Visie: Kinderen en jeugdigen behoren op te groeien in een (pleeg)gezin. Uitgangspunt voor de dienstverlening is daarom het gezin, de school en de buurt,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Advertisements

Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Titel: Groeiproces de Ceder.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Samenwerken in burgerschap
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Het Equipprogramma en gewetensontwikkeling
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Opvoeden van drukke kinderen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
1zorg-route.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Welkom bij.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Aanpak problematisch gedrag
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeden.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoeding en pedagogiek
In een jeugdgevangenis
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
PRAKTISCHE AGRESSIE REGULATIE TRAINING VOOR JONGEREN
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Jeugdbeschermingskader
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Pedagogiek als beroep.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Visie: Kinderen en jeugdigen behoren op te groeien in een (pleeg)gezin. Uitgangspunt voor de dienstverlening is daarom het gezin, de school en de buurt, waarbij de relatie met het kind of de jeugdige centraal staat. Missie: De dienstverlening van FlexusJeugdplein is gericht op vroegtijdig signaleren en het voorkomen dat problemen erger worden. In geval van ernstige problemen wordt passende hulp of zorg op maat geboden. Zo veel mogelijk in en om het gezin, samen met de ouder(s) of opvoeder(s). Voorkomen is beter. Vertrouw in je eigen kracht. Hulp in eigen omgeving. Effectieve interventies (evidence based programs)

Methode: Flexus jeugdplein heeft een activerende benadering: jeugdigen en hun ouders ondersteunen bij het nemen van hun verantwoordelijkheid en stimuleren van hun mogelijkheden. Instrumenten: Registratie IJZA Wanneer jongeren en ouders hulp van ons krijgen, ontvangen zij een informatiebrochure: de wegwijzer. Hierin staat vermeld hoe wij omgaan met hun privacy, maar ook hoe zij hun mening kunnen geven of wat zij kunnen doen als ze het ergens niet mee eens zijn.

Visie: De waarop de hulp en het onderwijs wordt geboden berust op een viertal uitgangspunten: - Vraag- en dialooggericht werken - Resultaatgericht werken - Systeemgericht werken - Integratie van zorg en onderwijs

Missie en doelgroep van Horizon Horizon biedt aan jeugdigen van 0 tot 18 jaar en hun ouders nieuwe kansen voor opvoeding en onderwijs, vanuit de overtuiging dat: ieder mens als persoon met bepaalde kwaliteiten gewaardeerd wil worden en de ambitie heeft om te presteren, zich te ontplooien; het gaat hierbij om waardering door belangrijke anderen maar zeker ook waardering ten opzichte van zichzelf. Dit betekent dat Horizon streeft naar persoonlijke groei en ontplooiing van jeugdigen en hun ouders welke bevorderend is voor hun emotionele, sociale en cognitieve functioneren. Kernwaarde: Respect Luisteren is vooral goed kijken, op alle niveaus, met je hele zijn. Kernwaarde: Vernieuwen hier leren jongeren regisseur van hun eigen bestaan te worden. Kernwaarde: Ontmoeten de jongere erkennen, als mens met mogelijkheden, samen op zoek naar wat wel werkt. Kernwaarde: Ontvankelijkheid iedere jongere mag er zijn, is welkom en verdient alle kansen.

Methodiek Om de visie uit te dragen en te realiseren werken wij binnen de Gelinckschool met twee verschillende methodieken, te weten een methodiek gericht op kinderen met een stoornis binnen het autistisch spectrum en een methodiek toegeschreven aan kinderen met overige problematiek ( ook wel heterogene problematiek genoemd).

Methode. PDD-NOS: Individuele benadering, beloningssysteem, leerkracht sturend, consequent en ondersteunend, eigen werkplek, veiligheid en voorspelbaarheid. Heterogene: groepsgericht werken, vaste afspraken, rechtstreeks aanspreken van gedrag. De lessentabel van de Gelinckschool is opgebouwd met de kerndoelen Speciaal Onderwijs als basis. -Nederlandse taal -Rekenen en wiskunde -Oriëntatie op mens en wereld -Kunstzinnige oriëntatie -Bewegingsonderwijs -Leergebied overstijgende kerndoelen (Zintuiglijke en motorische ontwikkeling, Sociale en emotionele ontwikkeling en Leren leren).

