Groepsdynamica.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is innovatie te belangrijk om aan HR managers over te laten? Prof. dr. Frederik Anseel HR.
Advertisements

De “ leraar” als rolmodel
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Dossier Empowerment.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Dorien `t Hart Med: HarDo
Bijeenkomst September 2015
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Groepsdynamica.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Waar gaat het vandaag over?

Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Begeleiden en Coachen week 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Opdrachten en eindopdracht
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
Coachen op competentie-ontwikkeling
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Wat is DRAMA??.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Groepsdynamica Forming
Voorlichting, advies en instructie
Executieve functies versterken middels denkspellen.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Groepsdynamica

Vandaag EFFECTIEVE SAMENWERKING Presentatie Sociale interdependentie Interactie patronen Groepscohesie Bouwstenen voor effectieve samenwerking Stabiele samenwerking Voor volgende week… Om zelf de dynamiek van belonen te ervaren: ik heb per groep een zakje. Per uitgevoerde opdracht ontvangt de groep danwel het groepslid een pepernoot die in het zakje gaat. ( is ook afhankelijk van hoeveel pepernoten je wilt uitgeven, ik doe een zak per groep)

Presentatie Groepsontwikkeling Fragment van circa 5 minuten Minimaal 5 inhoudelijke vragen opgesteld Gebruik van een PP of Prezi Interactie met de klas Geen herhaling van het werkcollege

Vraag 1 Interdependentie = Wederzijdse afhankelijkheid Mate van samenwerking in een groep Voorbeeld boek: vb1,.Een bundel met takken valt niet te breken, terwijl elk los takje makkelijk kapot te krijgen is. Vb 2 Vertel ook voorbeeld COP, waarom werkt het wel of niet. Vb3. Cruijff kon alleen zo uitblinken omdat de rest van het team ook goed speelde en hem assisteerde. Vraag: is er in jullie projectgroep sprake van sociale interdependentie?

Vraag 2 De cognitieve ontwikkelingstheorie wordt beschreven door: Piaget en Vygotsky Skinner en Bandura

Vraag 3 In de klas is er voor de groep die de presentatie het beste doet 1 bonuspunt beschikbaar. Dit is een voorbeeld van: A. positieve interdependentie B. negatieve interdependentie Het antwoord is B, leg uit waarom

Vraag 4 Nadat jullie het projectplan voldoende hebben afgerond gaan jullie met elkaar een drankje doen om het te vieren. Welke vorm van positieve interdependentie is dit? .............. Beloningsinterdependentie. Het antwoord is beloningsinterdependentie; leg uit waarom.

Vraag 5 Samen in een noodsituatie zitten, versterkt het groepsgevoel. Als je met elkaar nét doet alsof iets een noodgeval is, om dit gevoek te versterken, hoe noem je dit dan? ..................... Fantasie interdependentie

Effectieve samenwerking Er zijn 3 belangrijke theorieën over groepsdynamica en effectieve samenwerking. Voor dit vak is de sociale interdependentietheorie de belangrijkste.

Theorie 1. Cognitieve ontwikkelingstheorie - Vygotsky Kennis = sociaal verschijnsel, samen ontwikkel je je.

Theorie 2. Behaviorisme ( Skinner en Bandura ) Productiviteit wordt bepaald door het belonen of straffen van de groep. Gedrag Gedrag zal herhaald worden Gedrag zal afnemen

Conditioneren Filmpje

Theorie 3: Sociale interdependentie Er is sprake van sociale interdependentie als: Individuen gemeenschappelijke doelen hebben en de resultaten van ieder individu worden beïnvloed door het gedrag van anderen Wat betekent dit? Wie kan er een voorbeeld noemen? b

Sociale-interdepentietheorie Sociale onafhankelijkheid = Resultaat wordt niet beïnvloed door gedrag andere individu Sociale afhankelijkheid = Resultaat individu wordt beïnvloed door gedrag van ander maar niet omgekeerd Sociale interdependentie = Resultaat individu heeft invloed op gedrag van ander en gedrag van ander heeft invloed op resultaat individu

Dus: Sociale interdependentietheorie Interdependentie vormt de kern van een groep. Verandering in de situatie van één individu leidt tot verandering in de groep Individu ervaart intrinsieke motivatie om aan realisatie van groepsdoel te werken

Theorieën over effectief samenwerken

3 type sociale interdepentie Positieve interdependentie = samenwerking = coöperatie, acties van individuen hebben een positief effect op (elkaars) resultaat Negatieve interdependentie = competitie, actie van de één werkt de actie van de ander tegen Geen interdependentie = individualisme, acties van individuen tonen geen samenhang

Positieve interdependentie leidt tot positieve interactie Men helpt elkaar efficiënt en effectief Men wisselt benodigde middelen uit, cognitieve kennisverwerking is effectief en groeit Men geeft elkaar feedback Men stelt elkaar vragen en geeft argumenten wat leidt tot nieuwe prikkels Men stimuleert en motiveert elkaar om resultaat te behalen, betrokkenheid groeit Men heeft wederzijds vertrouwen Men ervaart weinig stress Men is meer empatisch naar elkaar Er is sprake van continue evaluatie van samenwerking om verbetermogelijkheden te signaleren.

Positieve – interdependentie typen Creativiteit / fantasie Positieve – interdependentie typen Heldere taakverdeling Informatie delen Prettige omgeving Gemeenschappelijk doel Afzetten tegen de vijand Zelf laten nadenken!!! Wat leidt er toe dat groep een betere interdependentie krijgt? doel: pijlen beloning: cadeautje middelen: twee mannetjes: deel informatie rol: puzzelstukjes gemeenschappelijk tot einde brengen identiteit: vlag omgeving: strand fantasie: handen om lampje taakverdeling: mannetjes die blaadjes verdelen vijand: mannetjes Beloning Gedeelde identiteit Samen iets tot een goed einde brengen

OPDRACHT Ga in je groep zitten en bedenk wat er absoluut níet kan zorgen voor positieve interdependentie. Gebruik je boek. Worst case scenario Laat ze in hun projectgroepje of presentatiegroepje samen zitten en een worst case scenario verzinnen voor het slechtste niet positief interdependent groepje ooit! Laten uitspelen en nabespreken.

Voor volgende week… Tot volgende week Voor de literatuur van volgende week: zie SHL Paragraaf 2.10 en 2.12 en alvast kijken film coach Carter We starten met de presentatie! Tot volgende week