College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Psychologie van de armoede
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Hoe word je een ster? *.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Welkom.
Leer- en gedragskenmerken
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Te slim om veters te strikken
Workshop Relationele en seksuele vorming
Onderwijspsychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Portfolio
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Een eigen persoonlijkheid
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Voorlichtingsavond groep 3
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Competentiegericht leren vmbo
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Bijeenkomst September 2015
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Proeftoets quiz ding.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Welkom ik maak me sterk.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Executieve functies Marije Ruben.
Motivatie September 2011 Yvonne Rijns
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Nee Zeggen!.
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Verschillende probleemgedragingen
“(On)gemotiveerde leerlingen:
‘Motiveren kan je leren’
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid

Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid

H5 Persoonlijkheid Big Five persoonlijkheidstest 1. Openheid voor nieuwe ervaringen/ontwikkeling 2. Consciëntieusheid/zorgvuldig 3. Extraversie 4. Aardigheid/vriendelijkheid 5. Neuroticisme/emotionele stabiliteit (OCEAN) M

Beschrijf jezelf aan de hand van big 5 (blz.107) Verschil bekwaamheid en inspanning?

Prestatiemotivatie  Intrinsiek; van binnenuit ‘leren om slimmer te worden’  Extrinsiek; van buitenaf ’leren om een tentamen te halen’ Beloningen  Taak-afhankelijk; beloning als je de taak hebt gedaan  Uitvoerings-afhankelijk; beloning als je de taak beter hebt gedaan dan verwacht

Leerproces volgens Bloom 3 stadia 1. Affectieve stadium; nieuwsgierigheid wordt gewekt. Aandacht getrokken 2. Leren en oefenen; gedisciplineerd en accuraat. Interesse als motivatie 3. Integratie; toepassen kennis in de praktijk

Attributietheorie; slagen en falen Waarom heb jij je tentamen wel/niet gehaald? Verklaringen voor slagen/falen:  Zichzelf; aanleg en inspanning  Situatie; moeilijkheidsgraad taak en pech/geluk (heeft ook te maken met interne en externe locus of control, zie h6)

Faalangst Hangt sterk samen met ongunstige attributiestijl (situatie)  Positieve faalangst; extra stimulans om te presteren  Negatieve faalangst; doemdenkers, verlammende angst

Zelfbeeld op de basisschool Zelfbeeld is afhankelijk van sociale vergelijkingen. OfM&feature=related

ADHD  Attention Deficit Hyperactivity Disorder  Concentratieproblemen en/of hyperactiviteit en impulsiviteit  Jongens 2 x vaker dan meisjes  3-10% van de basisschoolkinderen  Te laag niveau van dopamine in de hersenen

Hoe is ADHD van invloed op de persoonlijkheid van een kind?

Extreme verlegenheid Introversie of mogelijk sociale angst?

H6 zelfstandig worden Competentie;  Mastery; eigen maken van nieuwe vaardigheden  Effectance motivation; oude vertrouwde loslaten

Zelfstandig worden; ontwikkeling Twee stromingen; 1. Innerlijke wetmatigheid; ontwikkeling is rijping en gebeurt natuurlijk. Piaget en Freud 2. Eisen van buitenaf; omgeving geeft tools aan. Vygotsky en Havighurst

Locus of control  Interne locus of control; oorzaken zoeken bij zichzelf (perceived control)  Externe locus of control; oorzaken zoeken buiten zichzelf ‘geleerde hulpeloosheid’ is een extreme vorm van externe locus of control. Selffulfilling prophecy

Zelfredzaamheid; ‘coping’ Hoe ga jij om met vervelende situaties?

Copingmechanismen  Emotie/probleem; kan het probleem opgelost worden/ of moet je proberen je er niet druk over te maken?  Primaire/secundaire oplossingen; situatie wijzigen/of eigen gedrag wijzigen

Kinderen die mastery-oriented zijn hebben zelfvertrouwen door:  Houden niet van onafgemaakte taken – (big five zorgvuldigheid)  Hebben interne locus of control  Vergelijken zichzelf niet met anderen, maar met hun eigen prestaties (uitvoeringsafhankelijk)  Zoeken taken met oplopende moeilijkheidsgraad  Vertrouwen op eigen ‘copingmechanisme’  Schrijven hun falen niet toe aan onkunde  Zijn optimistisch over de toekomst

Optimisme ‘Is het glas half vol of half leeg?’ Dc

Relatie optimisme en zelfvertrouwen  Optimisme correleert met hoog zelfvertrouwen  Pessimisme correleert met laag zelfvertrouwen  Pessimisme en optimisme zijn niet twee uitersten van een continuüm Optimismegeen optimisme Pessimismegeen pessimisme

Sekseverschillen  Jongens vaker mastery-oriented  Jongens improviseren vaak en verzinnen nieuwe spellen (accommodatie)  Meisjes spelen vaak traditionele spellen en improviseren binnen de kaders (assimilatie)

Opdracht Big Five Maak één van de onderstaande testjes, en print de resultaten of schrijf het op. Vind je dat de uitslag klopt?   ive.res/frames.html ive.res/frames.html

Video  ADHD  Angst