Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Identiteitsverankering
Interculturele Communicatie
Welkom bij de 4e workshop over:
Respectvolle bejegening
Welkom bij Leefstijl.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
culturen categoriseren: basiswaarden
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
De Olympische scheppingsmythe
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Wat willen we vandaag doen?
Interpreteren van data
PAD Mindfulness en Yoga
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ethiek.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop klassenmanagement
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Liefde en relaties.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe pedagogisch handelen?
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Project Interculturele Palliatieve Zorg
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
De Betekeniseconomie in de klas
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Internationaal I Cultuur zit in je.
Diversiteit en integratie
E health, Domotica en E-learning
Internationaal I Cultuur zit in je.
Inspelen op innovaties
Cultuur en samenleving
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4 Jullie houden niet van kinderen ‘Er werken hier pedagogisch medewerkers die niet van kinderen houden. De kinderen moeten zelf hun jasjes dichtmaken en zelf hun veters strikken. Ook als ze het nog niet kunnen. Wij doen dat altijd voor kleine kinderen. Emine, een Turks-Nederlandse moeder

Programma Terugblik vorige les, bespreken opdracht documentaire Terugblik vorige lessen + oefening Theorie over interculturele communicatie/diversiteit Oefenen ‘werken met diversiteit’.

Terugblik: Cultuur gedefinieerd Hoe we de ander zien wordt bepaalt door ons eigen culturele programmering Basiswaarden van mensen met een andere culturele programmering Intercultureel sensitief: kijken naar een cultuur vanuit je eigen referentiekader maar ook vanuit referentiekader van de ander.

Oefenen met Kluckhohn, Hofstede Basiswaarden van Kluckhohn Natuur en omgeving Natuuroverheersend In harmonie met de natuur Tijd Verleden / Heden (korte termijn planning / Toekomst (lange termijn planning) Activiteit Doen (Leven om te werken) Zijn (Werken om te leven) Menselijke relaties Individualistisch Collectivistisch Ruimte Veel prive Veel openbaar Menselijke natuur In wezen goed /Mengeling (Niet van toepassing op specifiek land) / In wezen slecht Maken opdracht 3.7.2 Activiteit: leven om te werken / werken om de leven

Culturele dimensies Hofstede Machtsafstand Hoog Laag Individualisme Collectivisme Masculiniteit (assertiviteit, resultaat, succes) Femininiteit (doe maar gewoon) Onzekerheidsvermijding Sterk (weinig onduidelijkheden) Zwak (regels maar niet meer dan noodzakelijk) Nederland: gemiddeld Lange - Korte termijn gerichtheid Hedonisme (toegeven aan genot) Soberheid (strikte controle over genot)

Maak 5 groepjes: Turkije, Syrië, Suriname, Marokko, Nederland -> top 5 waarden -je moet altijd eerlijk zijn -je moet zoveel mogelijk met anderen samenwerken -familie gaat voor alles -je moet respect hebben voor ouderen -respect is belangrijker dan eerlijkheid -individuele ontwikkeling gaan voor groepsbelang -je moet je persoonlijke kwaliteiten benutten -kinderen moeten zich in gezelschap rustig houden -verdriet moet je kunnen delen -je moet meer luisteren dan praten -je kunt jezelf beter bescheiden presenteren -religie is van groot belang -arrogantie is slecht -roken in gezelschap mag niet -een onbekende geef je altijd een hand -Suikerfeest moet een nationale vrije dag zijn, net als Kerstmis-Aankijken is onbeleefd

Interculturele communicatie Bewustwording van de basiswaarden van onze eigen cultuur, herkennen van basiswaarden van andere culturen. Met een cultureel sensitieve houding kun je je met respect in de ander verplaatsen, niet alleen in gedachten maar ook daadwerkelijk in gedrag

Basis diversiteitscompetenties Zelfsturing; de professional kent zichzelf en zijn of haar ‘eigen-aardigheden’ Interactie en samenwerken; de professional initieert, onderhoudt en beeindigt contacten, relaties, samenwerkingsverbanden en netwerken met ‘vreemde anderen’. Onderzoeken; de professional verricht creatief onderzoek en analyseert diverse praktijken. Presenteren; de professional presenteert zichzelf en zijn of haar werkzaamheden creatief en representeert de eigen professie.

Werken met diversiteit Open en nieuwsgierige houding Reflecteer op emoties en reguleer deze Creëer verbondenheid met collega’s, kinderen en ouders Maak diversiteit zichtbaar en bespreekbaar Verzamel kennis Heb oog voor beeldvorming en vooroordelen Leer omgaan met ongelijkwaardigheid en kom niet in de aanklagerrol, slachtofferrol of redderrol Wees flexibel

Oefenen ‘werken met diversiteit’ Jullie houden niet van kinderen ‘Er werken hier pedagogisch medewerkers die niet van kinderen houden. De kinderen moeten zelf hun jasjes dichtmaken en zelf hun veters strikken. Ook als ze het nog niet kunnen. Wij doen dat altijd voor kleine kinderen. Een moeder komt naar je toe en vraagt heel vriendelijk of je ervoor kunt zorgen dat alleen jij en niemand anders voortaan haar zoontje zou willen verschonen. Ze wil niet dat je collega Michiel het doet, zelfs niet als zij van andere ouders hoort dat deze nieuwe pem’er een heel vriendelijke man is.