Gespreksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Communicatie met de klant
Boek Communicatie en Organisatie 1e leerjaar; 4e periode
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardig-heden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Gespreks-vaardigheden
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Deel 4: Spreken en gesprekken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Gespreksvaardigheden Week 2

http://www.youtube.com/watch?v=Mr7BcihX6sM&NR=1

Programma vandaag Bespreken leerdoelen Bespreken toetsing module Herhaling basisvaardigheden communicatie Oefenen met feiteninterview aan de hand van een casus Programma vandaag

Bespreken leerdoelen

Komen tot leerdoelen Concrete ervaring Wens om anders te reageren Omvormen tot voornemen Uitproberen Evalueren Je stelt jezelf een doel Komen tot leerdoelen

Leerdoelen Kennis Houding Vaardigheden (maken dus onderdeel uit van competenties) Persoonlijk Functioneel Leerdoelen

Wat heb je nodig om het doel te bereiken? Je geeft jezelf aanwijzingen hoe je in bepaalde situaties wilt handelen. (welke alternatieven voor mijn gedrag?)

Een goed leerdoel Werkwoord (gedrag) Zelfstandige naamwoorden (gebied/onderwerp) Tijdsaanduiding (wanneer) Ik kan aan het eind van dit studiejaar, een feiteninterview afnemen (zonder attitudes). Ik kan aan het eind van dit studiejaar onderscheid maken tussen E-in en E-ex vragen. Een goed leerdoel

SMARTI S = specifiek M = meetbaar A = acceptabel/ambitieus R = realistisch T = tijdsgebonden I = interessant SMARTI

Wat is er mis met de volgende leerdoelen? Ik wil me minder onzeker voelen. Ik wil het woord vragen in een werkoverleg. Voor het einde van dit kwartaal heb ik 6 presentaties gegeven. Ik wil met ouders een gesprek kunnen voeren. Wat is er mis met de volgende leerdoelen?

Bespreken toetsing

Voorwaarde deelname toetsing Het startdocument, zoals besproken in week 1 Logboek per week, http://www.praktischegespreksvoering.nl/documenten/log boek_voorbeeld.doc wekelijks afgetekend door de docent, met als leervragen: Met welke leerdoel(en) ben je bezig? Wat heb je geleerd van het boek? Wat heb je geleerd van de les(sen)? Welke opdrachten of oefeningen heb je gedaan? Wat heb je daarvan geleerd? Denk terug aan een gesprek dat je deze week gevoerd hebt. Wat viel op? Vragen en opmerkingen Voorwaarde deelname toetsing

50 % - reflectieverslag volgens Groen van een gesprek dat de 4 aspecten bevat die in de les zijn behandeld (feiten- en attitideinterview, probleemverheldering en slecht-nieuwsgesprek). Het gesprek is in de klas gevoerd of opvraagbaar door de docent. Omvang 2 A-4. 50 % - Schriftelijke toets (40 MC-vragen) over de hoofdstukken 1 t/m 6 uit het boek van Donders, vindt plaats in de toetsweek. Beide cijfers moeten voldoende zijn (5.5) en vormen samen het eindcijfer. Toetsing

Herhaling basisvaardigheden

Algemene gespreksvaardigheden Actief luisteren Vragen Samenvatten Feedback geven/ ontvangen Empathie tonen Algemene gespreksvaardigheden

Actief luisteren Goed luisteren = Je zodanig richten op degene die je wat wilt vertellen, dat deze de gelegenheid krijgt en gestimuleerd wordt om mee te delen wat voor hem werkelijk van belang is. Actief luisteren

Luistergedrag Maak oogcontact Neem een geïnteresseerde houding aan Moedig de verteller aan door te gaan Vraag verduidelijking als je iets niet begrijpt Vraag gerust door Luistergedrag

Luistergedrag Vat af en toe samen Laat eigen associaties, meningen en opvattingen achterwege Houd je eigen emoties onder controle Jaag de ander niet op Wees niet bang voor stiltes Oefenen!!!!! Luistergedrag

Luisteroefening. Met deze oefening leer je niet alleen hoe je zelf luistert, maar ook hoe moeilijk of gemakkelijk je het voor een ander maakt om naar jou te luisteren. De oefening kan het beste in drietallen gedaan worden, maar eventueel ook in tweetallen. Er worden drietallen geformeerd. De deelnemers noemen we A, B en C. A en B voeren een gesprek met C als scheidsrechter. A en B kiezen een onderwerp waar een discussie over mogelijk is. Het moet geen interview worden, maar een levend gesprek. Politiek gevoelige thema’s lenen zich daar heel goed voor.

De regels zijn: A vertelt iets. B geeft (in eigen woorden) een samenvatting van wat hij A heeft horen zeggen. A bevestigt de juistheid van B’s samenvatting. B vertelt iets. A geeft een samenvatting van B. B bevestigt de juistheid van A’s samenvatting. Enzovoorts. Als de samenvatting volgens de ander niet correct is, krijgt de samenvatter één herkansing. Is de samenvatting dan nog niet goed, vertelt de ander het opnieuw. Als degene die wat mag zeggen dat te kort doet, wordt het een papegaaioefening en dat is niet de bedoeling. In een normaal gesprek beperk je je ook niet tot 1 of 2 zinnen als je een ander van iets wilt overtuigen.. De rol van de scheidsrechter is toe te zien op naleving van de regels. Niemand geeft een antwoord zonder een geaccordeerde samenvatting gegeven te hebben. Na elk gesprekje van + 10 minuten worden de volgende vragen beantwoord: 1. Wat maakte het luisteren zo moeilijk? 2. Wat was de invloed op het gesprek van het geven van samenvattingen? Vervolgens voeren B en C een gesprek met A als scheidsrechter en daarna A en C met B als scheidsrechter.

