Welkom bij het eerste oudercafé Thema: BEELDDENKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Werkwijze groep
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Werkwijze groep
Gemaakt door Michelle Boudens
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Werkwijze groep
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Ouderavond 10 september 2013.
Informatie-avond Groep 3/4
Wat gaan we leren in groep 5
Werkwijze groep 5a
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
Beelddenkers leren anders!!!!
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Tweede wereldoorlog.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Een kijkje in de keuken…..
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Werkwijze groep
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Werkwijze groep 5A
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Welkom.
Basisschool Op De Horst
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Informatieavond groep 4 en 5
Welkom in groep 6!.
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
INFORMATIEAVOND GROEP 6 22 september PROGRAMMA Welkom Voorstellen Dave en Elleke LIO-stage Elleke Start van groep 6 Werkwijze in groep 6 Positieve.
Voelsprieten Informatieavond
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Heel gewoon maar toch anders.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Groep 4. Groep 4 (17 leerlingen) Aldiana en Sara.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
INFORMATIE AVOND Stamgroep de Orka’s Schooljaar Stamgroepleiders: Thea Kunne (ma-do-vrij) Inge Hengeveld (di-woe)
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Welkom.
Welkom in groep 4.
Leeswijzer Duik in je boek!
Welkom in groep 2!.
Informatieavond groep 4
Informatieavond groep 5
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Welkom in groep 5!.
Welkom in groep 4 Juf Denise Juf Lieke Juf Guusje Meneer Menno
Welkom op de informatieavond van
Transcript van de presentatie:

Welkom bij het eerste oudercafé Thema: BEELDDENKEN

Even vooraf… Heb je een vraag? Laat het even weten… Werkwijze presentatie..

Inhoud: Theorie beelddenken en hooggevoeligheid Taal en lezen Braingym.. PAUZE Rekenen Wat kun je thuis doen? Vragen

Informatieproces Voorkeuren: Horen (auditief) Voelen (kinesthetisch) 1. Opnemen 2. Verwerken 3. Opslaan en onthouden 4. Gebruiken Informatieproces Voorkeuren: Horen (auditief) Voelen (kinesthetisch) Denken (auditief/ digitaal) Zien (beelddenken 7%)

Beelddenken: Een andere manier van denken Vroeger werd er gecommuniceerd middels beelden. Denk aan de tekeningen op piramides. Dat houdt in dat de woorden/ taal dus bedacht is. Bedacht door mensen. De 5 had ook een 2 kunnen zijn en de z een a. Tussen het 3e 4e levensjaar ontwikkelt de linker hersenhelft zich. We gaan denken in “woorden”.. De manier waarop we woorden schrijjven is niet altijd de makkelijke! En niet altijd logisch. Het betekent niet dat beelddenkende kinderen de linkerkant niet ontwikkelen. Hij is alleen minder sterk aanwezig. Woorddenkers Beelddenkers/ Hooggevoelige kinderen

Opdracht: In tweetallen: Stel open vragen aan elkaar bijvoorbeeld: Wat had je gisteren aan? Wat had je gisterenavond gegeten? Waar kijkt hij of zij naar toe? Voor zich Beneden Omhoog

EN?

Waar herken je een beelddenker aan? Dromerig type B-D omkering 25 wordt als 52 geschreven. Slecht in plannen en organiseren. Leest langzaam, radende lezer, slaat woorden over. Slecht in automatiseren. Letters worden getekend i.p.v. geschreven

Screening: http://beeldenbrein.nl/BDtest/test%20taal%20of%20beeld2.html

Denken vanuit totaalbeeld (Top Down leren) Eerst doen.. Dan denken…

Hoe gaat dat in de klas? Zaakvakken en Begrijpend lezen

Topo Geschiedenis

Mindmappen… een manier om toetsen te leren. Lesstof structureren

Kleuters en Top Down leren

Praktijk Hoofd inrichten/ opruimen Kamers / kasten. Rust in het hoofd

abcd efg hij klm nop qrst uvw xyz Alfabet abcd efg hij klm nop qrst uvw xyz p p p p

Station Stasjon Stachon Staision Spelling Station Stasjon Stachon Staision Filmpje Jesse

Lezen Lezen met de leespijl BUITEN SPELEN Lege woorden overslaan of niet juist lezen. De leesletters niet snel kunnen benoemen. Driedimensionaal denken: letters husselen tot een nieuw woord. Radend lezen. Lezen met de leespijl BUITEN SPELEN

Bewegen is gezond! September 2015! Kaatsenballen Kantje butsen Klimmen, klauteren, (diep)springen Kantje butsen

Trein/ hand met 1 hand sturen Braingym Luie 8 Samenwerking stimuleren tussen de linker en rechterhersenhelft! Trein/ hand met 1 hand sturen Double doodle Kruisloop

Rekenen Cijferveld Tafels en delen Plus en min automatiseren

Cijferveld Cijferveld Koning 20 (omkeringen) + en - is lopen 25

Tafels & klok. Tafels en delen raakvlak laten zien. Klok: Deze wordt in zijn geheel aangeboden. (top down) 1x7=7 2x7=14 3x7=21 4x7=28 5x7=35 ----------- 6x7=42 7x7=49 8x7=56 9x7=63 10x7=70

Wat kan ik thuis doen? www.bloon.nl Spelling Tafels

Stress? Braingym.. Wil/ drang te presteren. Blokkeren tijdens toetsen. Perfectionistisch. KNUFFELEN! In de knoop, uit de knoop

Rust…ontladen…opladen.

Beelddenken & Hooggevoelig. Binnen is buiten en buiten is binnen in mij Rechtvaardigheid Zintuigen Drama Sterk intuïtiegevoel Voorspelbaarheid Eén zijn met hun omgeving Juf “scannen” De wereld beleven..

Nabeschouwing Vragen?

Bedankt voor jullie komst!