Bijeenkomst September 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Voorbereid op Stage Les 4.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Hoe bereid je lessen voor?
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welkom instructeurs!.
Begeleiden Les 8.
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Vergelijkingen oplossen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Thema kopopleiding 28 september 2015
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 1.4 21 September 2015 Studenten vragen om voorbereidende opdracht in te leveren. thema 2 Bijeenkomst 1.4 21 September 2015

Programma Welkom Terugblik week 1.3 Leerdoelen Thema: directe instructie Afsluiting

Terugblik week 1.3

Leerdoelen 1.4 De student kan: de lesfasen uit het directe instructiemodel benoemen, beschrijven en herkennen. een casus analyseren op de aan- en afwezigheid van sleutelbegrippen en lesfasen uit het DI-model.

Kahoot

Effectieve instructie Uitleg is nodig om de leerstof eigen te maken Zorgvuldige planning en efficiënte tijdsindeling Verschillende instructiestrategieën > focus op DI

Wat is directe instructie? (1) Directe instructie heeft oorsprong in behaviorisme & cognitieve psychologie Kenmerkend Veel nadruk op geleidelijk aanleren van begrippen (laag naar hoog niveau) Doelen duidelijk en zorgvuldig geformuleerd Sturing op gewenst gedrag nadruk op individueel wek Leerfuncties zijn in handen van de docent.

Wat is directe instructie? (2) Het model biedt mogelijkheden voor ondersteuning bij actief en constructief verwerven van (basis-) kennis en –vaardigheden. Het leerproces van de leerling wordt bij dit instructiemodel vooral gestuurd door de docent. In het model ligt de nadruk op de structuur van de les, de duidelijkheid. Kenmerk van het model is de aandacht voor geleide en zelfstandige oefening en de positieve ondersteuning van de leerling daarbij.

Succesformule? Consequente toepassing DI leidt tot verbetering van leerresultaten Voordelen: Met name geschikt voor leerlingen in achterstandsituaties of voor wie informatie nieuw is. Geschikt om motivatie op te wekken en vast te houden (Joyce & Weil,1992) Structuur reduceert faalangst Docenten die DI adquaat vorm kunnnen geven hebben zelfvertrouwen betreffende hun onderwijstaak. Nadelen Nadruk op structuur kan negatieve invloed hebben op leerresultaten Onzorgvuldige uitvoering kan leiden tot weinig effectief frontaal lesgeven

Opdracht Directe instructie (1) Tijd: jullie hebben dadelijk 25 minuten de tijd voor het eerste deel van deze opdracht Hoe: in groepen van 4 studenten met behulp van je boek / internet Hulp: in eerste instantie bij groepsgenoten Uitkomst: één uitgewerkte lesfase van het DI-model die jullie in het tweede deel van de les uitgaan voeren. Wat: jullie gaan één van de lesfasen (1, 3 of 6) van het DI-model uitwerken aan de hand van een centraal thema. > centrale thema is directe instructie > waarom dubbelslag

Opdracht Directe instructie (2)

25/04/2017 Afsluiting Wat ga jij de komende weken op stage doen met het thema “directe instructie”? Noteer 3 voornemens

Thuiswerk Lezen week 1.5 Voorbereiding thema 1.5 op de wiki Artikel uit de reader: Basisomgangsvormen Handboek voor leraren: Paragraaf 1.5.2 t/m 1.5.5 Voorbereiding thema 1.5 op de wiki

Aanvullend materiaal Lesfase 0: Ontwerpen van de les ontwerpen op de kern van de les Lesfase 1: Aandacht richten op de doelen van de les en aansluiten bij voorkennis betekenis geven voorbeeld aandachtrichter (padlet??) Lesfase 2: Nieuwe informatie op effectieve wijze aanbieden of voordoen Lees uitleg geven (lesuitvoering)

Lesfasen DI Lesfase 3: Nagaan of de belangrijkste begrippen of vaardigheden zijn overgekomen Lesfase 4: Instructie geven ten behoeve van zelfwerkzaamheid Volledige instructie Lesfase 5: Begeleiden van zelfwerkzaamheid Instructierol Begeleidingrol Lesfase 6: Afsluiten van de les op kernbegrippen