Methoden & Technieken van Onderzoek Hoofdstuk 7 & 8: Bestaande gegevens Interviewen Maurice Scheepers Kamer H4.318 M.M.A.Scheepers@HRO.nl
7.1 Bestaande gegevens Informatie die in eerste instantie niet is vastgelegd voor jouw onderzoeksdoel, en meestal door anderen is vergaard. Kwantitatief analyseren
7.3 Voordelen van onderzoek met bestaande gegevens Prijs en snelheid Data is naar verhouding goedkoop en veelal snel te verkrijgen Non-reactiviteit Dataverzameling is niet beïnvloed door activiteiten van de onderzoeker Toegankelijkheid Mogelijkheden voor trendonderzoek Omvang van de databestanden
7.4 Nadelen van onderzoek met bestaande gegevens Gegevens zijn niet direct geschikt voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag De gegevens zijn niet primair verzameld vanuit een onderzoeksoptiek of onderzoeksdoelstelling Zijn de gegevens feitelijk toegankelijk? Principiële (on-)toegankelijkheid: Privacygevoeligheid Officiële toestemming nodig Eisen anonimisering Kosten Als principiële toegankelijkheid is gewaarborgd, moeten de gegevens vervolgens ook praktisch toegankelijk zijn of worden gemaakt!
7.4 Nadelen van onderzoek met bestaande gegevens Praktische toegankelijkheid: Spreidingsprobleem Data staat verspreid in verschillende bestanden op verschillende plaatsen → databestand moet geconstrueerd worden Overdrachtsprobleem Bijvoorbeeld: bestanden opgemaakt met een oudere versie van een programma / besturingssysteem en daardoor niet direct uit te lezen Conditieprobleem Slechte fysieke staat waarin de data verkeert. bijvoorbeeld oude scheepsdocumenten
7.5 kwaliteitsbeoordeling van bestaande gegevens Waarom of met welk doel zijn de gegevens verzameld? Op welke wijze zijn de gegevens verzameld? Definiëring van de verzamelde gegevens
8.1 Voor- en nadelen van interviewen Voordeel: “je komt niet alleen te weten wát mensen doen, maar ook waaróm ze het doen” Nadelen: Informatie is soms niet zo betrouwbaar: Mensen zijn zich niet altijd bewust van hun eigen gedrag Selectief geheugen Sociale wenselijkheid Non-respons: ontstaan van selecte groepen die wél meedoen Interpretatie interviewer
Voor- en nadelen van mondeling interviewen Voordelen: Minder voorbereiding Geschikt voor open en ingewikkelde vragen Goede controle op invullen Weinig onvolledige vragenlijsten Relatief weinig non-respons
Voor- en nadelen van mondeling interviewen Duur (tijd, geld) Moeilijk te organiseren Niet anoniem Gevoelig voor sociale wenselijkheid
Voor- en nadelen van schiftelijk interviewen Voordelen: Goedkoop Makkelijk te organiseren Wel anoniem Minder gevoelig voor sociale wenselijkheid
Voor- en nadelen van schriftelijk interviewen Veel voorbereiding Ongeschikt voor open en ingewikkelde vragen Niet veel vragen Veel onvolledige lijsten Veel non-respons
8.3 Specifieke vormen van interviewen Groepsgewijs laten invullen van vragenlijsten Respondenten moeten de vragenlijst alléén invullen en niet met elkaar overleggen Representativiteit van de steekproef! Telefonisch Via internet Voordelen: Sociale wenselijkheid speelt een minder grote rol Routing in de vragenlijst inbouwen
8.4 Soorten vragen Open vragen Gesloten vragen Moeilijk te analyseren/rapporteren Probeer het gebruik van open vragen te beperken Gesloten vragen Antwoordcategorieën liggen vast Het is niet altijd mogelijk om vooraf alle antwoordcategorieën te bedenken… Antwoord ”anders, namelijk:…” toevoegen
8.5 Formulering van vragen Een interview valt of staat met de formulering van de vragen!! Je krijgt alleen maar betrouwbare en valide informatie als je goede en heldere vragen stelt!! Vragen + antwoorden moeten duidelijk en slechts voor één uitleg vatbaar zijn Behandel één onderwerp tegelijk Gebruik geen ingewikkelde taal Formuleer de vragen zo neutraal mogelijk Veronderstel niet zonder meer feiten als bekend
8.6 Formulering van antwoordmogelijkheden Antwoord alternatieven: Antwoordmogelijkheden moeten uitputtend zijn (bij nominale gegevens) Antwoordcategorieën moeten elkaar uitsluiten Antwoordschalen Aantal antwoordcategorieën Even of oneven aantal antwoordcategorieën Antwoord “weet niet”of “geen mening”
8.7 Opzet van de vragenlijst Logische opbouw! Orden de vragenlijst op onderwerp Moeilijke onderwerpen niet meteen aan het begin of helemaal aan het einde van de vragenlijst Let op het “volgorde-effect” Wordt de beantwoording van vragen niet beïnvloed door onderwerpen die al eerder besproken zijn?