Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Praten met kinderen over de wereld !
Workshop Handelingsgericht werken
Communicatie met de klant
Hoera, een oudergesprek!
Sollicitatiegesprek.
Hogescholen in Dialoog
Redactioneel schrijven Les 2
Samen met ouders aan het werk!
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Presentatie Bijeenkomst 4
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Presenteren en communiceren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
Kijken naar Kinderen Week 4
Week 8 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Pemprl.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Een vergadering organiseren
Beleid en regelgeving Les 3.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Les 6: non-verbale communicatie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Week 7 Jacqueline Koopmans (j.koopmans@hr.nl) Docentenkamer PH 01.12 Ouderbetrokkenheid Week 7 Jacqueline Koopmans (j.koopmans@hr.nl) Docentenkamer PH 01.12

Vorige bijeenkomst Opvoeden in diversiteit Bespreken opdracht ‘interview ouders’ Aanpassen van klimaat aan cultuur, achtergronden, tradities en gewoonten van gezin/ ouders Thema’s cultuurverschillen in opvoeding Tips voor leidsters

Agenda Bespreken opdracht ‘interview ouders’ Beleid richten op betere communicatie en interactie tussen instelling en gezin Plan van aanpak m.b.t. ouderbetrokkenheid Communicatie en ouderbetrokkenheid Basishouding leidsters Afsluiten

Opdracht interview ouder(s) Opdracht: Om de context van de ouders waarmee je werkt en om de leefwereld van het kind beter te leren kennen, kun je de ouders interviewen. Bekijk wat uit het interview komt en waar jullie nog geen rekening mee houden op de praktijkplek. En? Wat is er uit het interview naar voren gekomen en wat hebben je geleerd van deze opdracht?

Opdracht (zie weekplanning SHL) Bekijk het beleid van je praktijkplek: wat zie je terug over het onderwerp ‘houding/ interactie/ communicatie en ouderbetrokkenheid’. Noteer kort en krachtig wat je in het beleid ziet staan m.b.t. dit onderwerp. Vergelijk of dit ook zo wordt uitgevoerd in de praktijk En zijn er verbeterpunten?? (praktijkonderzoek/ plan van aanpak)

Effectieve communicatie (basishouding) Respect voor elkaar Samen opvoeden (bestrijden van) Vooroordelen Communicatie Compromissen Vertrouwen

Effectieve communicatie Maak gebruik van het rijtje van vijf in je oudercontacten Initiatieven volgen Ontvangstbevestiging geven Instemmend benoemen Beurt verdelen Prettig leidinggeven

Een goed oudergesprek 1. Voorbereiding Welke punten wil je bespreken? Welke vragen wil je stellen? 2. Contact maken Stel ouders op hun gemak met een informele vraag 3. Introductie Geef kort de structuur van het gesprek aan 4. Kern Bespreek de punten die je hebt voorbereid 5. Afsluiting Maak eventueel en vervolg afspraak Rond het gesprek af

Nog een aantal tips... Zorg ervoor dat ouders en kinderen zich welkom voelen. Praat nooit over de hoofden van mensen heen en let op je toon en gezichtsuitdrukking. Benader ouders niet te directief. Veel Nederlanders zijn gewend om direct te zijn. In sommige culturen komt dit gauw bemoeizuchtig over. Het is belangrijk om niet alleen op je eigen (voor) oordeel af te gaan. Controleer altijd of jouw waarneming klopt, door vragen te stellen. Zo voorkom je een beschuldigende sfeer in een gesprek Leg duidelijk uit wat de regels van het kinderdagverblijf zijn en de achtergronden ervan. Zo kun je vaak bezorgdheid van ouders wegnemen. Zij merken dat er goed voor hun kind wordt gezorgd. Verschillen of moeilijke situaties kun je met ouders bespreken door: - naar hun mening te vragen - te vertellen wat je als leidster ziet van hun kind - te vragen hoe het thuis gaat

Maar nu zelf aan de slag! Bedenk in tweetallen een casus van een gesprek tussen de PEM’er en een ouder. Ga na of er op dit moment een ouder op je praktijkplek zit waar je graag eens een gesprek mee zou willen hebben. Het kan gaan over zorgen die je hebt over een kind waar je graag over met de ouder wil praten maar ook bijvoorbeeld omdat een ouders vaak te laat haar kind komt ophalen. Schrijf de casus eerst kort op papier en zorg voor een goede voorbereiding (welke punten wil je bespreken? welke vragen wil je stellen?) Ga vervolgens met z’n tweeën het gesprek uitspelen.....rollenspel

Volgende bijeenkomst: Zie voorbereiding in planning SHL. Heb je nog niet alle literatuur tot nu toe gelezen en/of nog niet alle opdrachten gemaakt? Dan weet je wat je te doen staat!!