College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid
Programma Persoonlijkheid Zelfstandigheid
H5 Persoonlijkheid Big Five persoonlijkheidstest 1. Openheid voor nieuwe ervaringen/ontwikkeling 2. Consciëntieusheid/zorgvuldig 3. Extraversie 4. Aardigheid/vriendelijkheid 5. Neuroticisme/emotionele stabiliteit (OCEAN) M
Beschrijf jezelf aan de hand van big 5 (blz.107) Verschil bekwaamheid en inspanning?
Prestatiemotivatie Intrinsiek; van binnenuit ‘leren om slimmer te worden’ Extrinsiek; van buitenaf ’leren om een tentamen te halen’ Beloningen Taak-afhankelijk; beloning als je de taak hebt gedaan Uitvoerings-afhankelijk; beloning als je de taak beter hebt gedaan dan verwacht
Leerproces volgens Bloom 3 stadia 1. Affectieve stadium; nieuwsgierigheid wordt gewekt. Aandacht getrokken 2. Leren en oefenen; gedisciplineerd en accuraat. Interesse als motivatie 3. Integratie; toepassen kennis in de praktijk
Attributietheorie; slagen en falen Waarom heb jij je tentamen wel/niet gehaald? Verklaringen voor slagen/falen: Zichzelf; aanleg en inspanning Situatie; moeilijkheidsgraad taak en pech/geluk (heeft ook te maken met interne en externe locus of control, zie h6)
Faalangst Hangt sterk samen met ongunstige attributiestijl (situatie) Positieve faalangst; extra stimulans om te presteren Negatieve faalangst; doemdenkers, verlammende angst
Zelfbeeld op de basisschool Zelfbeeld is afhankelijk van sociale vergelijkingen. OfM&feature=related
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder Concentratieproblemen en/of hyperactiviteit en impulsiviteit Jongens 2 x vaker dan meisjes 3-10% van de basisschoolkinderen Te laag niveau van dopamine in de hersenen
Hoe is ADHD van invloed op de persoonlijkheid van een kind?
Extreme verlegenheid Introversie of mogelijk sociale angst?
H6 zelfstandig worden Competentie; Mastery; eigen maken van nieuwe vaardigheden Effectance motivation; oude vertrouwde loslaten
Zelfstandig worden; ontwikkeling Twee stromingen; 1. Innerlijke wetmatigheid; ontwikkeling is rijping en gebeurt natuurlijk. Piaget en Freud 2. Eisen van buitenaf; omgeving geeft tools aan. Vygotsky en Havighurst
Locus of control Interne locus of control; oorzaken zoeken bij zichzelf (perceived control) Externe locus of control; oorzaken zoeken buiten zichzelf ‘geleerde hulpeloosheid’ is een extreme vorm van externe locus of control. Selffulfilling prophecy
Zelfredzaamheid; ‘coping’ Hoe ga jij om met vervelende situaties?
Copingmechanismen Emotie/probleem; kan het probleem opgelost worden/ of moet je proberen je er niet druk over te maken? Primaire/secundaire oplossingen; situatie wijzigen/of eigen gedrag wijzigen
Kinderen die mastery-oriented zijn hebben zelfvertrouwen door: Houden niet van onafgemaakte taken – (big five zorgvuldigheid) Hebben interne locus of control Vergelijken zichzelf niet met anderen, maar met hun eigen prestaties (uitvoeringsafhankelijk) Zoeken taken met oplopende moeilijkheidsgraad Vertrouwen op eigen ‘copingmechanisme’ Schrijven hun falen niet toe aan onkunde Zijn optimistisch over de toekomst
Optimisme ‘Is het glas half vol of half leeg?’ Dc
Relatie optimisme en zelfvertrouwen Optimisme correleert met hoog zelfvertrouwen Pessimisme correleert met laag zelfvertrouwen Pessimisme en optimisme zijn niet twee uitersten van een continuüm Optimismegeen optimisme Pessimismegeen pessimisme
Sekseverschillen Jongens vaker mastery-oriented Jongens improviseren vaak en verzinnen nieuwe spellen (accommodatie) Meisjes spelen vaak traditionele spellen en improviseren binnen de kaders (assimilatie)
Opdracht Big Five Maak één van de onderstaande testjes, en print de resultaten of schrijf het op. Vind je dat de uitslag klopt? ive.res/frames.html ive.res/frames.html
Video ADHD Angst