Het methodiekmodel is een model dat gebaseerd is op de orthopedagogische theorie 'Specifiek opvoeken' van Prof. dr. J. F. W. Kok en is in 1995 ontwikkeld door orthopedagoge mw. drs. A.C. Bruininks. Relatie  Klimaat Situatie Pedagogisch handelen

Missie De Hartelborgt wil een bijdrage leveren aan de veiligheid van de samenleving door een doeltreffende tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen. Straf op zich is onvoldoende om terugval in delict gedrag te voorkomen. Het verblijf in De Hartelborgt moet worden gezien als een herkansing. We willen verandering in het gedrag teweegbrengen, waardoor de jongere zich in zijn verdere leven op een aanvaardbare wijze in onze samenleving kan handhaven. De Hartelborgt is een vraag gestuurde inrichting die voortdurend kan inspelen op de actualiteit binnen de forensische jeugdsector. We bundelen en delen de aanwezige kennis en kunde met elkaar, wat bijdraagt aan het uitvoeren van onze missie.

Visie Om een efficiënte en effectieve behandeling en begeleiding op te zetten, is het van groot belang inzicht te krijgen in de onderliggende oorzaken van het (delict)gedrag van de jongere. We richten ons op een aantal doelgroepen en bieden de jongeren een veilig verblijf met een gestructureerd dagprogramma, een herkenbaar scholingsprogramma en duidelijke pedagogische uitgangspunten. We streven naar preventie of vermindering van het delict gedrag. Daarin heeft de jongere zelf natuurlijk een belangrijke rol. We gaan aan de slag met de eigen verantwoordelijkheid van de jongere en zijn reële wensen, maar ook met de actieve betrokkenheid van zijn sociale netwerk..

Methodiek, Youturn - Equip De basisregels De denkfouten De probleemnamen De technieken De profielen De certificaten

Overzicht denkfouten en probleemnamen 1. Egocentrisme. 2. Goed praten/verkeerd benoemen. 3. Uitgaan van het ergste. 4. Anderen de schuld geven. Probleemnamen: 1. Negatief zelfbeeld hebben. 2. Geen rekening houden met jezelf. 3. Geen rekening houden met anderen. 4. Problemen met autoriteit hebben. 5. Snel beledigd zijn. 6. Anderen uitlokken. 7. Anderen misleiden. 8. Goedgelovig zijn. 9. Alcohol/drugs gebruiken. 10. Stelen. 11. Liegen. 12. Baldadig zijn.

Een paar vragen van het zelfevaluatie-formulier Zelfevaluatie-formulier bij onverantwoordelijk denken en handelen Naam: Datum: 1. Beschrijf de GEBEURTENIS?­­ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 2. Wat waren je GEDACHTEN tijdens deze gebeurtenis? 3. Wat waren je GEVOELENS daarna? O BoosO BangO BedroefdO BeschaamdO Blij 4. Beschrijf jouw eigen GEDRAG na deze gebeurtenis? 5. Wat waren de GEVOLGEN van jouw gedrag?

Je kunt luisteren als iemand iets vertelt Je kunt uit jezelf aan een taak beginnen Je kunt een eigen mening geven Je kunt denkfouten en probleemnamen van anderen benoemen Je kunt zelf hulp vragen aan anderen Je kunt tips en adviezen geven aan anderen Je kunt iets voor jezelf doen Je zet jezelf actief in tijdens de EQUIP- en TIP bijeenkomsten

C CERTIFICAAT ------------ --- Uitgereikt aan: Ontwikkelprofiel …… Justitiële Jeugdinrichting ………………… C Datum: ……………………. De mentor: Namens (naam JJI)……… De geslaagde: …………………… ………………………… ………………….. RIJ Wegens het behalen van het benodigde aantal punten behorende bij het Ontwikkelprofiel …… Uitgereikt aan: ------------ ---