Soorten vragen Open vragen Gesloten vragen Waarom-vragen Suggestieve vragen Verdiepende vragen Verbredende vragen Vragen ter verduidelijking (doorvragen) Soorten vragen

Open vragen gebruik als je echt wilt begrijpen wat de ander bedoelt (waarom denkt iemand dat …..) Gesloten vragen gebruik je wanneer je precies kunt afbakenen wat je wilt weten (Zit jij op de Hogeschool Rotterdam?)  antwoordruimte beperkt Waarom-vragen (speciaal de aandacht richten op de mening of gevoelens van een ander… bv Hoe denkt u over, Wat vindt u van? Kunt u iets meer vertellen over?) Pas op voor: streng en verwijtend Vragen stellen

(E-in) vragen sluiten aan bij wat de ander heeft gezegd (doorvragen in diepte) (E-ex) vragen stellen juist nieuwe aspecten aan de orde (jij bepaalt de inhoud van het gesprek). Vragen stellen

Inhoudelijke samenvatting (beknopte weergave van de inhoud van het gesprek) Gevoelsreflectie (weergave van het onderliggende gevoel)  als de inhoud wordt gebruikt om het gevoel te verwoorden. Samenvatten

Drie vormen van samenvatten Letterlijk herhalen wat de ander zegt Samenvatten voor de rode draad Parafraseren (kernachtig het besprokene weergeven) Drie vormen van samenvatten

Regels voor het geven van feedback Beschrijf concreet gedrag Vertel erbij wat het je doet Wacht niet te lang Wees niet uitsluitend negatief Doe suggesties voor verbetering Wees uitnodigend

Regels voor het geven van feedback Geef bruikbare feedback Doseer je feedback Vraag om een reactie Let op nonverbaal gedrag van de ander Wees zo kort mogelijk Houd rekening met het incasseringsvermogen van de ander

Regels voor het ontvangen van feedback Luister naar de nader Ga na of je de ander goed begrijpt Vraag door Vraag na bij anderen Vraag naar de betekenis die je gedrag voor de ander heeft

Regels voor het ontvangen van feedback Accepteren betekent niet dat je het er mee eens bent Laat eerlijk blijken wat het je doet Bepaal zelf of je je gedrag wilt veranderen

Oefening Feedback geven Opdracht: Vorm een groepje van drie personen (A, B en C). A en B lezen één van de onderstaande situaties en bedenken hoe ze hierover op een goede manier kritiek kunnen geven aan C. Denk daarbij aan de regels van kritiek geven: Beschrijf het gedrag: wat doet de ander dat onacceptabel is? Beschrijf het effect: waarom is dat gedrag onacceptabel, wat zijn de gevolgen, wat betekent het voor anderen? Geef jouw verwachting aan: wat vind je dat er moet veranderen? Beschrijf het resultaat: wat gebeurt er als de ander wel verandert en wat gebeurt er als de ander niet verandert? A geeft vervolgens kritiek aan C. /haar doet. Kan C er iets mee? Kan het nog beter geformuleerd worden, zodat C er nog meer mee kan? Na deze nabespreking wissel je van rol. Situatie 1 Als er bij Jan iets misgaat, begint hij onmiddellijk te vloeken. Hij heeft nogal een luide stem en anderen klagen dan ook wel eens over zijn taalgebruik. Je hoort net dat Jan iets uit zijn handen laat vallen, en ja hoor, hij begint weer te vloeken. Situatie 3 Nicolien maakt overal snel een rommel van. Ze laat alles slingeren en ook aan het eind van de dag ruimt ze haar rommel niet op. Jij moet vandaag de orde doen in de klas. Het is bijna kwart na vier en ze maakt nog geen aanstalten om de rommel op te ruimen. Situatie 4 Suzan heeft de gewoonte om scherp en onvriendelijk te praten tegen haar klasgenoten. Als ze haar iets vragen noemt ze hen ´stom´. Je hebt net gehoord hoe ze uitviel tegen een nieuwe leerling. Situatie 5 Erik komt met een dranklucht na de middagpauze terug de school binnen. Hij loopt waggelend en geeft luid en brutaal commentaar aan klasgenoten en anderen. Sommige leerlingen deinzen achteruit.

Is het vermogen om je in te leven in de gevoelens van anderen. http://www.youtube.com/watch?v=aMoLeDQ X9tI Twee niveaus van empathie: 1. hulpverlener gaat in op de gevoelens die de cliënt uit in het gesprek 2. hulpverlener verwoordt de gevoelens van de cliënt expliciet, zonder dat de cliënt deze heeft geuit. Empathie tonen

Oefenen met alle basisvaardigheden in een gesprek Casus: oefenen Geef aan wat je een lastig gesprek vindt..schrijf op post-it… Casus maken Oefenen met alle basisvaardigheden in een gesprek

Oefenen met het feiteninterview 3.11 Als basis voor het slechtnieuws-gesprek

Gesprek hans teeuwen http://www.youtube.com/watch?v=JcCOk tdsz-0

huiswerk Lees/leer Hoofdstuk 4 Logboek Leerdoelen formuleren en uitwisselen huiswerk