In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Studenttevredenheid en accreditatie
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Factoren rendement handreiking voor discussie P. Reijns.
Emancipatie op internet in Nederland
Reflectievaardigheden en instrumenten
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
The CAF Procedure voor externe feedback
Welkom.
SKI database DAIR – Collega’s aan het woord Jules Warps 7 november 2007.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
De strategie van een webconcept
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Wat is een communicatieplan?
kennisdelen voor rekencoördinatoren
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Benchmarking met landelijke gegevens
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Eerstejaarsproblemen
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Databases I (Info) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Zilveren Kruis Presentatieslides 100% tekst mét subtitel Resultaten tevredenheidsonderzoek LTV Leusden 2015 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Alumni vraagstuk ontrafeld ‘Een netwerk is geven en nemen’ Een duik in de gedachte van de leerling.
ALLE GOEDS GEWENST VOOR 2014!. We komen van alles tegen op ons pad, breng steeds de moed op het ware, het goede te doen The other wise man (1895), Henry.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Persoonsgerichte zorg
Leerlingen en ouders aan het woord
Windrichting experts en monitoring
Sieberdam/ROCS & KODOS
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Wachttijden in de contractering 2020
Transcript van de presentatie:

In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015

Nationale Studentenenquête Binnen de UvA veel wantrouwen ten aanzien van uitkomsten Discussie ging over het instrument, niet de uitkomsten Jammer want: NSE is beste indicatie van wat studenten van opleiding vinden Er is aandacht voor in de media, dus vanuit PR-oogpunt ook goed om te verbeteren Doel: zorgen dat opleidingen aan het werk gaan met de NSE 2DAIR 2015

Vijf Fasen Een organisatie doorloopt vijf fasen bij het “verwerken” van onderzoeksuitkomsten 3DAIR e Fase: Het instrument deugt niet (validiteit) 2 e Fase: Het instrument deugt wel, maar de uitkomsten zijn niet representatief (respons is laag, alleen klagers doen mee) 3 e Fase: De uitkomsten kloppen, maar we kunnen er niets aan doen (UvA (Amsterdamse) student is kritischer, geen handvaten voor actie) 4 e Fase: We kunnen er wel wat aan doen, maar we hebben er geen geld/middelen voor 5 e Fase: Acceptatie/werken aan verbeteringen

Fase 1: Validiteit Onderzocht door ResearchNed 4DAIR 2015 Reflectief Formatief Uitgaan van formatief model

Fase 2: Representativiteit en non respons Non responsonderzoek: studenten die niet meedoen, zijn iets minder tevreden over hun opleiding (verschil 0,04 punt) Welke studenten vullen de NSE in en beïnvloed dat de NSE score? Welke opleidingskenmerken hebben invloed op NSE score? Hoe hebben we dat onderzocht? Koppelen van studieresultaten, startmonitor (daardoor alleen eerstejaars) en andere kenmerken (NVAO score) aan de NSE data. Bij modeleren rekening houden met hierarchie in data 5DAIR 2015

r = -0,04 r = 0,7 r = 0,4 Multilevel analyse 6

Kenmerken in het model Studenten  Studieprestatie (bijv. cijfers, punten, 1 e tentamen)  Vooropleiding (bijv. cijfers, profielen)  Motivatie en verwachtingen, big 5 (Startmonitor) Opleiding  O.a. omvang, contacturen Accreditatie  Verschil tussen aantal goed + excellent en aantal onvoldoenden 7DAIR 2015

Uitkomsten analyse Wie vult de NSE in? Vrouwen en de gemotiveerde, beter presterende student Bias van geslacht niet relevant, want mannen en vrouwen verschillen niet in beoordeling Wel van belang: gemotiveerde, beter presterende studenten beoordelen opleiding positiever (algemene beoordeling opleiding) Bijna geen opleidingskenmerken die rol spelen. Licht positief verband tussen contacturen en waardering voor docenten Geen verband tussen NVAO scores en NSE score 8DAIR 2015

Fase 3: Base rate-effect Bij NSE 2014 hebben brede instellingen baseline vraag laten meelopen: “Hoe tevreden ben je met de informatievoorziening vanuit DUO” Er is een correlatie tussen de score op de baserate vraag en het algemene oordeel over de opleiding Er is alleen geen verschil tussen de studenten van dezelfde opleiding tussen de verschillende instellingen in score op de baseline vraag 9DAIR 2015

Fase 3: data is niet actionable NSE biedt inderdaad geen pasklare oplossingen Verdiepend onderzoek is noodzakelijk Kan onder anderen via studentenpanel 10DAIR 2015

Fase 4: Geen middelen Geen prioriteit (student is geen klant, studenttevredenheid dus niet zo belangrijk) Hoeveelheid data is overweldigend 11DAIR 2015  Rector inzetten om belang van NSE te onderstrepen  Opnemen in PDCA-cycle, convenanten  Ondersteuning vanuit centrale organisatie (UvAdata (datawarehouse))  Focus bieden (prioriteitenmatrices)  NSE platform

Fase 5: Acceptatie, verbeteren op basis van de resultaten  NSE-platform  Een vertegenwoordiger van iedere faculteit  Informatie te verzamelen over welke actie en onderzoeken er gedaan worden  Informatie delen  UvA brede NSE-middag: delen van good practices  Vorig jaar eerste keer georganiseerd  Met deelname van studenten  Veel gelegenheid tot discussie en interactie  Ondersteund door website waar de diverse good practices te vinden zijn alsmede contactinformatie en een handboek 12DAIR 2015

Resultaten Belangstelling voor de NSE binnen organisatie is groeiende Steeds meer initiatieven binnen opleidingen en faculteiten Trend scores is stijgend 13DAIR 2015

Hoe verder? Stroomlijnen informatie voor opleidingen: te veel enquêtes leidt niet alleen tot enquêtedruk voor studenten, maar ook informatiedruk voor opleidingen Veranderingen aan de vragenlijst in goede banen leiden UvA-brede bijeenkomsten rondom NSE blijven organiseren 14DAIR 2015

Vragen? 15