Onderzoeksvaardigheden 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Het doen van eigen onderzoek
Uitslag enquête over online pesten
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
HGW en gesprekken met leerlingen
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
Reflectievaardigheden en instrumenten
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Een biologisch onderzoek
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Het Potlood.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Marketing Werkgroep 6.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Powerpoint Presentatie Wielen Rijgen.
Interpreteren van data
Met handen en voeten geloven 1
CanDo Coaching.
Het opbouwen van een data base
Workshop “Beoordelen”
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Kijken naar Kinderen Week 4
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
HOORCOLLEGE 5 ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Talent in Ontwikkeling
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
Spel Politiek Nederland
Anders kijken, anders doen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Talent in Ontwikkeling
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
BOM-model PV 25/03/2014.
Zichtbaarheid Creëren
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvaardigheden 3 Instituut voor Sociale Opleidingen

Kwartaal 3 Kwartaal 4 Opbouw Elke week is er hoorcollege van 50 min ( behalve met pasen ). Parallel werk je in de COP aan het onderzoeksverslag wat eindigt met een oplossing / aanbeveling. Kwartaal 3 De hoorcolleges stoppen nu, je hebt wel elke week responsietijd ingeroosterd. Je gebruikt dit kwartaal om je oplossing uit te voeren / te testen. Je schrijft een evaluatie van je oplossing en onderzoek. Kwartaal 4

Agenda vandaag Stappen onderzoek voorbeeld

Stappen onderzoek Dilemma Rationale Situatieschets Vergelijkbare andere situaties Theoretische kennis Conceptueel model Oplossing Methodieken Uitvoeren Evaluatie

Dilemma Ten eerste kies je een dilemma waarvan beide kanten voor- en nadelen hebben. Bijvoorbeeld: ga ik als stagiaire een cliënt mij vertelt dat hij stiekem rookt op zijn kamer verklikken bij de leiding, of ga ik niks zeggen om de vertrouwensband te behouden?

Voorbeelden dilemma Cliënt heeft drugs gebruikt, gaan we het de ouders vertellen? Cliënt is onrustig op de groep, gaan we heel streng voor hem zijn of laten we hem juist een beetje losser? Een vrijwilliger functioneert niet naar wens, ga je zeggen dat ze moet stoppen of niet? Moeten we met de groep autistische kinderen op schoolreisje gaan of niet?

Rationale Vervolgens ga je de rationale schrijven. Wat is de aanleiding van jouw keuze? Wat maakt het voor jou een dilemma en wat wil je bereiken?

Situatieschets Dan maak je de situatieschets. Reflectie op de empirische kennis van deze situatie. Empirisch, oftewel wat heb je direct waargenomen? Wat zie je , wat hoor je en reflecteer daarover. Wat vind je ervan en wat valt op, wat verbaast je, etc.

Vergelijkbare andere situaties Vervolgens ga je onderzoeken hoe het in vergelijkbare andere situaties gesteld is met jouw dilemma. In andere situaties waar een vergelijkbaar dilemma zich voordoet, hoe gaat met er daar mee om? Ga daar informatie over opzoeken en reflecteer hier ook op. Bijvoorbeeld ook buitenland

Theoretische kennis De volgende stap is dat je de theorie erbij gaat betrekken. Geef een reflectie op de theoretische kennis die er is over jouw dilemma. Dit kan van alles zijn. Het kan informatie zijn over jouw doelgroep, informatie over ethische dilemma`s, informatie over het probleem, etc. Probeer vanuit meerdere kanten het dilemma te belichten en reflecteer ook hier weer. Dus wat valt je op, wat zijn de tegenstellingen/ overeenkomsten, etc.

Conceptueel model Stap 6 is het maken van een conceptueel model. Dat gaan we in een later college nog uitgebreid laten terugkomen. Op basis van alle voorgaande informatie ga je nu een conceptueel model maken. Welke variabelen spelen mee in jouw dilemma ( uit wat jij hebt gezien, uit de vergelijkbare situaties én uit de theorie ). Welke variabelen zijn afhankelijk en welke zijn onafhankelijk. Wat heeft invloed op wat? Welke variabelen zou jij kunnen veranderen? Je maakt uiteindelijk een causaal schema.

Oplossing De volgende stap is dan het geven van een oplossing. Gezien al je vorige stappen, wat is dan nu de beste oplossing. Welke actie ga je ondernemen? Beschrijf dit concreet en onderbouw hoe je hierop komt.

Methodieken Beschrijf welke methodieken je hebt gebruikt en verantwoord je keuzes ( heb je interviews gedaan? Zo ja, wat voor soort? Hoe heb je de data verwerkt, etc. ) Dit op basis van de verplichte literatuur.

Uitvoeren Als een na laatste stap, komt het belangrijkste punt. Nu ga je de actie ook daadwerkelijk uitvoeren / testen. Werkt jouw oplossing in de praktijk? Dit lijkt een klein onderdeel, maar dit is voornamelijk wat je in kwartaal 4 doet.

Evaluatie Als afronding schrijf je een evaluatie op je stuk en je uitgevoerde actie. Is het gelukt? Wat had je anders / beter gedaan? Wat is nu het vervolg? Let op: evaluatie op basis van theorie, methodiek en proces. Niet alleen proces 

Zorg dat je af hebt aan het einde van de dag: Dilemma ( week 1 ) Rationale ( week 2 ) Situatieschets ( week 3 ) Vergelijkbare andere situaties ( week 4 ) Theoretische kennis ( week 5 ) Conceptueel model ( week 6 ) Oplossing (week 7 ) Methodieken ( week 8 ) Uitvoeren ( kwartaal 4, t/m week 4/ 5 ) Evaluatie ( kwartaal 4, vanaf week 6 )