Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Vriendschap voor het leven
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Waar staan we voor met ons onderwijs?
SWE 4 Sociologie Week 1.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Verstehende of interpretatieve benadering
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Voorstelling cursus criminologie
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Transactionele analyse
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Veranderende samenleving studiewijzer
Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Samenwerken Werken in Teams.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
M OGEN WE NOG MULTICULTUREEL DENKEN ? O VER DIVERSITEIT, SOCIALE COHESIE EN DE INTEGRATIE - ERKENNINGSPARADOX F RANCOIS L EVRAU EN P ATRICK L OOBUYCK 1.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
sociologie en diversiteit
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
Communicatie & Relatie
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Maatschappij Wetenschappen
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Wat is maatschappijleer?
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Sociologische paradigma’s
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
Basics over communicatie
Cultuur en samenleving
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
In de vuurlinie van een pos
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting en verbondenheid’ 1

2

3

4

5

6

7

BREDE WAAIER WAARSCHUWINGEN VANUIT:  SOCIALE PSYCHOLOGIE  SOCIOLOGIE  POLITICOLOGIE  ANTROPOLOGIE ‘Het is maar hoe ( = vanuit welk / wiens standpunt ) men het bekijkt !’ 8

ONENIGHEID EN VERSCHILLENDE OPINIES GROEPSDENKEN STEREOTYPEN, VOOROORDELEN EN DISCRIMINATIE MULTICULTURALITEIT GROEPSCONFLICTEN 9

SOCIALISATIE SOCIALE CONTROLE MORELE ORDE BINNEN EEN GROEP DEVIANTIE : relatief karakter van deviantie, ‘normaal’ gedrag, waarom is iemand ‘niet-deviant’ ( aanhankelijkheid, toegewijdheid, betrokkenheid en overtuiging ) Howard BECKER : men spreekt van ‘afwijkend gedrag’ omdat anderen met meer macht beweren dat een bepaald gedrag ‘afwijkend’ is => controle en macht zijn cruciale elementen om deviantie te begrijpen ! 10

BREUKLIJNEN bepalen ALLIANTIES, NEGATIES, VIJANDSCHAPPEN, CLUSTERVORMING & VERZUILING DE MACHTSVERDELING TUSSEN ‘PRINCIPAAL’ ( = ‘basis’ ) EN DE ‘AGENT’ ( = de ‘vertegenwoordiger’ ) KENMERKEN HET INTERNE SOCIALE VERKEER BINNEN ELKE MACONNIEKE GROEPSSTRUCTUUR ORGANISATIEVORMEN & DEMOCRATIE maar ook de IJZEREN WET VAN DE OLIGARCHIE: BASIS & ELITE MACHTS- EN GEZAGSELEMENTEN 11

GERICHT OP EEN MEERLAGIGE EN BREEDSPECTRUM ( = multidisciplinaire ) BENADERING ! CULTUURRELATIVISME CULTUURRELATEREN ESSENTIËLE ROL VAN ERVARINGS- of REFERENTIEKADERS BRON VAN MACHT = capaciteit om handelingen van anderen te bepalen 12

REKRUTERING -> INWIJDING -> ONTMOETING & SOCIALISERING WISSELWERKING tussen INTERNE MACONNIEKE BELEVINGSWERELD en EXTERNE MAATSCHAPPELIJKE OMGEVING OPGELET VOOR DE RELATIE TUSSEN ZGN. ‘MAAKBAARHEID’ EN LEEFTIJD ! 13

14

15

 Zijn de verschillende maçonnieke subculturen die doorheen drie eeuwen Vrijmetselarij gegroeid zijn, in feite niet anders dan verschillende verschijningsvormen van éénzelfde maçonnieke cultuur ?  Moeten wij onze traditionele manier van maçonniek monocultureel kijken en denken waarbij wij ons normerend en exclusief opstellen ( = obediëntiële invalshoek ), niet vervangen door de verfrissing die uitgaat van een multiculturele benadering die ruimte biedt voor maçonnieke diversiteit en daar inclusief mee omgaat ( = interobediëntiële ingesteldheid ) ? 16

17

MONOCULTURELE ( OF GECLUSTERDE ) IDENTITEITMULTICULTURELE VERBONDENHEID 18

19

Hugo DE CNODDER, Rotterdam, GON-IMV-Symposium, 2 mei