Bijeenkomst 1.4 21 September 2015 Studenten vragen om voorbereidende opdracht in te leveren. thema 2 Bijeenkomst 1.4 21 September 2015
Programma Welkom Terugblik week 1.3 Leerdoelen Thema: directe instructie Afsluiting
Terugblik week 1.3
Leerdoelen 1.4 De student kan: de lesfasen uit het directe instructiemodel benoemen, beschrijven en herkennen. een casus analyseren op de aan- en afwezigheid van sleutelbegrippen en lesfasen uit het DI-model.
Kahoot
Effectieve instructie Uitleg is nodig om de leerstof eigen te maken Zorgvuldige planning en efficiënte tijdsindeling Verschillende instructiestrategieën > focus op DI
Wat is directe instructie? (1) Directe instructie heeft oorsprong in behaviorisme & cognitieve psychologie Kenmerkend Veel nadruk op geleidelijk aanleren van begrippen (laag naar hoog niveau) Doelen duidelijk en zorgvuldig geformuleerd Sturing op gewenst gedrag nadruk op individueel wek Leerfuncties zijn in handen van de docent.
Wat is directe instructie? (2) Het model biedt mogelijkheden voor ondersteuning bij actief en constructief verwerven van (basis-) kennis en –vaardigheden. Het leerproces van de leerling wordt bij dit instructiemodel vooral gestuurd door de docent. In het model ligt de nadruk op de structuur van de les, de duidelijkheid. Kenmerk van het model is de aandacht voor geleide en zelfstandige oefening en de positieve ondersteuning van de leerling daarbij.
Succesformule? Consequente toepassing DI leidt tot verbetering van leerresultaten Voordelen: Met name geschikt voor leerlingen in achterstandsituaties of voor wie informatie nieuw is. Geschikt om motivatie op te wekken en vast te houden (Joyce & Weil,1992) Structuur reduceert faalangst Docenten die DI adquaat vorm kunnnen geven hebben zelfvertrouwen betreffende hun onderwijstaak. Nadelen Nadruk op structuur kan negatieve invloed hebben op leerresultaten Onzorgvuldige uitvoering kan leiden tot weinig effectief frontaal lesgeven
Opdracht Directe instructie (1) Tijd: jullie hebben dadelijk 25 minuten de tijd voor het eerste deel van deze opdracht Hoe: in groepen van 4 studenten met behulp van je boek / internet Hulp: in eerste instantie bij groepsgenoten Uitkomst: één uitgewerkte lesfase van het DI-model die jullie in het tweede deel van de les uitgaan voeren. Wat: jullie gaan één van de lesfasen (1, 3 of 6) van het DI-model uitwerken aan de hand van een centraal thema. > centrale thema is directe instructie > waarom dubbelslag
Opdracht Directe instructie (2)
25/04/2017 Afsluiting Wat ga jij de komende weken op stage doen met het thema “directe instructie”? Noteer 3 voornemens
Thuiswerk Lezen week 1.5 Voorbereiding thema 1.5 op de wiki Artikel uit de reader: Basisomgangsvormen Handboek voor leraren: Paragraaf 1.5.2 t/m 1.5.5 Voorbereiding thema 1.5 op de wiki
Aanvullend materiaal Lesfase 0: Ontwerpen van de les ontwerpen op de kern van de les Lesfase 1: Aandacht richten op de doelen van de les en aansluiten bij voorkennis betekenis geven voorbeeld aandachtrichter (padlet??) Lesfase 2: Nieuwe informatie op effectieve wijze aanbieden of voordoen Lees uitleg geven (lesuitvoering)
Lesfasen DI Lesfase 3: Nagaan of de belangrijkste begrippen of vaardigheden zijn overgekomen Lesfase 4: Instructie geven ten behoeve van zelfwerkzaamheid Volledige instructie Lesfase 5: Begeleiden van zelfwerkzaamheid Instructierol Begeleidingrol Lesfase 6: Afsluiten van de les op kernbegrippen