Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE Paul van Geert Gerrit Breeuwsma.
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Agressie Definitie van agressie Theorieën van agressie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Model-leren.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling van het jonge kind
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Groepsdynamica.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Levenslooppsychologie Hoorcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Sheets: Kamer: ML
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Ontwikkeling en leren van kinderen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Schoolbrede leerlingbegeleiding
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Transcript van de presentatie:

Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind ontwikkelingspsychologie in relatie tot de pedagogiek

Docent gegevens Pascal van Schajik schpa@hr.nl

studiehandleiding Altijd volgens zelfde format Kerntaken en prestatie indicatoren Leerdoelen MC toets Digitale ondersteuning van het boek

Het boek Hoe pak je dat aan? Wekelijks lezen ter voorbereiding Vragen stellen in de les Samenvatting staat op de site van het boek Oefenen met toetsvragen Herken je de behandelde theorie in de praktijk?

Kennis en toepassen Openingscasus hoofdstuk 1 Ontwikkeling beschrijven en verklaren http://www.youtube.com/watch?v=WolX_k674-U Indeling in periodes Historisch perspectief: Locke en Rousseau

Onderzoek doen Valide en betrouwbaar Correlatie Oorzakelijke relatie Observatie, interview ,vragenlijst http://www.volkskrant.nl/binnenland/merendeel-psychologische-studies-lijkt-gebaseerd-op-drijfzand~a4130542/ Deze theorie wordt niet getoetst, is belangrijk on studenten wel een kritische blik te geven op onderzoek. Soms komt eruit wat je wel graag wilt horen!

Hoofdstuk 2:Theorieen Openingscasus : Wat denken jullie dat er aan de hand is?

Nature- nurture Discussie Freud Piaget (adaptatie, assimilatie, accommodatie) Leertheorie : klassieke conditionering, operante conditionering, sociale leertheorie, Watson, Skinner, Bandura

Tussenvraag 2.1 Wat denk jij?

Ontwikkelingspsychologische theorieën Nature Nurture Biologische basis Pure ontwikkelingstheorie Freud Piaget Leeftijdsfasen- stadia Leerprocessen Behaviourisme (sociale) leertheorie Watson Skinner Bandura

Belangrijkste leerprincipes Gewenning Uitdoving Bekrachtiging Straf Bekrachtiging, continu of onderbroken Imitatie ( modelling) Tussenvraag 2.4 en 2.5

Opdracht Zoek de begrippenlijst op in het boek Markeer de begrippen uit de eerste twee hoofdstukken

Volgende week Gebruik het boek met alle hulp elementen: de samenvatting, de oefentoetsvragen. Lees deel 1 nog een keer door Lezen deel 2