Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind ontwikkelingspsychologie in relatie tot de pedagogiek
Docent gegevens Pascal van Schajik schpa@hr.nl
studiehandleiding Altijd volgens zelfde format Kerntaken en prestatie indicatoren Leerdoelen MC toets Digitale ondersteuning van het boek
Het boek Hoe pak je dat aan? Wekelijks lezen ter voorbereiding Vragen stellen in de les Samenvatting staat op de site van het boek Oefenen met toetsvragen Herken je de behandelde theorie in de praktijk?
Kennis en toepassen Openingscasus hoofdstuk 1 Ontwikkeling beschrijven en verklaren http://www.youtube.com/watch?v=WolX_k674-U Indeling in periodes Historisch perspectief: Locke en Rousseau
Onderzoek doen Valide en betrouwbaar Correlatie Oorzakelijke relatie Observatie, interview ,vragenlijst http://www.volkskrant.nl/binnenland/merendeel-psychologische-studies-lijkt-gebaseerd-op-drijfzand~a4130542/ Deze theorie wordt niet getoetst, is belangrijk on studenten wel een kritische blik te geven op onderzoek. Soms komt eruit wat je wel graag wilt horen!
Hoofdstuk 2:Theorieen Openingscasus : Wat denken jullie dat er aan de hand is?
Nature- nurture Discussie Freud Piaget (adaptatie, assimilatie, accommodatie) Leertheorie : klassieke conditionering, operante conditionering, sociale leertheorie, Watson, Skinner, Bandura
Tussenvraag 2.1 Wat denk jij?
Ontwikkelingspsychologische theorieën Nature Nurture Biologische basis Pure ontwikkelingstheorie Freud Piaget Leeftijdsfasen- stadia Leerprocessen Behaviourisme (sociale) leertheorie Watson Skinner Bandura
Belangrijkste leerprincipes Gewenning Uitdoving Bekrachtiging Straf Bekrachtiging, continu of onderbroken Imitatie ( modelling) Tussenvraag 2.4 en 2.5
Opdracht Zoek de begrippenlijst op in het boek Markeer de begrippen uit de eerste twee hoofdstukken
Volgende week Gebruik het boek met alle hulp elementen: de samenvatting, de oefentoetsvragen. Lees deel 1 nog een keer door Lezen deel 2