  Het netwerk  Het interactieveld

Binnen die 3 formaties van groepen zijn 4 typen kinderen te onderscheiden:  Randfiguren  Wisselaars  Blijvers  Intensieven

“Populaire kinderen zijn gelukkiger dan niet-populaire kinderen”

 Sociaal intelligent  Geen allemansvriend  Leuk om te zien  Initiatiefrijk  Coöperatief  Sportief

 Zelfvertrouwen  Meelevende ouders  Inlevingsvermogen  Een democratische opvoeding gehad

Wanneer is iemand een goede vriend? Verschil nu en basisschool?

Tot een jaar of 8/9 vinden kinderen iemand een vriend als hij/zij van dezelfde dingen leuk vindt en waar je op een exclusieve manier dingen mee doet. Rond 10 jaar gaat vriendschap vooral over steun hebben aan elkaar. Bij oudere kinderen gaat het vooral om emotionele intimiteit en respect.

Vanaf een jaar of 7 duidelijke voorkeur naar eigen sekse. Rond 10 jaar zie je veel ruw geplaag tussen jongens en meisjes Bij 12 jarigen zie je tussen jongens en meisjes vooral flirterige plagerijen.

Wat maakt een goede leraar? Verschil nu en op de basisschool?

Aantal aspecten van leerkrachten:  Als een kind thuis veel problemen heeft kan een evenwichtige leerkracht een rustpunt betekenen  Een leerkracht kan intellectuele belangstelling wekken  Draagt veel bij aan cultureel bepaalde sociale omgangsregels  De relatie tussen leerkracht en kind is complementair  De leerkracht moet een bepaalde mate van autoriteit bezitten

 Jonge kinderen voelen zich veilig bij de alleswetende leerkracht  Tussen 8 en 10 jaar is er respect voor de functie en het vak  Aan het eind van de basisschool moeten de leerkrachten zich als persoon waarmaken

De persoonlijkheid van de leerkracht komt in uiting in 2 dingen:  Groepsklimaat ▪ Autoritair ▪ Laisser faire ▪ Gezagsgeleide (autoritatief)  Groepsmanagement ▪ Plannen van het werk ▪ De hoeveelheid tijd die aan informatieoverdracht wordt besteed

Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar geknuffeld worden ‘Issues’ in het gezin gaan niet meer zozeer over praktische zaken, maar vooral over verantwoordelijkheden in huis.

Een gezin is een echte gemeenschap als:  Ouders en kinderen regelmatig samen dingen doen  Ze zich verantwoordelijk voelen voor elkaars welbevinden  Ze elkaar erkenning geven voor de taken die ze uitvoeren  Ouders overeenstemming hebben in de waarden en normen

Ecologie betekent omgevingskunde. Het gezin bevindt zich in verschillende kringen/ systemen

Wat hebben broertjes en zusjes aan elkaar:  Leren omgaan met agressie  Saamhorigheidsgevoel  Jongere kinderen trekken zich op aan oudere  Deïndentificatie

Behaviouristisch: sturen met belonen en straf ▪ Autoritair Maturistisch: laat de kinderen maar begaan ▪ Laisser-faire Cognitivistisch: sturen met toelichting en uitleg ▪ Autoritatief

Uit onderzoek naar echtscheiding bij adoptiegezinnen is het volgende gebleken:  Adoptiefouders scheiden minder  Adoptiefkinderen hebben in het algemeen meer gedragsproblemen

Wat er gezegd kan worden over eenoudergezinnen:  Kinderen worden vaak gezinspartner van de ouder  Kinderen in eenoudergezinnen worden eerder onafhankelijker en zelfstandiger  Er zijn aanwijzingen voor het feit dat jongens die bij moeder blijven wonen meer probleemgedrag vertonen dan jongens die bij hun vader zijn gaan wonen  Afwezigheid van vader wordt gezien als negatief voor de intellectuele ontwikkeling

Kinderen raken bijzondere positie kwijt als er een nieuwe partner in het gezin komt. Meisjes hebben meer moeite met een stiefouder dan jongens. Vooral met stiefvaders.

Welke voor en nadelen denk je dat er zijn bij werkende moeders?

Werkloosheid zorgt voor een versterking van het gezinsklimaat dat er al was. Invloed van het feit dat vader werkloos is, hangt af van een aantal factoren:  Reden van ontslag  Hoogte van de uitkering  De mate waarin vader actief blijft

Echtscheiding heeft in het algemeen een negatieve invloed op de kinderlijke ontwikkelingen en hun persoonlijk welbevinden. Problemen van echtscheidingskinderen hebben vooral te maken met de situatie v óó r de scheiding.

 Verdachte vaders: na de scheiding

 Laatste college: responsiecollege  Vragen mailen naar VOOR 17 januari  College is facultatief

 Presentaties (zie bijlage 3)  Groepjes van 4 studenten  Actualiteit  Vakliteratuur zoeken  Minimaal 1 Engelse bron  Koppeling buitenlands artikel en situatie in NL  Presentatie van minuten