Methoden & Technieken van Onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Marktonderzoek Danneels
Marktonderzoek als proces
Public design – Concept 1
Baarde en de goede Hoofdstuk 7: Bestaande gegevens Contact Dit document is samengesteld door onderwijsbureau Bijles en Training. Wij zijn DE expert op.
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Meten bij marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Dataverzamelingsmethoden
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Het opstellen van vragenlijsten
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Schijvenbeheer Disk Management t/m
Kwantitatief onderzoek
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Baarde en de goede Hoofdstuk 8: Interviewen
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen.
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Iedereen gebruikt social media.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Kijken naar Kinderen Week 4
Methoden & Technieken van Onderzoek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Lio-praktijkonderzoek
Het forum.
Les 5: Het marketingplan
Interview voorbereiden
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
dataverzamelformulieren
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Praktijkgericht onderzoek
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Transcript van de presentatie:

Methoden & Technieken van Onderzoek Hoofdstuk 7 & 8: Bestaande gegevens Interviewen Maurice Scheepers Kamer H4.318 M.M.A.Scheepers@HRO.nl

7.1 Bestaande gegevens Informatie die in eerste instantie niet is vastgelegd voor jouw onderzoeksdoel, en meestal door anderen is vergaard. Kwantitatief analyseren

7.3 Voordelen van onderzoek met bestaande gegevens Prijs en snelheid Data is naar verhouding goedkoop en veelal snel te verkrijgen Non-reactiviteit Dataverzameling is niet beïnvloed door activiteiten van de onderzoeker Toegankelijkheid Mogelijkheden voor trendonderzoek Omvang van de databestanden

7.4 Nadelen van onderzoek met bestaande gegevens Gegevens zijn niet direct geschikt voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag De gegevens zijn niet primair verzameld vanuit een onderzoeksoptiek of onderzoeksdoelstelling Zijn de gegevens feitelijk toegankelijk? Principiële (on-)toegankelijkheid: Privacygevoeligheid Officiële toestemming nodig Eisen anonimisering Kosten Als principiële toegankelijkheid is gewaarborgd, moeten de gegevens vervolgens ook praktisch toegankelijk zijn of worden gemaakt!

7.4 Nadelen van onderzoek met bestaande gegevens Praktische toegankelijkheid: Spreidingsprobleem Data staat verspreid in verschillende bestanden op verschillende plaatsen → databestand moet geconstrueerd worden Overdrachtsprobleem Bijvoorbeeld: bestanden opgemaakt met een oudere versie van een programma / besturingssysteem en daardoor niet direct uit te lezen Conditieprobleem Slechte fysieke staat waarin de data verkeert. bijvoorbeeld oude scheepsdocumenten

7.5 kwaliteitsbeoordeling van bestaande gegevens Waarom of met welk doel zijn de gegevens verzameld? Op welke wijze zijn de gegevens verzameld? Definiëring van de verzamelde gegevens

8.1 Voor- en nadelen van interviewen Voordeel: “je komt niet alleen te weten wát mensen doen, maar ook waaróm ze het doen” Nadelen: Informatie is soms niet zo betrouwbaar: Mensen zijn zich niet altijd bewust van hun eigen gedrag Selectief geheugen Sociale wenselijkheid Non-respons: ontstaan van selecte groepen die wél meedoen Interpretatie interviewer

Voor- en nadelen van mondeling interviewen Voordelen: Minder voorbereiding Geschikt voor open en ingewikkelde vragen Goede controle op invullen Weinig onvolledige vragenlijsten Relatief weinig non-respons

Voor- en nadelen van mondeling interviewen Duur (tijd, geld) Moeilijk te organiseren Niet anoniem Gevoelig voor sociale wenselijkheid

Voor- en nadelen van schiftelijk interviewen Voordelen: Goedkoop Makkelijk te organiseren Wel anoniem Minder gevoelig voor sociale wenselijkheid

Voor- en nadelen van schriftelijk interviewen Veel voorbereiding Ongeschikt voor open en ingewikkelde vragen Niet veel vragen Veel onvolledige lijsten Veel non-respons

8.3 Specifieke vormen van interviewen Groepsgewijs laten invullen van vragenlijsten Respondenten moeten de vragenlijst alléén invullen en niet met elkaar overleggen Representativiteit van de steekproef! Telefonisch Via internet Voordelen: Sociale wenselijkheid speelt een minder grote rol Routing in de vragenlijst inbouwen

8.4 Soorten vragen Open vragen Gesloten vragen Moeilijk te analyseren/rapporteren Probeer het gebruik van open vragen te beperken Gesloten vragen Antwoordcategorieën liggen vast Het is niet altijd mogelijk om vooraf alle antwoordcategorieën te bedenken… Antwoord ”anders, namelijk:…” toevoegen

8.5 Formulering van vragen Een interview valt of staat met de formulering van de vragen!! Je krijgt alleen maar betrouwbare en valide informatie als je goede en heldere vragen stelt!! Vragen + antwoorden moeten duidelijk en slechts voor één uitleg vatbaar zijn Behandel één onderwerp tegelijk Gebruik geen ingewikkelde taal Formuleer de vragen zo neutraal mogelijk Veronderstel niet zonder meer feiten als bekend

8.6 Formulering van antwoordmogelijkheden Antwoord alternatieven: Antwoordmogelijkheden moeten uitputtend zijn (bij nominale gegevens) Antwoordcategorieën moeten elkaar uitsluiten Antwoordschalen Aantal antwoordcategorieën Even of oneven aantal antwoordcategorieën Antwoord “weet niet”of “geen mening”

8.7 Opzet van de vragenlijst Logische opbouw! Orden de vragenlijst op onderwerp Moeilijke onderwerpen niet meteen aan het begin of helemaal aan het einde van de vragenlijst Let op het “volgorde-effect” Wordt de beantwoording van vragen niet beïnvloed door onderwerpen die al eerder besproken zijn?