Breng uw lessen nog meer tot leven! 3 Programma 1. Wanneer heb je voor het laatst een “superles” gegeven? 2. Theoretische achtergronden 3. Werkvormen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Verborgen vormen van pesten
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Van uitleggen leer je het meest
Coöperatieve leerstrategieën
door: Roderick Juffermans
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Wat maakt het leven zinvol?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Hoe ik paddenstoel word
Spreken met Grandes Lignes en Paso Adelante 18 januari 2011.
Spelregeltest Oliveo Handbal
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Onze doelen en visie in beeld
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Herhalingscombinaties
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Solliciteren: wat wil ik?
Verbranding en ademhaling
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Spreekbeurt in groep 4.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Alinea: kernzin + uitwerking
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Rob Goossens Wat weten we nog?.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Beeld magazine.
Didactische structuren
Slim tellen.
Loopbaan en burgerschap les 3
Slim tellen.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Breng uw lessen nog meer tot leven!

3 Programma 1. Wanneer heb je voor het laatst een “superles” gegeven? 2. Theoretische achtergronden 3. Werkvormen voor vocabulaire 4. Een werkvorm voor grammatica 5. Werkvormen voor het leren van zinnen 6. Werkvormen voor het oefenen/terugvragen van hele hoofdstukken 7. Afsluiting: wat gaat u maandag uitproberen?

4 Wanneer heb je voor het laatst een “superles” gegeven? Wat deed jij? Wat deden de leerlingen? Wat maakte deze les zo geweldig voor jou? Wat maakte deze les zo geweldig voor de leerlingen?

5 Theoretische achtergronden Flow: het is zo leuk, interessant, uitdagend dat je de tijd vergeet! (Mihaly Csikszentmihalyi)

6 Theoretische achtergronden Usage based theory of language acquistion: je leert een taal door hem heel veel te gebruiken en door veel chunks te leren. (Ellis, Wray, Tomassello)

7 Theoretische achtergronden Mindset: elke vorm van leren kost moeite en alles is te leren, mits je ervoor open staat en mits je weet hoe je het aan moet pakken. Het brein is vergelijkbaar met een spier – het kan dus groeien! (Dweck)

8 Theoretische achtergronden Herhaling en variatie: als je zorgt dat je die twee elementen in je lessen verwerkt, ben je goed bezig! Verder moet je proberen ervoor te zorgen dat de activiteiten zintuiglijk rijk zijn, dan beklijft de stof beter.

9 Woorden leren met beeld- en klankassociaties Probeer een beeld of klank op te roepen bij een woord. Hoe raarder hoe beter.

10 Woorden leren met beeld- en klankassociaties Slik – snoep Stel je een Viking voor die zich verslikt in een reusachtig snoepje. Probeer het écht voor je te zien. Probeer je ook het geluid voor te stellen dat hij/zij daarbij produceert.

11 Woorden leren met beeld- en klankassociaties Leer nu de 15 overige Deense woorden op dezelfde manier.

12 Bingo!

13 Bingo! Te gebruiken voor iedere mogelijke lesinhoud. Laat leerlingen zelf op willekeurige volgorde nummeren van 1 tot … Lees vervolgens de vragen een voor een op. Na 10 seconden antwoord geven! (Leerlingen controleren elkaar.) Wie als eerste een hele rij heeft, wint. Je kunt het spel verder afspelen of stoppen bij een bingo.

14 Nog een… Zet leerlingen in groepen van minimaal 4. Kies een thema waaronder de woorden moeten vallen (etenswaren, beroepen, dieren etc.). Leerlingen zeggen nu op het rijtje af een Frans woord dat hoort bij het gekozen thema. Wie geen woord meer weet, is af. We spelen door tot er een winnaar is.

15 Vangen… werkwoorden leren met een bal Zet leerlingen in groepen van maximaal 6 (aantal werkwoordsvormen kan beter niet overeenkomen met aantal personen). Eerste leerling begint met je …, noemt de werkwoordsvorm en geeft het balletje door aan buurman/-vrouw. Die gaat verder bij tu… etc. Zo een paar keer het werkwoord oefenen.

16 Vangen… werkwoorden leren met een bal Daarna mogen leerlingen de bal naar een willekeurige andere leerling werpen. Wie het niet weet, valt af en moet buiten de kring staan. Speel door tot er een winnaar is. Daarna gaan de leerlingen verder met een ander werkwoord.

17 Vangen Variant 1: Eén leerling heeft een open boek bij de eerste twee rondes om te checken of iedereen het goed doet. Variant 2: De leerlingen zeggen niet alleen het werkwoord, maar ze tellen ook af vanaf 70.

18 De zin die verdwijnt… Schrijf een zin op het bord. Laat de zin woord voor woord verdwijnen.

19 De zin die verdwijnt… Ti ksafelate na piete? Wat wil je drinken?

20 De zin die verdwijnt… Ti … na piete? Wat wil je drinken?

21 De zin die verdwijnt… … … na piete? Wat wil je drinken?

22 De zin die verdwijnt… … … na … ? Wat wil je drinken?

23 De zin die verdwijnt… … … … … ? Wat wil je drinken?

24 Zeg het met een emotie… Je houdt een bordje omhoog, met een bepaalde emotie. Leerlingen herhalen de zin met dezelfde emotie. Een leerling houdt de verschillende bordjes in willekeurige volgorde omhoog.

25 Zinnen leren met ritmes en gebaren Zinnen klappen en herhalen. Herhalen met bewegingen (braingym). De sprekende machine: een lettergreep of woord per persoon (ook mogelijk in wedstrijdvorm). Leerlingen lopen kriskras door elkaar en stellen de vraag aan minstens 5 personen, die hem beantwoorden (meer mag!)

26 Faisons la queue! De leerlingen nemen de Phrases-clés eerst goed door. We vormen groepen van 5 of 6 leerlingen. Een leerling heeft het boek open, hij gaat aan de zijkant staan. De overige leerlingen vormen een rij, naast de leerling met het open boek. De leerling met het open boek stelt een vraag uit de Phrases-clés, de leerling die aan de beurt is moet antwoorden binnen 3 seconden. Klopt het antwoord dan neemt hij weer achteraan de rij plaats. Is het fout dan valt hij af.

27 Questionnaire De leerlingen krijgen een briefje met daarop tussen de 3 en de 5 dingen die ze te weten moeten komen van een nader te benoemen aantal andere leerlingen. Leerlingen krijgen duidelijke instructie hoeveel anderen ze minimaal moeten bevragen. Leerlingen lopen kriskras rond en bevragen elkaar. De docent kan aangeven wanneer de leerlingen moeten wisselen of ze kunnen het zelf doen zodra ze klaar zijn.

28 Cherchez quelqu’un qui… De leerlingen krijgen een briefje met daarop meerdere opdrachten van het type: Cherchez quelqu’un qui… aime les spaghettis / a un chien / a 15 ans / parle allemand. Al sprekend in de doeltaal met hun klasgenoten moeten ze zo snel mogelijk de informatie op het briefje zien te krijgen. Ze moeten de naam van degene invullen. Wie het briefje als eerste vol heeft, wint.

29 Wat gaat u maandag proberen? Welke oefenvorm sprak jou het meeste aan? In welke klas ga je deze oefenvorm uitproberen? Welke obstakels verwacht je daarbij nog tegen te komen?